Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Milaaan - San Remo

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 21 mar 2012 08:53

Natuurlijk klopt zijn argument wel: Cancellara hoort, zoals je zelf zegt, bij de beste dalers. Dus daar lag zijn kans, een gaatje slaan en dat gaatje naar de finish met zijn tijdrijderskwaliteiten consolideren. Maar Gerrans en Nibali hadden ook veel lef en stortten zich met dezelfde snelheid naar beneden. Ergo, hij kreeg ze er niet af. Als ze inderdaad blij mochten zijn dat ze zijn wiel konden houden moet men ook niet zeuren over overnemen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 21 mar 2012 09:48

timo2.0 schreef:Natuurlijk klopt zijn argument wel: Cancellara hoort, zoals je zelf zegt, bij de beste dalers. Dus daar lag zijn kans, een gaatje slaan en dat gaatje naar de finish met zijn tijdrijderskwaliteiten consolideren. Maar Gerrans en Nibali hadden ook veel lef en stortten zich met dezelfde snelheid naar beneden. Ergo, hij kreeg ze er niet af. Als ze inderdaad blij mochten zijn dat ze zijn wiel konden houden moet men ook niet zeuren over overnemen.
Zover klopt het helemaal. Alleen je laatste zin daar kan ik je geen gelijk in geven. Op het vlakke konden ze wel overnemen maar ze deden het willens en wetens niet. Die paar honderd meter van Gerrans vergeten we dan maar even. Dat was niet echt overnemen om het verschil te gaan maken.
Als ik dit draadje zo doorlees denk ik dat we er nooit uitkomen. Daarom is wielrennen zo leuk. Het blijft altijd discussies oproepen.
Daarom vond ik het als kind ook zo prachtig om al die grote mannen erover te horen praten......er is altijd een onderwerp om over te discussieren en niemand heeft het gelijk aan zijn/haar zijde.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 21 mar 2012 10:02

Dus als je Cancellara nog net op je tandvlees kan volgen dan moet je dat laatste stukje tussen afdaling en finish toch nog overnemen en zo de krachten die je voor je eindsprint nodig hebt nog even verbruiken? Waarom zou een renner uit esthetische overwegingen zijn eigen ruiten ingooien? Als je achter een sneltrein uit de afdaling komt en vervolgens blij mag zijn dat je hem op het vlakke kan volgen dan ga je niet, als de trein dan even inhoudt, meteen vol op kop. Gerrans had gewoon heel goed in de gaten dat hij op hangen en wurgen mee kon met dat zelfmoord zou zijn, wat ook wel blijkt uit het minimale verschil op de streep. Echt, wat Marconi en jij doen is Gerrans kwalijk nemen dat Cancellara niet heeft gewonnen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 21 mar 2012 10:43

timo2.0 schreef:Dus als je Cancellara nog net op je tandvlees kan volgen dan moet je dat laatste stukje tussen afdaling en finish toch nog overnemen en zo de krachten die je voor je eindsprint nodig hebt nog even verbruiken? Waarom zou een renner uit esthetische overwegingen zijn eigen ruiten ingooien? Als je achter een sneltrein uit de afdaling komt en vervolgens blij mag zijn dat je hem op het vlakke kan volgen dan ga je niet, als de trein dan even inhoudt, meteen vol op kop. Gerrans had gewoon heel goed in de gaten dat hij op hangen en wurgen mee kon met dat zelfmoord zou zijn, wat ook wel blijkt uit het minimale verschil op de streep. Echt, wat Marconi en jij doen is Gerrans kwalijk nemen dat Cancellara niet heeft gewonnen.
Als je de eindsprint kan winnen heb je niet op je tandvlees gereden. Ik neem het Gerrans niet kwalijk dat hij heeft gewonnen. Maar ik vind het niet op een erg mooie manier gedaan. Nibali zat op het tandvlees, die was kompleet uitgepierd. Die heeft dus loon naar werken gekregen. Cancellara niet, en Gerrans heeft teveel verdiend in verhouding met wat hij heeft gedaan.
Als hij nu kop over kop met Cancellara naar de streep was gereden (Nibali was er dan compleet afgereden) en op de laatste 100 m voor de overwinning had gesprint, dan had ik er vrede mee gehad.
Maar ik denk dat ik met Marconi hierin alleen sta, al zijn andere het ook voorzichtig met marconi en mij eens.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mar 2012 10:48

Mensen,

Sport gaat om WINNEN!

Het gaat niet om mooi winnen of over sportief winnen. Het gaat alleen maar over winnen. Dat is het enige wat telt. Hoe telt niet. Resultaat wel.
Het is een typische Nederlands afwijking dat er mooi moet worden gesport. Wij willen een Nederlands elftal zien dat aanvallend en mooi voetbal speelt. In Italie zal ze het een zorg zijn hoe de azzuri spelen, als ze maar winnen. Desnoods met een versierde strafschop. Het zal Gerrans een zorg zijn hoe die gewonnen heeft. Zijn naam pronkt op de erelijst en die van Fabian niet. Lekker puh,..

Sport is helemaal niet mooi. Het is gemeen, achterbaks en vals. Sport is oorlog in het klein. Nog net aan de spelregels voldoen maar ook niet meer dan dat. Als je dat niet snapt, dan weet je niet wat wedstrijden rijden betekent.
Live fast; die young. mijn blog

farelli
Forum-lid

farelli 21 mar 2012 11:01

Volgens mij heeft Óscar Pereiro Sío in 2006 de Tour gewonnen. En ik heb nooit de indruk gehad dat die nou zo blij was met de manier waarop.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

jantjuh
Forum-lid

jantjuh 21 mar 2012 11:39

Ik heb eigenlijk nog niets gehoord over Goss. Kan het ook zijn dat Gerrans niet vol wou doortrekken omdat hij (net als Nibali) nog een ploegmaat met een sterke sprint in het groepje erachter zat? Ik weet dat Goss uiteindelijk op 20 sec. is binnengekomen, maar ik betwijfel of Gerrans dat wist.
Daarnaast: volgens Marconi moeten sprinters dus geweerd worden uit het peloton, had Cavendish dus nooit 20 Touretappes mogen pakken, WK mogen winnen enz.? Dan houden we een peloton met alleen Boonen, Gilbert, Hushovd, Cancellara enz. Ik denk dat het alleen maar goed is dat er sprinters bij zitten en dat wielrennen daarom tactisch ook zo moeilijk is, maar dat is mijn mening...
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

knutmo
Forum-lid

knutmo 21 mar 2012 12:22

rob74 schreef:Mensen,

Sport gaat om WINNEN!
<snip>
Sport is helemaal niet mooi. Het is gemeen, achterbaks en vals. Sport is oorlog in het klein. Nog net aan de spelregels voldoen maar ook niet meer dan dat. Als je dat niet snapt, dan weet je niet wat wedstrijden rijden betekent.
Juist!

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 21 mar 2012 12:28

marcvmegroot schreef:
timo2.0 schreef:Dus als je Cancellara nog net op je tandvlees kan volgen dan moet je dat laatste stukje tussen afdaling en finish toch nog overnemen en zo de krachten die je voor je eindsprint nodig hebt nog even verbruiken? Waarom zou een renner uit esthetische overwegingen zijn eigen ruiten ingooien? Als je achter een sneltrein uit de afdaling komt en vervolgens blij mag zijn dat je hem op het vlakke kan volgen dan ga je niet, als de trein dan even inhoudt, meteen vol op kop. Gerrans had gewoon heel goed in de gaten dat hij op hangen en wurgen mee kon met dat zelfmoord zou zijn, wat ook wel blijkt uit het minimale verschil op de streep. Echt, wat Marconi en jij doen is Gerrans kwalijk nemen dat Cancellara niet heeft gewonnen.
Als je de eindsprint kan winnen heb je niet op je tandvlees gereden. Ik neem het Gerrans niet kwalijk dat hij heeft gewonnen. Maar ik vind het niet op een erg mooie manier gedaan. Nibali zat op het tandvlees, die was kompleet uitgepierd. Die heeft dus loon naar werken gekregen. Cancellara niet, en Gerrans heeft teveel verdiend in verhouding met wat hij heeft gedaan.
Als hij nu kop over kop met Cancellara naar de streep was gereden (Nibali was er dan compleet afgereden) en op de laatste 100 m voor de overwinning had gesprint, dan had ik er vrede mee gehad.
Maar ik denk dat ik met Marconi hierin alleen sta, al zijn andere het ook voorzichtig met marconi en mij eens.

Marc
Helaas is de echte sportiviteit gewoon zoek Marc! Men heeft gewoon geen eergevoel meer en plakken noemt men "link koersen". Iemand anders het werk laten opknappen en er dan zelf met de overwinning vandoor gaan is in de sport tegenwoordig gewoon geaccepteerd als zijnde normaal.
Ik noem het puur profiteren en onsportief. OK laat ik het erbij houden dat wielrennen niets meer met sport of sportiviteit te maken heeft getuige de reacties op mijn bedenkingen. Het zij zo. :(
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2012 13:15

Dat is 't hele spelletje dat 't wielrennen leuk maakt. Als per definitie de 'sterkste' zou winnen dan is alle spanning weg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

knutmo
Forum-lid

knutmo 21 mar 2012 13:23

marconi schreef:Helaas is de echte sportiviteit gewoon zoek Marc! Men heeft gewoon geen eergevoel meer en plakken noemt men "link koersen". Iemand anders het werk laten opknappen en er dan zelf met de overwinning vandoor gaan is in de sport tegenwoordig gewoon geaccepteerd als zijnde normaal.
Ik noem het puur profiteren en onsportief. OK laat ik het erbij houden dat wielrennen niets meer met sport of sportiviteit te maken heeft getuige de reacties op mijn bedenkingen. Het zij zo. :(
Het punt is dat jij doet alsof dat iets nieuws is. Dit is zo oud als de wielersport zelf, en er volledig mee verweven. Sterker nog, voor velen is dat nu juist wat de wielersport zo mooi (en zo je wil, romantisch) maakt. De gehele wielergeschiedenis is gevuld met onterechte winnaars, eeuwige verliezers, linkeballers, vetes, haat en nijd. Het is net het echte leven. Daarom is het nu juist zo mooi.

simen
Forum-lid

simen 21 mar 2012 21:27

Voorgaande reacties nog eens doorlezend mis ik nog een optie.
Namelijk,
FC kreeg door hoe de zaken ervoor stonden en besloot toch maar even die paar kilometer door te rijden.
Winnen was niet meer zeker wist hij.
Maar zo maak je bij Greenedge ook geen vijanden.
Je weet maar nooit waar dat goed voor is de komende weken.
Zij is ook tegen

Plaats reactie