Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 02 jan 2017 11:46

jakkel schreef: Neem gerust van mij aan, dat je in de praktijk met een laag setje wielen dat pakweg 200gr. minder weegt dan een hoog setje, sneller boven bent. Die aerodynamica van dat hoog wiel gaat die 200gr. echt niet gaan compenseren hoor. ;)
Waarom zouden we dat aannemen?

Het optimaalste is waarschijnlijk een setje dat redelijk aerodynamisch is (weinig, platte spaken, goede overgang band/velg) en redelijk licht. Met goed ontwerp kan je ook met 3-4 cm hoog al het grootste deel van de aerodynamisch te behalen winst meepakken, zonder dat het wiel veel zwaarder wordt dan een superlicht wiel.

vitamineb
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 apr 2014 14:15

vitamineb 02 jan 2017 15:04

jakkel schreef:
de zwarten schreef:
jakkel schreef:En om te klimmen ben je er al helemaal niets mee. Ze wegen immers altijd zwaarder dan hetzelfde wiel maar dan in lage versie.
Terwijl ik helemaal volg om lage wielen te verkiezen in de bergen (uit comfort / gemak / voorspelbaarheid met zijwind) is wat je schrijft toch echt gewoon niet waar.
Het is al jaren bewezen dat aero >>> gewicht, behalve als het meer dan 10% klimmen is.
Neem gerust van mij aan, dat je in de praktijk met een laag setje wielen dat pakweg 200gr. minder weegt dan een hoog setje, sneller boven bent. Die aerodynamica van dat hoog wiel gaat die 200gr. echt niet gaan compenseren hoor. ;)
Daar zit je dus echt helemaal verkeerd. Stel je bent een hele goede klimmer en je systeemgewicht (fiets + fietser + rest) is 70 kg met een specifiek vermogen over die 70 kg van 5 w/kg. Om die 200 gram extra te compenseren moet je dan wel 1 watt minder luchtweerstand hebben. Dan moet je wel hele slechte aero wielen hebben om dat niet te compenseren.

Als je een mindere klimgod bent is het voordeel van aero wielen t.o.v. lage lichte wielen nog groter.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 jan 2017 16:50

djatwork69 schreef:
TL@ schreef:WIndkracht 5 als ik het mij goed herinner, viel dus best mee (met dik 90kg en U-shape wielen valt alles best mee)
Viel mee? Vorig jaar en jaar ervoor was gewoon een ramp, de top was trouwens afgesloten. Ik heb er vele horen vloeken met hun hoge wielen.
Ik ben vorig jaar met Sporta naar de Ventoux geweest, op de dag van de Canibale was de top inderdaad afgesloten, de dag daarvoor echter niet. Ik was als opwarming al eens even naar boven gereden. Het rotte wegdek en de regen van de top naar Chalet Liotard waren vele malen erger dan de wind (nogmaals, ik moest me geen zorgen maken over remmen, mijn schijfremmen werken ook bij slecht weer perfect)
Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 02 jan 2017 16:53

Keezx schreef:
jakkel schreef:
Neem gerust van mij aan, dat je in de praktijk met een laag setje wielen dat pakweg 200gr. minder weegt dan een hoog setje, sneller boven bent. Die aerodynamica van dat hoog wiel gaat die 200gr. echt niet gaan compenseren hoor. ;)
Wij nemen dat niet zomaar aan, vriend.
Nemen we Alpe D'huez als voorbeeld , dan maakt 200 gram wel 7 hele seconden uit....
Nemen we aan dat aerodynamische wielen 10 Watt verschil maken bij pakweg 15 km/u dan is met een calculator wel te berekenen wat dat uitmaakt (ben ik nu even te lui voor), maar 7 seconden over ruim een uur heb je al heel snel te pakken....
Dat jij dit niet aanneemt stoort me niet hoor. Je doet trouwens zelf niets anders dan dingen aannemen. ;)

Ik heb al een keer of 100 Alpe d'Huez beklommen en een hele resem andere cols, tweemaal Marmotte,... enz....
En als ik één ding geleerd heb in de bergen, dan is het wel dat totaalgewicht (rijder + fiets dus) een héél belangrijke factor is. Dat jullie geloven dat jullie (zwaardere) hoge super aerodynamische wieltjes zo zalig zijn om te klimmen, dan ben ik blij voor jullie. Tegen die 14/15 per uur dat ik de Alpe oprijd, nee echt niet hoor. Zelfs de meeste profs zweren nog bij lage wielen bij echte bergetappes en die rijden dan nog een pak sneller bergop, wat het effect van de aerodynamica dan nog eens verhoogt.

Hier een kort fragment van een filmpje dat ik gemaakt heb tijdens de TDF 2015 op Alpe d'Huez. Je ziet Chris Froome passeren, met... lage Dura Ace wielen. Of weet Froome en 'labo Sky' niet waar ze mee bezig zijn misschien? ;)

Btw, ik kies m'n vrienden wel zelf hoor, beste keezx. :D

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jan 2017 17:53

Kijken naar profs is niet echt overtuigend hoor.
Mij interesseert sowieso gewicht, noch aero omdat het allemaal marginaal is.
Maar de theorie liegt niet.
Je kan 1000x Alpe D'huez oprijden, maar als dat geen zorgvuldig uitgevoerde proeven zijn zegt het niemand iets.
Laatst gewijzigd door Keezx op 02 jan 2017 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2898
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 02 jan 2017 17:54

Keezx schreef:Kijken naar profs is niet echt overtuigend hoor.
Ah nee, naar wat dan wel??



Keezx schreef:De theorie liegt niet.
De praktijk ook niet... .

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 02 jan 2017 18:01

Keezx schreef:Kijken naar profs is niet echt overtuigend hoor.
Mij interesseert sowieso gewicht, noch aero omdat het allemaal marginaal is.
Maar de theorie liegt niet.
Je kan 1000x Alpe D'huez oprijden, maar als dat geen zorgvuldig uitgevoerde proeven zijn zegt het niemand iets.
Precies of je op Ventoux met een snelheid van +-12km/h effect gaat hebben van aero wielen? Goe zot in de kop ja!
En het is niet omdat er een hoge velg opstaat het zo aerodynamisch is he, lage velgen knn ook aerodynamisch zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jan 2017 18:02

De praktijk liegt helaas wel, omdat b.v. de factor wind meestal veel meer invloed heeft dan gewichtsverschilletjes in de orde van 200 gram of wat profielverschillen der wielen.
In de praktijk zijn dergelijke proeven onuitvoerbaar, dus moeten we het met de theorie doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 02 jan 2017 18:10

Keezx schreef:De praktijk liegt helaas wel, omdat b.v. de factor wind meestal veel meer invloed heeft dan gewichtsverschilletjes in de orde van 200 gram of wat profielverschillen der wielen.
In de praktijk zijn dergelijke proeven onuitvoerbaar, dus moeten we het met de theorie doen.
Was da nu? De situatie is toch voor iedereen hetzelfde? Als ik cannibale rij, heeft mijn collega toch ook last van die wind? Als die minder moet meezuilen, zal die sneller boven zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jan 2017 18:16

Ik had het over proeven, die moeten bewijzen dat 200 gram of verschillen in wielen er iets toe doen..en hoeveel.
Dezelfde rijder , eerst met een volle bidon en dan een halfvolle.
Of eerst met lage wieltjes en dan met meer aerodynamische wieltjes.
En dan zeg ik: hangt allemaal meer van de wind af.dan die verschilletjes.
Ik maak me verder geen illusies, het geloof in gewicht is onuitroeibaar maar juist dat is goed uit te rekenen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 02 jan 2017 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 jan 2017 18:17

Kom jongens, we hebben net de Kerst achter de rug. Vrede op aarde voor ons allemaal!

Volgens de wetenschappers hebben jullie allebei gelijk. http://www.fiets.nl/2016/09/05/overzich ... sfactoren/

Verschil bergop van aero wielen is 7% en het verschil van 200gram fietsgewicht ook 7%!
o'7o

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9519
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 jan 2017 18:24

TL@ schreef: Het rotte wegdek en de regen van de top naar Chalet Liotard
Zo rot is dat wegdek toch niet? Ligt er toch veel beter bij dan de meeste Belgische wegen? ;)

Plaats reactie