Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Elektrische sokken

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 27 dec 2025 16:28

Ik heb vorig jaar elektrische sokken gekocht van Bergschat. Voor mij gamechanger, eerder was alles onder 10 graden, met winterschoenen, echt ellende. Heerlijk. Warme voeten en de rest trap je wel warm. Was flinke uitgave, dacht ongeveer 130 euro. Elke cent waard. Fiets nu ook met dit weer.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 27 dec 2025 16:37

nijkie schreef: 27 dec 2025 14:56
Wat was de gevoelstemperatuur? En laten we eerlijk zijn 5 uurtjes met deze temperaturen. Ik rij al 5 jaar met warmtepads van de Decathlon en gaan zeker 4 uur mee, sokken ook van de decathlon.
-8° dacht ik. Vooral de snijdende wind was lastig. Vertrokken met wind tegen.
Tja, ik heb de tijd en de goesting om op de fiets te zitten, dan vind ik 5uur niet overdreven (al was ik wel moe achteraf, erger dan wanneer ik hetzelfde doe met normale temperaturen)
5uur binnen is toch nog minder aangenaam :mrgreen:
Fietsgenieter schreef: 27 dec 2025 16:28 Ik heb vorig jaar elektrische sokken gekocht van Bergschat. Voor mij gamechanger, eerder was alles onder 10 graden, met winterschoenen, echt ellende. Heerlijk. Warme voeten en de rest trap je wel warm. Was flinke uitgave, dacht ongeveer 130 euro. Elke cent waard. Fiets nu ook met dit weer.
Die heb ik ook gevonden. Ik ga morgen en maandag (dan zou het terug zo koud zijn) proberen met die dingen van de Action (verwarmede inlegzolen en van de handpatches heb ik gekocht) proberen. Ik heb ook handschoenen in een maatje groter (van Gobik, hun beenstukken zijn zo geweldig dat ik de handschoenen ook wel wil proberen) gekocht.

Morgen weer een ritje van 150km op de weg, maandag weet ik nog niet wat ik ga doen (hangt van morgen af)

Mijn lichaam kan vrij goed tegen koude en hitte maar onder het vriespunt is altijd wat moeilijk (en boven de 35° ook). Nadeel van wat groter te zijn: bloed komt minder makkelijk aan de handen en voeten. Ouder worden helpt ook al niet.
Afbeelding

THIJS1988
Forum-lid

THIJS1988 28 dec 2025 15:49

havana schreef: 04 dec 2023 07:32
maarten1 schreef: 03 dec 2023 10:40
havana schreef: 03 dec 2023 10:06 Mijn elektrische sokken bevielen me uiteindelijk niet. Ik ben gewoon weer terug bij wollen sokken, winterschoenen en als 't echt koud is ook nog overschoenen. Voor mij werkt dat goed.

Dit jaar de Sella Ronda gedaan bij -12 graden zonder koude voeten.
Bedankt voor de toelichting.
Spreek je in dit geval van 100% wollen sokken?
Jazeker. Gewoon van de Welkoop

https://www.welkoop.nl/stapp-narvik-sok ... 0FEALw_wcB
Super goede tip! Vanochtend met een ritje van 4 uur geen koude tenen gehad! Temperatuur rond de 1-3 graden.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 28 dec 2025 16:54

Ik wilde vanochtend de patches van de Action testen, was het een heel stuk warmer (minder koud) dan voorspeld. Oude handschoenen van Futurum waren meer dan warm genoeg.

Toch de warmte zool van de Action geprobeerd (kost 1€ voor een paar, voor die enkele keren per jaar lijkt me dat een goed alternatief voor de elektrische sokken). In mijn Northwave winterschoenen ging het niet (te weinig plek, voet gekneld) maar in mijn oude Shimano winterschoenen was wel plek genoeg (blij dat ik die niet heb weg gegooid omdat ze niet helemaal waterdicht meer zijn). Serieus warme voeten gehad 😊. Na een uurtje of 5 gaven ze nog steeds wat warmte.
Morgen terug kouder (normaal gezien) dan nog eens proberen.
Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 dec 2025 22:06

TL@ schreef: 28 dec 2025 16:54 Ik wilde vanochtend de patches van de Action testen, was het een heel stuk warmer (minder koud) dan voorspeld. Oude handschoenen van Futurum waren meer dan warm genoeg.

Toch de warmte zool van de Action geprobeerd (kost 1€ voor een paar, voor die enkele keren per jaar lijkt me dat een goed alternatief voor de elektrische sokken). In mijn Northwave winterschoenen ging het niet (te weinig plek, voet gekneld) maar in mijn oude Shimano winterschoenen was wel plek genoeg (blij dat ik die niet heb weg gegooid omdat ze niet helemaal waterdicht meer zijn). Serieus warme voeten gehad 😊. Na een uurtje of 5 gaven ze nog steeds wat warmte.
Morgen terug kouder (normaal gezien) dan nog eens proberen.
De patches leg ik op de tenen-wreef op mijn Decathlon wintersokken, Sidi winterschoenen en dunne ovenschoenen puur om de wind tegen te houden. Vandaag 4 uur gereden bij -2gr gestart geen koude en geen warme voeten gewoon zoals het voelt zomer bij 22gr.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 31 dec 2025 13:14

@nijke: dat is een goede 👍 Ik heb het gisteren ook zo gedaan (zonder de overschoenen) en dat was top. Voeten waren niet heel warm zodat ik geen zweetvoeten had, tenen waren nooit koud. Helemaal perfect eigenlijk. Als bonus: zo kan ik mijn Northwave winterschoenen wel aandoen (die zitten me toch veel beter dan de Shimano schoenen die toch wat breed zijn).

Net nog wat extra patches gaan halen bij de Action om de winter door te komen.
Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 dec 2025 16:33

TL@ schreef: 31 dec 2025 13:14 @nijke: dat is een goede 👍 Ik heb het gisteren ook zo gedaan (zonder de overschoenen) en dat was top. Voeten waren niet heel warm zodat ik geen zweetvoeten had, tenen waren nooit koud. Helemaal perfect eigenlijk. Als bonus: zo kan ik mijn Northwave winterschoenen wel aandoen (die zitten me toch veel beter dan de Shimano schoenen die toch wat breed zijn).

Net nog wat extra patches gaan halen bij de Action om de winter door te komen.
Mooi zo Tim :winkthumb: , bij de meeste schoenen zit daar wel ruimte.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

peteri200
Forum-lid

peteri200 31 dec 2025 17:57

Gebruiken jullie de "easy to use handwarmers" van thermofect van de action hiervoor? Of nog iets anders? Ik zie namelijk enkel deze online staan.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 01 jan 2026 09:47

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 01 jan 2026 16:55

TL@ schreef: 01 jan 2026 09:47 Deze gebruik ik:
https://www.action.com/nl-be/p/3003086/ ... ndwarmers/
Zou dat ook werken als ik ze tussen mijn schoenen en de overschoenen doe? Ik ben bang dat het niet past als ik zo'n patch op mijn wreef in de schoenen wil doen, of niet fijn zit.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 01 jan 2026 19:13

Nee, dat gaat niet werken. Daarvoor geven ze niet genoeg warmte.

Ik zou zeggen: probeer het eens. Voor die euro kan je niet gefopt zijn :D
Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 01 jan 2026 20:08

Kornuit schreef: 01 jan 2026 16:55
TL@ schreef: 01 jan 2026 09:47 Deze gebruik ik:
https://www.action.com/nl-be/p/3003086/ ... ndwarmers/
Zou dat ook werken als ik ze tussen mijn schoenen en de overschoenen doe? Ik ben bang dat het niet past als ik zo'n patch op mijn wreef in de schoenen wil doen, of niet fijn zit.
Ik merk er helemaal niets van als ik de schoenen aan heb. Zowel winter als zomerschoen.
Afbeelding
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie