havana schreef:True!
Nogmaals, ik vind het prima als iemand zonder helm wil rijden. Het is voor alsnog legaal en het is een vrij land. Wél verbaas ik mij vaak over de enorm zwakke argumenten die hiervoor worden gegeven. Ik heb nog nooit een niet-helmdrager horen zeggen: ik doe het omdat ik het stoer vind, mooi vind of omdat het gewoonte is. Er worden altijd andere argumenten bijgehaald die tamelijk eenvoudig onderuit te halen zijn.
- "Het zit niet lekker" > dan moet je gewoon eens een goede kopen
- "Ik fiets alleen dus het is niet nodig" > ook alleen kun je vallen of, erger nog, aangereden worden
- "In een groep fietsen/door rood rijden/bellen is veel gevaarlijker" > appels met peren vergelijken
- "Het is een schijnveiligheid" > als je gedrag zonder helm gelijk is aan het gedrag met helm zal je met een helm altijd veiliger zijn
- "Een helm helpt maar tot 20 km p/u" > ook bij een lagere snelheid kun je vallen of aangereden worden
- "Op de stadsfiets draag ik ook geen helm" > een stadsfiets is op meerdere vlakken niet vergelijkbaar met een racefiets.
- "Het zit niet lekker" > dan moet je gewoon eens een goede kopen> Als die goede helm toch zo lekker zit is het veiliger om hem de hele dag op te houden.
- "Ik fiets alleen dus het is niet nodig" > ook alleen kun je vallen of, erger nog, aangereden worden> De kans is wel aanmerkelijk kleiner omdat je niet constant aan het "bumperkleven" bent. Je bent dus veel minder afhankelijk van de fouten van iemand anders.
- "In een groep fietsen/door rood rijden/bellen is veel gevaarlijker" > appels met peren vergelijken> Maar als je die dingen niet doet is de kans dat je een helm nodig hebt aanzienlijk kleiner.
- "Het is een schijnveiligheid" > als je gedrag zonder helm gelijk is aan het gedrag met helm zal je met een helm altijd veiliger zijn > Alleen als je daadwerkelijk op je hoofd terecht komt. Ik ben één keer op mijn hoofd gevallen en dat was in het bos (gelukkig wel met helm).
- "Een helm helpt maar tot 20 km p/u" > ook bij een lagere snelheid kun je vallen of aangereden worden > Ook als je loopt kun je vallen of aangereden worden.
- "Op de stadsfiets draag ik ook geen helm" > een stadsfiets is op meerdere vlakken niet vergelijkbaar met een racefiets. > Het enige echte verschil zijn de klikpedalen. Dat betekent dat je gewoon met fiets en al moet rollen. Dat levert wel meer schade aan je fiets op maar om nu een helm op te zetten om met mijn hoofd een paar krassen op mijn fiets te kunnen voorkomen vind ik wat te ver gaan.
Je kunt ook een dergelijke discussie starten over de vraag of je heel het land vol met rubber tegels moet leggen (krijg je tegenwoordig geen kanker van rubber tegels?) of over fietsen met een kind in een draagzak. Uiteindelijk kom je bijna altijd tot de conclusie dat je beter wel veiligheidsmaatregelen kun treffen als de kosten binnen de perken blijven. Maar ik vraag mij af of we daar beter van gaan worden. Echt gelukkig wordt je niet als je van alles moet omdat het veiliger is en van de hele dag zeiken over wat een ander doet omdat jij anders meer zorgpremie moet gaan betalen al helemaal niet.