Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Pinarello of Colnago zóveel beter dan de rest?

kees0251
Forum-lid

kees0251 04 jan 2014 20:18

Hoe serieus neem je het allemaal is voor mij het belangrijkste criterium bij wat ik eraan wil uitgeven.
Niet erg dus....
Komt bij dat ik aan fietsen klooien en expirimenteren gewoon erg leuk en relaxt vind.
Ik heb ook geen fietsen maar 4 frames, 5 wielsets en een berg onderdelen die nogal eens in wisselende samenstelling op de weg komen, bijna alles is ook uitwisselbaar.
Hoeveel die dingen wegen en hoe stijf ze zijn interesseert me geen bal.
Gaat er wat stuk? Zodra ik thuiskom is alles in no time weer rijdbaar.
Met geen enkel prestigecarbonmerk heb ik ook maar 1 greintje affiniteit.
Het enige merk waar ik een bescheiden sentiment bij heb is Gazelle omdat ik daar mijn koerstijd op reed, maar die doen weinig tot niks meer met race en wat ze de laatste tijd deden is gewoon Verreoosten massawaar.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 04 jan 2014 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 04 jan 2014 20:20

boswielrenner schreef:+1 +1 +1. Ik ben ook voor het koop wat je mooi vindt principe, maar het moet uiteraard wel goed voelen. De mening van Daniel en Peter is dus heel erg waar, maar de afweging om iets wel of niet te kopen is een afweging die iedereen zelf moet maken. Wat duur is, is zo relatief. Daar kan je geen oordeel over hebben. Net zo min als iemand wel graag een hoog bedrag wil uitgeven voor een frame. Het belangrijkste in mijn ogen is dat je moet gaan voor je droom als deze haalbaar en voor je gevoel verantwoord is. Het leven is al zo kort.
Je kan beter spijt hebben van iets dat je hebt gedaan dan spijt van iets dat je niet hebt gedaan en een hoge prijs ben je snel vergeten als je iets hebt gekocht wat je al lang heel erg graag wilde hebben.
+1 Het leven is te kort om niet te proberen dromen werkelijkheid te laten worden! Je kunt niet simpelweg alles maar rationaliseren...

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 jan 2014 22:56

jeroennl schreef:....
Door de jarenlange ervaring en het feit dat er echte fietsers achter het bedrijf zitten rijden dit soort fietsen veel lekkerder dan b.v. een Canyon. Dit voordeel zal (net zoals bij BMW) niet in een test naar voren komen, maar is wel goed merkbaar tijdens het rijden....
:shock: zucht :cry:

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jan 2014 00:03

boswielrenner schreef:€2000 voor een fietsframe is nog spot goedkoop hoor!
Ik durf me echt op niet 1 forumrit nog te laten zien :mrgreen:

Ik kan probleemloos een fiets van 10k kopen, Ik ga alleen liever 4 keer per jaar op vakantie. Maar net als vakantie is een fiets een emotie product. Zeker zolang je geen prof bent en ben je eenmaal prof moet je je snavel houden want dan heb je maar te rijen wat de ploeg voor je in petto heeft :roll:

Gewoon voor jezelf helder maken wat je redelijker wijs in een jaar aan deze hobby uit wilt geven en vooral kopen wat je mooi vind.
Ik zit dik 40 jaar op de racefiets en nauwelijks wat kapot of vroegtijdig versleten dus al die discussies wat goed is zijn echt overbodig :!:

Is iets heel licht gaat het minder lang mee
Is iets heel goedkoop gaat het korter mee
etc

Maar VOOR iets versleten of kapot is hebben we doorgaans al weer wat anders moois gezien..................

Zinloze discussie en fietsen is passie dus koop zo'n ding met je hart zonder dat je in de financiële problemen komt.

En bedenk vooral: Don't race what you can't replace!

Martin Swinkels
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 05 jan 2014 00:09

Gastheerg schreef:Don't race what you can't replace!
Amen !! 8-)

ajh
Forum-lid

ajh 05 jan 2014 09:08

Ach, het is een kwestie van geloof. Als je denkt dat een dure fiets beter rijdt is dat ook zo. Als je gelooft dat een dure fiets niet beter rijdt is dat ook zo. Zit allemaal tussen de oren, niet in de fiets.

Belangrijkste is dat je lekker doet wat je zelf wilt en het volstrekt onbelangrijk vindt wat anderen van jouw fiets vinden. Alleen dan kan je gelukkig zijn met je eigen fiets. Je koopt een fiets immers toch voor jezelf en niet voor anderen?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jan 2014 10:06

ajh schreef: Je koopt een fiets immers toch voor jezelf en niet voor anderen?
Daar heb ik bij sommige mensen helaas wel eens mijn twijfels over. Niet persee mensen op dit forum hoor.
boswielrenner schreef:€2000 voor een fietsframe is nog spot goedkoop hoor!

Ik durf me echt op niet 1 forumrit nog te laten zien :mrgreen:
En ik mág me waarschijnlijk niet eens laten zien...ze schamen bij het stoplicht rot voor mijn fietsje van een habbekrats. :mrgreen:
Veni. Vidi. Fietsie.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 05 jan 2014 16:05

Ik denk altijd: natuurlijk is 2000 euro, of 5000 euro een boel geld. Maar er zijn ook mensen die daarvoor een scooter kopen, of een bankstel. Of voor het tienvoudige een (tweede) auto. Ik vind het allemaal prima. Als je er maar passie voor hebt. Fietsforumleden hebben die in overvloed.

kees0251
Forum-lid

kees0251 05 jan 2014 17:40

Ik reed vandaag m'n 78 km op een fiets van 180€.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 05 jan 2014 17:49

Ik denk dat de funfactor 't balangrijkst is. Als iemand heel veel lol beleeft aan een racefiets van 5000+ wat is daar mis mee? Gelukkig voor de industrie zijn niet alle wielerliefhebbers als ik....: Net nog een rondje op m'n zo op 't eerste gezicht afgetrapte 80's Giant Peleton Superlite gereden met een hele grote glimlach op m'n gezicht :D

Of Pinarello of Colnago zóveel beter is dan de rest? Eerlijk gezegd geen idee, de huidige generatie racefietsen ken ik niet. Wel de stalen fietsen en ik moet zeggen dat mijn Pinarello Asolo beter rijdt dan al mijn andere fietsen (Batavus Professional, Koga Roadspeed, de bovengenoemde Giant, een Superia crossfiets) bij elkaar. Dat frame is zoveel stijver dan de anderen da's gewoon niet normaal. Jammer dat er alleen long reach remhoeven op passen anders was die Pina wel m'n vacantiefiets geworden.....

codex
Forum-lid

codex 05 jan 2014 18:35

Ik zat vanmiddag tijdens het fietsen hier nog eens aan dit onderwerp te denken.
Vooral het gezegde; Dat het leven zo kort duurt en dat je daarom maar het geld moet laten rollen.

Juist het omgekeerde geeft volgens mij ....het juiste gevoel aan.Zeer indringende en droevige gebeurtenissen geven het gevoel..dat het leven meer inhoud heeft....dan luxe goederen als een mooi huis, een dure auto, een dure fiets. het verbreedt je leven doordat je er een diepere(minder materiële) betekenis aan geeft.Je stelt andere prioriteiten.
Natuurlijk kunnen luxere fietsen daar ook in passen, maar het is veel belangrijker dat je tevreden bent met wat je kan veroorloven. Als je ouder wordt weet je dat financieel stabiliteit ook zorgt voor privé en mentale stabiliteit. Daarom moet je altijd zorgen dat wat je koopt, dat je dat kunt veroorloven en dan kan je wel denken: Ik leef maar 1 keer.Maar om langzamerhand je kop in een financiële strop te steken is iets wat als een boemerang bij je terugkomt.

Daarom heb ik meer respect voor mensen die een oud barrel hebben dan iemand die geen centen heeft en maar een dure fiets op afbetaling.
Op het werk zeiden we al, die auto/fiets is niet van jou..maar van de bank.
Misschien moet je wel ouder zijn dan 50 tig om zo te denken, want de hedendaagse denkcultuur is wel even anders onder de jeugd ...als je zo leest ..dat meer dan 50 procent al (dikke) schulden heeft :shock:

Wij begonnen met veelal tweedehandsspullen,waar je erg veel plezier van had.
JUIST dat feit, maakt dat ik nu, met mijn leeftijd..... met erg veel plezier kan genieten van de hele mooie fietsen die ik nu bezit.

kees0251
Forum-lid

kees0251 05 jan 2014 18:51

theodorocampagnolo schreef:Knip
ik moet zeggen dat mijn Pinarello Asolo beter rijdt dan al mijn andere fietsen (Batavus Professional, Koga Roadspeed, de bovengenoemde Giant, een Superia crossfiets) bij elkaar. Dat frame is zoveel stijver dan de anderen da's gewoon niet normaal.
Een licht stalen frame dat veel stijver is dan andere stalen frames, dat KAN helemaal niet.
Zelfde diameter+ kleinere wanddikte=slapper.
Macht der suggestie.... ;)

Mijn Marco's Bikes, met grote dikke alu pijpen, DIE is pas stijf..... :)

Plaats reactie