Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2021 16:44

Het punt is natuurlijk dat het voor nu en in de toekomst belangrijk is om te weten of het inderdaad zo is dat mensen met flink overgewicht vatbaarder zijn voor dit virus.
Dat is al lang bekend, met name buikvet is een slechte.

Beestje bij de naam noemen zou heel prettig zijn. Niet om mensen zwart te maken, maar wel helderheid te hebben.
Op basis van alle (halve) informatie schat ik mijzelf niet in als risicogroep:
- geen overgewicht
- gezond
- geen bekend onderliggend lijden
- acceptabele conditie
- gevarieerde voeding
- houd mij aan de basisregels

Ik ben absoluut geen heilige in deze, maar ik durf de stelling wel aan dat als heel NL onder deze punten zou vallen het covidprobleem nu fors kleiner zou zijn.
En ja, ik word er soms boos en soms verdrietig van als ik anderen gewoon met de pet er naar zie gooien qua gezondheid.
Wij hebben nota bene de vrijdagmiddagborrel af moeten schaffen omdat een aantal mensen na herhaaldelijk waarschuwen nog steeds dronken in de auto naar huis stapten. Zulke mensen zijn onverbeterlijk vrees ik.
Less is bore

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3264
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 jan 2021 17:36

Joseba schreef: 01 jan 2021 19:58
NicoNB schreef: 01 jan 2021 19:43 Ik denk dat er manieren zijn om de zorgkosten substantieel te verlagen alleen is het maar de vraag of de beslissers in de zorg dat willen.
Ik begrijp deze zin niet, wat denk jij nu precies?
Praktijkvoorbeeld.

In Sint Jozefoord Nuland zijn verpleegkundigen nu de baas.
Nog niet helemaal zoals ik het zie maar dit geeft wel de richting aan.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8200
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jan 2021 22:10

Ik zou willen dat ik de wereld door eenzelfde bril zou kunnen bekijken als NicoNB en RVV!!!

Dat zou de situatie echt veel behapbaarder maken. Helaas kijk ik vanuit mijn bril met multi focale glazen en zie ik de wereld in zijn diversiteit.....
Help!!!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jan 2021 12:34

Joseba schreef: 02 jan 2021 12:14
lugosi schreef: 02 jan 2021 10:39 Stijgende welvaart, cultuur en opleiding spelen duidelijk mee.
Welke opleiding besteedt er specifiek aandacht aan overgewicht dan?
Sorry, ik had opleidingsniveau moeten gebruiken ipv opleiding. Er zijn nogal wat studies die aantonen dat er een verband is tussen opleidingsniveau en levensstijl.
Voor alle duidelijkheid; voor mij is dat een vaststelling, ik hang daar geen conclusies aan vast. Laat staan correcties.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jan 2021 12:35

Enzzo schreef: 02 jan 2021 12:21
Joseba schreef: 02 jan 2021 12:14
lugosi schreef: 02 jan 2021 10:39 Stijgende welvaart, cultuur en opleiding spelen duidelijk mee.
Welke opleiding besteedt er specifiek aandacht aan overgewicht dan?
Een artsenopleiding, sportopleidingen. Maar het punt van Lugosi is dat, in de VS, lager opgeleiden vaak een ongezondere levensstijl hebben (volgens bepaalde statistieken)
Klopt, niet alleen in de vs overigens, ook hier bij ons. Vaak is het gewoon ook een gevolg van sociale achterstelling.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jan 2021 12:51

NicoNB schreef: 02 jan 2021 14:14

Volgens mij doelt Lugosi op de verschillen in consumptief gedrag als het om voeding gaat.
Er is genoeg onderzoek beschikbaar dat laat zien dat de verschillende bevolkingsgroepen in onze samenleving ieder hun eigen problemen hebben als het gaat om de keuze voor gezonde voeding.

Bij de lager opgeleiden is dat vooral dat ze veel vet- en suikerhoudende voeding consumeren. Iets dat dus al op jonge leeftijd gebeurt.
Naarmate mensen hoger opgeleid zijn zie je vaak een groter bewustzijn daar waar het om gezonde(re) voeding gaat.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog dat andere probleem, alcohol.
Waar de lager opgeleiden vooral bier achterover slaan, 3 sneeën bruin brood per pijpje dacht ik, zie je bij de hoger opgeleiden een voorkeur voor wijn en sterke drank.
En daar zitten dan weer minder calorieën in dus wordt je niet dik van.

Zoals sommige van jullie al weten of doorhadden doe ik ook iets dat te maken heeft met landbouwtransitie,
Een van de onderwerpen daar is voedselvaardigheid. Veel jongeren en jonge kinderen hebben geen kennis meer van voeding. Die grap over de melkfabriek is niet langer een grap maar voor velen gewoon de werkelijkheid.
Het zou de samenleving al helpen als we meer deden aan voedselvaardigheden.

....................
Allemaal waar wat je hier stelt. Er spelen nog andere zaken mee.
Als je bekend bent met de landbouwtransitie dan zal je misschien ook bekend zijn met hoe het nutritionisme een bron is van overgewicht.
Er zijn verschillende voorbeelden hiervan die aantonen hoe het kapitalistische model met nutritionisme de voedingsmarkt veranderde met de gekende gevolgen.
Een van de bekendste voorbeelden hiervan is, hoe in de jaren zeventig, suikersiroop die uit mais gemaakt wordt en waarvoor een afzetmarkt gecreëerd werd in nagenoeg alle samengestelde voeding.
Of hoe van een product op overschot een (overbodig) middel gemaakt werd dat kon verhandeld worden, ongeacht de gevolgen op de gezondheid ter wille van de markteconomie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6119
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jan 2021 13:34

En hoe zitten we dan met de hoger opgeleide dikbuikige Bourgondiërs (elite)? Als tegenstelling van de calorierijke bierdrinkende, Fastfood etende minder welvarende medemens?

Ja er bestaat inzicht dat minder middelen leidt tot minder gezonde keuzes. Maar je ziet ook aan de kant waar de middelen er wel zijn, dat de ondanks de kennis het leven ook prima ongezond, en vooral weldadige levensstijl hanteren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8439
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jan 2021 13:38

Met als inkoppertje de heer Bruls?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 jan 2021 15:13

Tsjonge zeg... ik lijk hier toch tegen een muur te praten. Dacht het verschil tussen correlatie en causaliteit hier al eerder aan de orde is geweest. Dat mensen met een lager opleidingsniveau er een slechtere leefstijl op na houden is een aangetoonde correlatie. Maar de lagere opleiding is niet de oorzaak van die leeftstijl. Het is niet dat je op het VMBO leert vooral veel suikers te eten. Er zijn dus andere factoren die een rol spelen en invloed hebben en mogelijk zelfs oorzaak zijn van beide (lagere opleiding en slechte leefstijl).

En als die oorzaken meer gelegen zijn in culturele afkomst en intelligentieniveau (IQ) is het de vraag of je zo makkelijk met een vingertje kan wijzen en kan stellen dat mensen zelf schuld zijn als ze heel ziek worden.

@Daniel, jouw stelling had ook als volgt kunnen zijn. Ik behoor niet tot de risicogroep want:

- ik heb een bovengemiddeld intelligentieniveau
- ik heb een keurig west-europese conservatieve opvoeding genoten (middle class of upper)
- ik houd me aan de basisregels

Ik ben absoluut geen heilige in deze, maar ik durf de stelling wel aan dat als heel NL onder deze punten zou vallen het covidprobleem nu fors kleiner zou zijn.


Als je gevolgen vervangt door de achterliggende oorzaken is het misschien wat duidelijker dat deze redenering (iets) te kort door de bocht is.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8200
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jan 2021 16:07

Waarom doet iedereen zo spastisch over het al dan niet benoemen van ernstig overgewicht als risicofactor voor zowel het oplopen van covid 19 als het ernstiger verloop van de ziekte?
In de medische wereld is dat allang bekend en doet niemand daar moeilijk over. Er zijn ook al verschillende oorzaken bekend over waarom ernstig overgewicht een risicofactor is. Echt niemand doet daar moeilijk over.
Het UMCG is onlangs gestart met een gesubsidieerd onderzoek naar de rol van ernstig overgewicht en covid 19
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 03 jan 2021 16:13

Covid 19 oplopen door ernstig overgewicht. Wat moet Ik mij daar bij voorstellen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3264
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jan 2021 16:29

amclassic-fan schreef: 02 jan 2021 16:40 Je hebt het verder over mismanagement in het algemeen, maar concreet maken doe je het niet.
Nope, gaat ook niet gebeuren, ik heb ooit een non disclosure voor moeten tekenen.
Ik kan alleen zeggen dat ik indertijd in een ziekenhuis werkte en misstanden heb gemeld bij diverse autoriteiten. Lang verhaal kort, iemand net onder RvB zei op een moment tegen mij, " je hebt gedaan wat je kon met de middelen die je hebt, het is nu de verantwoordelijkheid van anderen, laat het los anders ga je er aan onderdoor."
Ik heb het toen losgelaten en ben vertrokken, tegen mijn zin want de zorg is een mooi domein.

Misschien het meest bizarre, kan geen details geven. Ik heb daar één keer op het nippertje kunnen voorkomen dat dit scenario zich er voor deed. Heb ik wat krachttermen richting mijn leidinggevenden voor moeten gebruiken
En dat allemaal om niet nogmaals in het nieuws te komen.
Je begrijpt dat dit heeft bijgedragen aan mijn carrière binnen die organisatie. NOT.

Hoe je in Nederland behandeld word als je misstanden meld laat zien dat er krachten zijn achter deze misstanden die groter zijn dan de krachten om misstanden op te lossen.

Er zijn meer ziekenhuizen in Nederland die gesloten zijn of serieus afgeschaald door mismanagement. Lees maar eens wat over de IJsselmeerziekenhuizen.
Het begint vaak maar niet altijd met mismanagement gevolgd door rode cijfers,
Dan moet er bezuinigd worden en dan is het meestal de IC of de SEH die sneuvelen.
Dat heeft meteen invloed op de zorg die het ziekenhuis levert en dan wordt het dus zo'n domino effect. Binnen enkele jaren veel personeel weg en alleen nog maar buitenpoli klussen over.

Er wordt nu veel geschreven over het tekort aan IC bedden. Dat komt dus vooral doordat bij een aantal (streek)ziekenhuizen die IC volledig is wegbezuinigd.
Bij IC"s heb je een bepaalt minimum bedden die je moet hebben. Duik je onder dat aantal bedden omdat Den Haag door een paar IC bedden een streep heeft gehaald dan is het om allerlei redenen niet meer mogelijk om de IC te bemensen.

Gesloten