Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 01 jan 2021 20:45

lugosi schreef: 01 jan 2021 20:13 KNIP
Ik veronderstel dat de Nederlands wetgeving niet zo heel verschillend is.
Ik zou dat niet zomaar aannemen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 01 jan 2021 20:49

Joseba schreef: 01 jan 2021 20:09 Ok. Maar dan is dit de tweede keer dat ik NicoNB wil vragen om eens concreet te worden in plaats van losse flodders af te schieten. De vorige keer dat ik er om vroeg kwam er geen antwoord.
Nico zal bedoelen dat overal, waar veel geld omgaat er lieden komen die hun zakken graag met dat geld willen vullen.....
Ik denk nu even aan een paar Zembla uitzendingen over "zorgondernemers" , het animo om de zorgkosten te verlagen zal bij deze lui niet groot zijn.
Rijden hele dikke auto´s van ons belastingtgeld.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 01 jan 2021 21:17

lugosi schreef: 01 jan 2021 20:13
Wel is het zo dat er bij ongevallen tijdens het beoefenen van sport kan geweigerd worden om gewaarborgd loon te betalen. (dit is in principe altijd zo bij sporten waarvoor er betaald wordt)

Ik veronderstel dat de Nederlands wetgeving niet zo heel verschillend is.
Waargebeurde casus uit een rechtzaak in de arbeidssfeer. Chauffeur van transportbedrijf vindt het leuk om op zondag ochtend te voetballen in clubverband met zijn matties. Op zich niets mis mee. Raakt geblesseerd aan knie. 6 maanden en 3 operaties verder gaat hij weer aan het werk. 1 maand later, wederom tijdens het voetballen, aan dezelfde knie geblesseerd geraakt. Dit keer 9 maanden eruit. Eenmaal hersteld en weer aan het werk, je raadt het al wat hij als eerst deed en wat er toen gebeurde met hetzelfde lichaamsdeel.

Werkgever dacht en nu is het genoeg geweest. Alle gesprekken voor niets geweest en al die tijd loon door moeten betalen. Mooi niet dat deze jonge man ontslagen mocht worden. Of dat zijn loon ingehouden mocht worden.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 01 jan 2021 21:47

Joseba schreef: 01 jan 2021 20:09 Ok. Maar dan is dit de tweede keer dat ik NicoNB wil vragen om eens concreet te worden in plaats van losse flodders af te schieten. De vorige keer dat ik er om vroeg kwam er geen antwoord.
Kees geeft al een voorzet in de richting.
Ik zal de open deur nog even verder open zetten.

We hebben een systeem gecreëerd dat zichzelf beloont als mensen ziek zijn.
Het lijkt mij verstandiger om, zoals meer mensen al zeggen, een systeem te creëren dat draait om het gezond houden. Helaas zitten die gezondheidsprikkels niet in het systeem.

Dat rampzalige gedoe met zorgondernemers komt voort uit het adagio 'de markt lost het op". Als een systeem vastloopt door overgereguleerde overheidsbemoeienis halen ze er 'ondernemers' bij die het dan gaan oplossen.
Later ontstaat er dan ophef over het feit dat opnieuw is gebleken dat mensen hun zakken flink gevuld hebben en de problemen alleen maar groter geworden zijn.

In deze discussie is al enkele keer geroepen dat er in Amsterdam een compleet ziekenhuis leeg staat. Ik neem aan dat ze het Slotervaart bedoelen dat na privatisering gevolgd door grootschalige corruptie failliet ging.

We weten dat lichaam en geest elkaar beïnvloeden, toch is onze zorg nog geheel gericht op het lichaam en is er weinig tot geen aandacht voor de geest. Verrassend als je nagaat hoeveel gezegden we hebben die gaan over geestelijke zaken die zich lichamelijk uitten.

Wie zich verdiept in medische missers komt er al snel achter dat veel te maken heeft met slecht management, slechte communicatie en nog wat van de bedrijfskunde dingetjes.
Deze structuren zie je zowel in de ziekenhuiszorg en de geestelijke gezondheidszorg.

Dat al dit mismanagement veel geld kost daar hoef je geen academische studie voor gedaan te hebben
Sterker nog, vraag mensen op de werkvloer hoe ze hun werk beter kunnen doen en je krijgt de oplossingen zo aangereikt. Dus veel overhead managers kunnen zo de laan uit gestuurd worden.

Ernstiger is dat al deze missers jaarlijks zo'n 2000 patiënten het leven kost en bij een onbekend aantal patiënten blijvend letsel ontstaat.

Veel is terug te voeren op gepruts dat men probeert te verhelpen door veel extra controlestappen in te bouwen. lees, uitgebreide verslaglegging.
Dat klinkt verstandig maar in de praktijk blijkt het een averechts effect te hebben.

Het failliet van een volgend ziekenhuis zou een mooie kans bieden om de zorg voor een regio eens opnieuw te ontwerpen. Kunnen we nu mee beginnen zodat het zodra het nodig is zo uitgerold kan worden.

Wat zo'n plan in ieder geval zal laten zien is dat als je de zorg weer terugbrengt en de organisatie zo plat mogelijk houd je ineens heel heel heel veel overhead niet meer nodig hebt en de kosten omlaag gaan.
Ik kan je nu al meegeven dat de kwaliteit van de zorg in de cijfers verbeterd terwijl er minder kosten tegenover staan.
Deze zorg zal door de zorgvragers ook als persoonlijker ervaren worden en dat draagt op zich ook weer bij aan het herstel.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 jan 2021 22:20

RVV schreef: 01 jan 2021 19:50 Net een reportage op rtl nieuws... opvallend dat het allemaal veel te dikke mensen zijn die het ziekenhuis in gaan richting de IC.
Bron of linkje?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 01 jan 2021 23:40

RVV schreef: 01 jan 2021 19:50 Net een reportage op rtl nieuws... opvallend dat het allemaal veel te dikke mensen zijn die het ziekenhuis in gaan richting de IC.
Buurvrouw is IC verpleegkundige, al meer dan 20 jaar en staat al sinds het begin op de covid IC. En daar hoor ik weer dat een groot deel overgewicht heeft maar heus niet iedereen.
Buurman van mijn moeder is bij haar op de IC overleden, en die man had heus geen overgewicht, was ook nog best fit voor zijn 71 jaar. Toch niet gehaald.
Uiteraard, overgewicht en/of onderliggende kwalen maken de overlevingskansen veel kleiner, maar jong en fit is geen garantie dat er niks kan gebeuren buiten een griep.
Dogma F

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 jan 2021 23:46

Dochter van mijn directe collega loopt ook IC en die zegt hetzelfde: 70-80% is te zwaar.
Alleen is dat hear say, ipv harde statistiek.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 00:14

daniel1975 schreef: 01 jan 2021 22:20
Bron of linkje?
Was vanavond op het RTL 4 nieuws van 19:30.. de dikke mensen werden niet specifiek benoemd maar werden gefilmd met hun toestemming door rtl die een reportage maakte.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 00:17

Punt is ook dat men wil voorkomen dat er sprake is van “fat shaming” dat ligt toch al erg gevoelig vandaag de dag. Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. Dus kun je ook niet de schuld van corona dragen omdat je te dik bent. Is een beetje de algemene gedachtegang.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 02 jan 2021 00:42

RVV schreef: 02 jan 2021 00:17 Punt is ook dat men wil voorkomen dat er sprake is van “fat shaming” dat ligt toch al erg gevoelig vandaag de dag. Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. Dus kun je ook niet de schuld van corona dragen omdat je te dik bent. Is een beetje de algemene gedachtegang.
Jij hebt duidelijk een stuk minder moeite met fat shaming
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 02 jan 2021 01:26

timo2.0 schreef: 02 jan 2021 00:42
RVV schreef: 02 jan 2021 00:17 Punt is ook dat men wil voorkomen dat er sprake is van “fat shaming” dat ligt toch al erg gevoelig vandaag de dag. Veel te dik zijn is bijna nooit eigen schuld. Dus kun je ook niet de schuld van corona dragen omdat je te dik bent. Is een beetje de algemene gedachtegang.
Jij hebt duidelijk een stuk minder moeite met fat shaming
Owh dus als je iets feitelijk ziet en benoemd is het fat shaming?

Fat shaming is het direct beledigen van mensen die overgewicht hebben.,

En je kunt mij overal van beschuldigen behalve dan dat ik dikke mensen beledig. Ik schrijf hierboven notabene zelfs dat veel te dik zijn bijna nooit je eigen schuld is. Niemand word zo maar dik. Daar gaat een lang proces aan vooraf waar je als persoon maar weinig invloed op hebt.

De waarschuwing die er wel van uit mag gaan is dat als je veel te dik bent je extra (veel) risico loopt. Mensen kunnen er misschien dan niet zo veel aan doen dat ze veel te dik zijn geworden. Ze kunnen er wel wat aan doen om af te vallen en gezonder te gaan leven. Dat proces heb je wel in de hand.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2021 09:01

Een deel(tje?) van die groep kan er écht niks aan doen.
Maar ik kan niet geloven dat het grootste deel van de mensen met een fors te goog gewicht dit niet aan hun gedrag te danken hebben.

Gesloten