Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is 'betaalbaar' anno 2016?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jun 2016 14:26

Niemand verplicht je hier om betaalbaarheid in een absoluut bedrag uit te drukken. Het mag ook een percentage van je inkomen of vermogen zijn hoor. Vandaar dat ik de redenering van Martin Swinkels zo sterk vind. Dan heb je het alleen nog maar over de bovengrens, je houdt ook nog altijd de discussie over wat de ondergrens is voor een nieuwe of tweedehands fiets die eigenlijk voor iedereen voldoende zou moeten zijn.

Als je last hebt van andermans bilnaad moet je maar op kop gaan rijden. Een witte broek aan doen als het regent is gewoon tactiek ;) Maar ik doe netjes een zwarte aan hoor. Mijn benen scheren omdat andere kerels dat mooi vinden gaat mij echter wat te ver.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 04 jun 2016 15:13

Ik vertaal betaalbaarheid door prijs-kwaliteit.
Boven een zeker bedrag, laat ons zeggen 2000 euro, stijgt de prijs sneller dan de kwaliteit/nut van de onderdelen.

Voor 80% van de fietsers voldoet bv. een Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
Een Veloce cassette vind ik aan 36 euro. Een Centaur cassette is 75 euro. Een Athena of Chorus is al snel 100 euro. Zijn ze beter? Ongetwijfeld. Zijn ze twee of drie keer beter. Ik betwijfel het.

Zo vertaal ik "betaalbaar".

Idem met auto's. Alles tot aan 20.000 (pak nog 25.000 )euro vertaalt zich in degelijkheid en bruikbaarheid. Alles daarboven vertaalt zich in luxe, grootte, opties...

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 04 jun 2016 15:18

Jappiex sinds ik geen wedstrijden meer rij weiger ik mijn benen te scheren
Een fiets moet wel verzorgd zijn vind ik wat de prijs ook is
Kan van elke race fiets genieten die ik zie of hij nou 500 of 12000 euro kost
De fiets doet het niet zie ik bij mij in de club hetzijn de benen
De dure fietsen kunnen mijn club leden niet helpen mijn 60 kilo zet meer zoden aan de dijk

brutus
Forum-lid

brutus 04 jun 2016 15:25

Oei, juist getrimde baard, benen scheren, schone fiets....ai.
Ik doe zo'n beetje alles fout....

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 jun 2016 15:46

brutus schreef:Oei, juist getrimde baard, benen scheren, schone fiets....ai.
Ik doe zo'n beetje alles fout....
En zo hoort het ook (dwz, je beschrijft zojuist mijn persoontje :lol: )! Graag de fiets tip top in orde. Wel zorgen dat je ook een beetje hard kan fietsen, anders wordt het lachwekkend.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 04 jun 2016 17:09

Ik rijd naar volle tevredenheid op een alu fiets met 105-5700 groep. Zou qua soepel schakelen wel naar een 11-speed willen, maar als ik weer eens wat aan onderdelen moet vervangen, ben ik bij geen Dura-ace te rijden. Daar word ik echt verdrietig van. Wat een prijzen.
Komt er in de toekomst een nieuwe fiets, weet ik nog niet eens zo zeker of ik wel naar Ultegra over ga stappen. Juist door de hoge vervangingsprijzen houdt mij dat momenteel tegen.

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 04 jun 2016 17:42

@hayes jouw redenering daar kan ik dan weer niets mee. Het verondersteld een soort positief verband tussen prijs en kwaliteit dat m.i. lang niet altijd relevant of van toepassing is.
Voorbeeld: Met Di2 hoef ik schijnbaar nooit meer mijn voorderrie te trimmen. Ongeacht de meerprijs lijkt me dat wel de moeite waard.
Ander voorbeeld: als ik naar sommige stalen frames kijk hier op het forum begin ik spontaan te watertanden. Geen idee hoe zo'n Gios rijdt t.o.v. mijn alu frame (dat ik nog geen jaar heb) maar goeie kans dat het er nog eens van komt. Uiteraard met een mooie Campa groep en een paar handgespaakte hoepeltjes.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan (in mijn geval dan)

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 04 jun 2016 17:47

Overigens rijdt ik momenteel net als Wolfhoumd32 naar volle tevredenheid op mijn alu fiets met 105-5700. Ik kan geen enkele rationele reden bedenken waarom ik die zou upgraden of inruilen.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 04 jun 2016 17:53

Sha Kokken schreef:Overigens rijdt ik momenteel net als Wolfhoumd32 naar volle tevredenheid op mijn alu fiets met 105-5700. Ik kan geen enkele rationele reden bedenken waarom ik die zou upgraden of inruilen.
Maar nu sla je de spijker op z'n kop Sha. Een fiets of spullen kopen doe je nooit rationeel. :D

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 04 jun 2016 18:45

Wolfhound32 schreef:
Sha Kokken schreef:Overigens rijdt ik momenteel net als Wolfhoumd32 naar volle tevredenheid op mijn alu fiets met 105-5700. Ik kan geen enkele rationele reden bedenken waarom ik die zou upgraden of inruilen.
Maar nu sla je de spijker op z'n kop Sha. Een fiets of spullen kopen doe je nooit rationeel. :D
Ik vond luiers altijd wel een rationele aanschaf. Maar goed das war einmal en we dwalen weer eens af :mrgreen:

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 04 jun 2016 18:48

Sha Kokken schreef: Ik vond luiers altijd wel een rationele aanschaf. Maar goed das war einmal en we dwalen weer eens af :mrgreen:
Dat was dan ook het gevolg van de compleet irrationele 'aanschaf' van een kind. :D

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 jun 2016 19:43

Bij babyspullen heb ik dan weer een compleet 'gooi de marge maar omhoog als er baby op de verpakking staat" gevoel. Wat is veel van dat spul overpriced zeg.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie