Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour van de hollanders?

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jun 2012 14:10

Die "2e/3e rangs wedstrijden" groeien vanzelf in aanzien als meer renners daar starten met het doel te winnen. Maar je vergeet mijn vraag te beantwoorden: niet winnen is mooier dan wel winnen?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid

dario 08 jun 2012 14:17

litespeed schreef: Dus renners moeten dan vaker gaan kiezen voor 2e/3e rangs wedstrijden om die te winnen, dan proberen op het hoogste niveau zo ver als mogelijk te komen?
Niet mijn keuze.
Het ene zou het andere niet mogen uitsluiten. In mijn ogen althans...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

tennisser
Forum-lid

tennisser 08 jun 2012 14:24

Een mooie overwinning in de Ronde van Zwitserland komende week (zoals Kruijswijk vorig jaar) zou zeker niet misstaan. Ik verwacht wel wat van Rabobank met Gesink, Mollema en Kruiswijk (en Slagter) aan het vertrek. Zeker na de hoogtestage in de Sierra Nevada (Gesink en Kruijswijk). Misschien deze keer wel het eindklassement (Gesink)?

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 08 jun 2012 14:57

Een andere mogelijkheid is nog...
In de kleine etappekoersen strijden voor het eindklassement en etappeoverwinningen. En in grote etappekoersen (met name de Tour en Giro) louter voor mooie (berg)etappes gaan. Handig daarbij is dat je je op grote achterstand in het algemeen klassement laat rijden, waardoor je je in diverse etappes kunt ‘sparen’ en je bovenal geen gevaar meer bent voor de klassementstoppers! (Dat had bijvoorbeeld Michael Boogerd ook een grotere kans gegeven op (veel) meer bergetappes dan alleen La Plagne.)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 jun 2012 15:05

timo2.0 schreef:Die "2e/3e rangs wedstrijden" groeien vanzelf in aanzien als meer renners daar starten met het doel te winnen. Maar je vergeet mijn vraag te beantwoorden: niet winnen is mooier dan wel winnen?
Niet winnen kan IMO in veel gevallen mooier zijn dan wel winnen zoals jij het schetst. Volmondig ja.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jun 2012 15:06

Vreemd, buitengewoon vreemd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid

dario 08 jun 2012 16:11

Nu ja, uiteraard zijn er wel gradaties in belangrijkheid; top-10 in de Tour is natuurlijk fraaier dan winnen in het criterium van Ploegsteert, maar nu lijkt me toch dat de balans te veel is doorgeslagen - alsof alléén de Tour er nog toe doet. En dat is een trieste evolutie.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

roodhoofd
Forum-lid

roodhoofd 08 jun 2012 16:16

timo2.0 schreef:Precies, als je iets niet wil is een palmares waarop enkel prijkt dat je jaar in jaar in de top-10 eindigde in de Tour maar die verder vrijwel blanco is. Tenminste, dat zou ik niet willen. Dan krijg je waar bijvoorbeeld Jurgen Van den Broeck op af dreigt te stevenen: elk jaar leuk voor een hoge klassering in de Tour (maar het podium is nog ver weg) maar verder nooit winnen (op één rit in de Dauphiné na dan).
Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens. Als wielrenner wil je toch winnen... en een palmares met vijfde plaatsen in de Tour is toch wat teleurstellend als als je weet dat daar voor verschillende (opeenvolgende?) jaren de rondes van Oman, Californie, Zwitserland, Italie en/of Spanje op hadden kunnen staan... In plaats van 'top 10 in de Tour dus gaan voor de winst op een steeds hoger niveau. Dat is mijn keuze!

Maar tegelijkertijd is een wielercarriere langer dan één seizoen, en vind ik het niet gek als een renner voor een (of een paar) jaar zegt: nu gaat alles voor de Tour, om daar zo goed mogelijk te rijden. Als dat dan een keer ten koste gaat van andere koersen is dat niet zo gek. Zeker niet als blijkt dat je in die jaren toch eerst een kleinere ronde (Oman! Californie!) wint.
buzz schreef: Een andere mogelijkheid is nog...
In de kleine etappekoersen strijden voor het eindklassement en etappeoverwinningen. En in grote etappekoersen (met name de Tour en Giro) louter voor mooie (berg)etappes gaan. Handig daarbij is dat je je op grote achterstand in het algemeen klassement laat rijden, waardoor je je in diverse etappes kunt ‘sparen’ en je bovenal geen gevaar meer bent voor de klassementstoppers! (Dat had bijvoorbeeld Michael Boogerd ook een grotere kans gegeven op (veel) meer bergetappes dan alleen La Plagne.)
Je op achterstand 'laten rijden' gaat dan weer wat ver! Zeker als je renners wel klassementscapaciteiten hebben. Gebruik daarvoor dan een sterke renner die die achterstand al heeft, om wat voor reden ook. Bijvoorbeeld als één van het illustere drietal Gesink / Mollema / Kruiswijk achterstand heeft, laat die dan voor (bijv.) de koninginnerit gaan! Dan heb je als team kans op een mooie overwinning, en de renners die hun klassementspositie willen verdedigen hoeven die dag het gewicht van de koers niet op hun schouders te nemen...

fredhhw
Forum-lid

fredhhw 09 jun 2012 11:23

Dankzij de UCI zullen renners en ploegen een top 5 altijd prefereren boven winst in Dauphine/Zwitserland/Catalunia
Een 5e plek in de tour levert namelijk een gelijk aantal punten t.o.v. winst in kleinere rondes en 2e worden staat bijna gelijk aan het winnen van de Giro/Vuelta.
Ze starten toch met het idee: Als ik 5e kan worden is het podium ook mogelijk.

En neem het ze eens kwalijk dat ze alles op de tour zetten, als bijvoorbeeld Westra Parijs-Nice had gewonnen had hij een schitterende overwinning binnen die in Juli alweer "vergeten" is bij de massa. Rijdt hij top 10 en is hij de beste Nederlander in de tour blijft dat de mensen langer bij en kan hij bovendien goed cashen in de criteriums.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 jun 2012 21:05

Het is een beetje zo als met de 100 meter, alleen olympisch en WK's tellen echt! En dat is jammer.

Gelukkig beginnen de ringen ook te tellen bij het wielrennen.

Daarnaast ligt het er ook aan wie er wint. Contador heeft de giro vorig jaar duidelijk een beter imago gegeven. Toch vind ik bv dat gesnik ook eens voor de giro moet gaan. Eerlijk is eerlijk een podium in de tour is nagenoeg onmogelijk........

mr.chrono
Forum-lid

mr.chrono 09 jun 2012 22:42

wasbeer2006 schreef:
Daarnaast ligt het er ook aan wie er wint. Contador heeft de giro vorig jaar duidelijk een beter imago gegeven. Toch vind ik bv dat gesnik ook eens voor de giro moet gaan. Eerlijk is eerlijk een podium in de tour is nagenoeg onmogelijk........

Gesnik....Freudiaans of expres?

teamorange
Forum-lid

teamorange 10 jun 2012 08:31

timo2.0 schreef:Dus niet winnen is mooier dan winnen? Het gaat er voor mij niet om wat hoger is maar wat mooier is en dan kies ik zonder bedenkingen voor iemand die met z'n handen in de lucht over de streep komt.
Sport is emotie ... winnen en verliezen kan prachtig zijn ...en niet alleen in grote rondes http://www.youtube.com/watch?v=3ru3vGR8nck

Linkje is zeker wel bekend bij de echte wielerfans... maar als dit in de Tour deF zou gebeuren!!!

Hopelijk krijgen we geen emotieloze Tour en kunnen de Nederlanders mee strijden voor overwinningen (In de ronde van Zeeland is het gisteren ook net weer niet gelukt :( )
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

Plaats reactie