Met Fransen heb ik geen ervaring, alleen met Duitsers en Belgen (er is bijna niets erger dan een steeds groeiende file achter je in een klim zonder dat je wat hoort claxonerenJans schreef:Mijn ervaring gaat niet over Duitsers, maar Fransen. Nu zijn er in Frankrijk weinig fietspaden, maar in Orange toevallig wel. Daar moet je op sommige plekken bij rechtdoor, rechts de bocht om, afstappen, oversteken, en dan weer opstappen om de bocht om te gaan om op je route te komen (ja het is ingewikkeld, maar is wel zo). Dat doe je dan niet, maar verschillende toeterende automobisten gehad om me duidelijk te maken dat ik op het fietspad moest.senior schreef:Nogmaals Sweety, dat "fietspad" voldoet niet aan de eisen die in de StVO gesteld worden en dus hoef je daar niet te fietsen. Je kunt gewoon op de weg rijden. Overigens zijn er niet zoveel Duitsers die je perse naar een pad naast de weg willen hebben, daar zijn Hollanders voor uitgevonden
Dus... het zijn niet alleen Nederlanders die je terecht wijzen.
Fietspad af, de weg op. Waarom?
De meeste verkeersagenten kennen inmiddels de gangbare juridische praktijk. Inmiddels loop je weinig risico op been bon als je niet op zo'n fietspad fietst, het risico van de hulpsherriff is er wel nog.senior schreef:Ik was er zelf ook niet helemaal zeker van dus toen we in Duitsland in een winkelcentrum een politiestand zagen waar verkeersvoorlichting werd gegeven dacht ik: ik vraag het gewoon. En ja, er zijn ook Duitsers met een Hollandse moraal, maar over het algemeen valt dat nog wel mee.ultra_ivo schreef:senior schreef:Nogmaals Sweety, dat "fietspad" voldoet niet aan de eisen die in de StVO gesteld worden en dus hoef je daar niet te fietsen. Je kunt gewoon op de weg rijden. Overigens zijn er niet zoveel Duitsers die je perse naar een pad naast de weg willen hebben, daar zijn Hollanders voor uitgevonden
Niet helemaal. Zo lang het blauwe bord er staat 'moet' je er rijden. Je kunt echter de legitimiteit van het blauwe bord dat je verplicht hier te fietsen aanvechten bij de rechter. Dit is al zo vaak gebeurd dat er in veel Duitse gemeentes voormalige fietspaden bestaan waar de borden weggehaald zijn. In de hoofden van de bovenmeesters aan het stuur van een dikke auto bestaat dit fietspad echter nog wel.
Mocht onkel agent je een bon willen geven, gewoon niet met hem discussiëren maar tegelijkertijd met het accepteren van de bon bij hem een klacht openen tegen het desbetreffende bord. Hij ziet dan zoveel werk op zich afkomen dat hij de bon graag vergeet
Wees realistisch, wij zijn te snel voor een fietspad en te langzaam voor de openbare weg. Op de commuters na beoefenen wij een sport en doen niet aan vervoer. Eigenlijk horen wij gewoon op een piste te rijden.
Desalniettemin..., in geval van slechte paden, gewoon het gezonde verstand gebruiken. Oftewel defensief fietsen en je aanpassen aan de situatie. Dan maar een lager gemiddelde of een lager wattage trappen. Altijd beter dan of aangereden worden of van een fietspad af stuiteren en geblesseerd raken. Of mis ik 'm soms ergens ?
Desalniettemin..., in geval van slechte paden, gewoon het gezonde verstand gebruiken. Oftewel defensief fietsen en je aanpassen aan de situatie. Dan maar een lager gemiddelde of een lager wattage trappen. Altijd beter dan of aangereden worden of van een fietspad af stuiteren en geblesseerd raken. Of mis ik 'm soms ergens ?
-
Deleted_User
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
En elkaar natuurlijk ook aanspreken op fout gedrag....ultra_ivo schreef:Je mist inderdaad iets ergens, het er op aanspreken van de wegbeheerders dat ze zich aan de vigerende richtlijnen moeten houden. Zelfs als je het niet kunt afdwingen, lastig kun je altijd zijn.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
twee jaar geleden een slecht pad gemeld in de app van de fietsersbond, kreeg daadwerkelijk een reactie van een projectleider open ruimte van die gemeente, met de melding dat ze de ergste problemen op korte termijn gingen verbeteren (voor echte verbetering was dan weer geen geld
)
Ik snap de logica niet van dit kleine stukje fietspad langs de ringvaart bij Zwanenburg :
https://www.google.com/maps/@52.3690635 ... 56!6m1!1e1
Waarom niet gewoon fietsstrook verder over het asfalt.
https://www.google.com/maps/@52.3690635 ... 56!6m1!1e1
Waarom niet gewoon fietsstrook verder over het asfalt.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
ja, die zijn ook grappig inderdaad.
misschien omdat ze anders de haaientanden vanwege die afslag op de rechtdoorgaande rijbaan moesten schilderen?
misschien omdat ze anders de haaientanden vanwege die afslag op de rechtdoorgaande rijbaan moesten schilderen?
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Die haaietanden links op de weg zijn ook niet nodig. Afslaand verkeer moet toch al voorrang geven op doorgaand verkeer. Dit soort oplossingen zijn volgens mij vaak het resultaat van klachten over de verkeersituatie. Bijvoorbeeld omdat een doorgaande fietser daar een keer (bijna) is aangereden door afslaande auto en dan gaat de wegbeheerder de situatie aanpassen. Helaas niet altijd een verbetering.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral