Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
01 okt 2010 16:34
Wie zit er nu te wachten op een tubeless wegband, wordt wel leuk gepusht door een aantal fabrikanten, maar het voordeel ervan hebben ze ons nog nooit duidelijk kunnen maken. Op het feit na dat ze niet lek te rijden zijn dan en Gilbert na 20 km al lek had...
In het vlakke nederland ga ik met je mee. maar in de bergen zie ik wel wat voordelen. Minder kans op een klapband en bij lek loopt de band minder snel af waardoor je nog redelijk tot stilstand kan komen.
Ik ga komend voorjaar eens wat testen op de racer met tubeless. In een ander draadje zal ik mijn ervaringen posten.
-
materialist
- Forum-lid
materialist
05 okt 2010 21:56
Daniel1975 schreef:Het zal aan mij liggen, maar ik voel serieus het verschil niet tussen een GP4000s met vittoria butyl biba en of met een latex biba. Heb met beide veel ervaring, de hele zomer met 2 wielsets gereden met deze 2 configuraties.
Die discussie is IMHO echt de grootst mogelijke onzin die vooral tussen de oren zit.
Over tubes kan ik mij niet uitlaten aangezien ik er niet mee heb gereden; de nadelen wegen niet op tegen het minimale voordeel.
Ik kan gewoon niet geloven dat je het verschil niet voelt. Latex heeft veel nadelen en je moet ermee weten om te gaan. In een afdaling met veel remmen vind ik latex gewoon gevaarlijk maar dat je het verschil niet voelt kan ik me niet voorstellen.
Do kin der mar druk mei weze
-
havana
- Forum-lid HC
havana
05 okt 2010 22:01
Ik voel het verschil ook niet, en volgens onze expert fdegrove is dat heel normaal, aangezien een latex biba alleen zin heeft bij een niet-stugge band (dus geen GP4000s).
-
materialist
- Forum-lid
materialist
05 okt 2010 23:41
koning Grovius
-
rene1
- Forum-lid
rene1
05 okt 2010 23:52
De materialist wil wat verkopen. Maar goed....verder.
Ook ik merk het verschil niet met latex of Butyl. (Met beide gereden in Prorace2 en GP4000S
-
materialist
- Forum-lid
materialist
wil iemand met gezag opschrijven dat
latex voelbaar en meetbaar beter is, altijd!
Conti 4000s of misschien rs de beste clincher is
Victoria corsa evo de beste tube is
de ondergrond en bochten zijn bepalend
tubeless de toekomst is
fijn!
-
foosho
- Forum-lid
foosho
Ik heb in de alpen met butyl banden gereden uit voorzorg. Toen in NL de latex biba's er weer opgedaan en kon het zeker voelen, in positief opzicht.
Het scheelt sowieso 2 x 50g tov butyl (vredestein latex biba's), where it matters, mocht iemand daar gevoelig voor zijn

-
havana
- Forum-lid HC
havana
06 okt 2010 00:01
fdegrove kom er maar in met de Veloflex Carbon!
@ Materialist
Als we een double blind test zouden doen met GP4000s en 100 willekeurig gekozen forumleden en latex biba's dan durf ik mijn vermogen erom te verwedden dat we statistisch GEEN verschil kunnen aantonen tussen latex en butyl.
Misschien dat jij het wel kunt voelen, maar je behoort daarmee tot de minderheid. Het kleine voordeel wordt wat mij betreft meteen ook teniet gedaan door het feit dat je voor iedere training moet pompen én dat een binnenband erom leggen een lastig klusje wordt, wat vooral vervelend is als je met verkleumde handen in de polder staat te klooien.
-
materialist
- Forum-lid
materialist
06 okt 2010 00:12
Ik reed met een groep in de bergen en de lekke banden waren in de afdaling met latex banden. Heeft iets te maken met het contact tussen de velg en de binnen band. Wanneer je goed kijkt komt de latex band tegen de velg aan, tussen draad van de band en het velglint. De velg kun je in een forse afdaling niet meer aanraken zo warm. Schijfremmen is een misschien oplossing of tubes. Anders zijn latex banden de eerste keuze waar gaat het over
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
06 okt 2010 00:16
Materialist schreef:wil iemand met gezag opschrijven dat
latex voelbaar en meetbaar beter is, altijd!
Conti 4000s of misschien rs de beste clincher is
de ondergrond en bochten zijn bepalend
tubeless de toekomst is
fijn!
Fijn, dan benoem ik mijzelf dan nu als gezaghebbende. En in zekere zin heb ik dat ook op dit forum
Latex is volledig ONvoelbaar, in elk geval icm een Conti 4000s.
Ondergrond is bepalend of je veel rolweerstand hebt of weinig
Bochten zijn bepalend of je rechtuit fietst of niet
Oja, en EDIT: latex in de bergen is sterk af te raden!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
materialist
- Forum-lid
materialist
06 okt 2010 00:22
Je hebt het mis Havanna en je moet niet zoveel roken
Juist bij een double blind ga ik winnen kijk even naar
http://www.biketechreview.com/tires_old ... g_rev9.pdf
Veloflex is goed geen probleem
ik denk ook dat banden testen heel erg moeilijk is en dat tour het goed gedaan heeft
-
foosho
- Forum-lid
foosho
06 okt 2010 00:32
Ik snap de negativiteit sowieso niet, gooi gewoon de plussen en minnen achter elkaar en maak je eigen afweging, bijv:
Voordelen latex:
+ minder gewicht
+ lagere rolweerstand
+ comfort (al voelt niet iedereen dat)
+ minder snel lek
Nadelen latex:
- altijd pompen
- duurder
- niet (voor iedereen) geschikt in de alpen
Zelf rijd ik al heel wat duizenden km's met latex en blijf dat zeker doen..