Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat drinken & eten tijdens racefietsen?

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 04 sep 2010 15:25

[quote="william78"]Doe regelmatig een tocht van 80/90 km en gebruik dan 2/2,5 liter isotone drink en een reepje of 2 van 55 gram en soms nog een gelletje.
Maak gebruik van Maxim producten en ben daar zeer tevreden over. Vooral de gelletjes van 25 gram zijn een aanrader, makkelijk in het gebruik.[/quote]

:| probeert gij bij te komen tijdens het fietsen of wat ??

Bij ritten onder de 120 km eet ik meestal niets. Daarboven zijn het meestal tochten en schuif ik aan langs de tafel zoals de meesten. Ik pak dan nogal dikwijls een banaan ofzo. Eten wordt in de meeste gevallen toch niet verteerd en dient enkel om het honger gevoel tegen te daan.

Als drinken gebruik ik meestal een eigen mengsel van 3/1 maltodextrine/fructose + smaakpoeder en dit aan 30/gram per bidon (60gram/L). Drinken doe ik redelijk veel (omdat ik ook veel en makkelijk zweet). Doch meestal beperkt zich dat tot 1 L (2 bidons). Op langere tochten is er weer bevoorrading en dan vul ik meestal mijn bidonnekes wel bij.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

eelcoz

eelcoz 04 sep 2010 15:29

[quote="perrush"]
Bij ritten onder de 120 km eet ik meestal niets.
[/quote]

Dat lukt mij in geen 100 jaar. Ik neem eigenlijk altijd eten mee, ook als ik 50 km ga fietsen. Als ik bijv. 100 km ga fietsen, gaan er redelijk wat boterhammen en reepjes doorheen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 sep 2010 16:02

[quote="Debora24"]Okey, hier lees ik dus weer eens iets nieuws.
Ik fiets nog niet zo heel lang, en bij een tochtje van 40km eet ik altijd al wel een banaan en ik drink eigenlijk altijd de powerdrink van de Aldi (oranje) vind ik erg lekker, en ik heb het idee dat ik daar mee energie uit haal.
Maar eigenlijk is dit dus nonsens gedacht van mij. Gewoon alleen water dus!!!???[/quote]


Als je net fietst is 40 km hetzelfde als 80 km voor iemand die langer fietst. Je kan het beter wel bij je hebben dan niet. Het lichaam doet er een tijdje over om te leren hoe het beste met energie om te gaan met het fietsen. Vorig jaar at ik het dubbele van nu en dat had ik ook echt nodig.

Als dit voor je werkt dan is dat mooi, niets mis mee, vooral als je het lekker vind. Ik ga van drankjes over mijn nek tijdens het fietsen, met training kan ik dat bijvoorbeeld echt niet hebben... sta ik weer aan de kant vd weg :)

Ik heb wel met langere ritten een bidon water en een bidon met voeding, op die manier heb ik van alles wat :)

Er is niet echt een standaard, alleen verschillende dingen die werken voor verschillende mensen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 05 sep 2010 00:51

[quote="perrush"]Eten wordt in de meeste gevallen toch niet verteerd en dient enkel om het honger gevoel tegen te daan.[/quote]

Dat hangt helemaal af van de inspanning die gedaan wordt. Simpel gesteld kun je bij hogere inspanning minder complex voedsel aan dan bij lagere inspanning. Waar de exacte grens ligt is puur persoonlijk.

Bij een lange duurtraining (of toerrit) kan ik prima snelle jelles en bananen verteren. Maar bij een training van 3.5 uur rij ik natuurlijk niet super hard.

christiaan_01
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02

christiaan_01 05 sep 2010 11:20

Het verbaast mij hoe weinig de meeste mensen eten. Ik plan altijd voor een boterham of mueslireep om de 20-25km. Anders begin ik me al snel flauw te voelen. En dat bij ritten van 50 à 70km.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 05 sep 2010 15:36

Tja, kwestie van getraindheid. Degenen die het zonder doen (ik ook) bunkeren zichzelf vantevoren waarschijnlijk wel goed vol.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 05 sep 2010 16:25

[quote="Pierre92"]Tja, kwestie van getraindheid. Degenen die het zonder doen (ik ook) bunkeren zichzelf vantevoren waarschijnlijk wel goed vol. [/quote]

ik denk vooral die getraindheid. Als je weinig suikers verbruikt, dan krijg je toch ook geen honger gevoel.

Deze morgen met 100 gram yoghurt en 1 banaan achter de kiezen op pad gegaan voor 100 km in groep aan 31 gem. Geen moment aan eten gedacht. Als je in de tuin aan't werken bent eet je toch ook niet om de 30 minuten ???
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 05 sep 2010 17:49

jij snapt echt helemaal niks van energie verbranding hè?
dat jij een abnormale verbranding hebt, betekent niet dat de overige 99% van de wereld maar niks moet eten als ze 80 km gaan fietsen.

eelcoz

eelcoz 05 sep 2010 18:14

[quote="perrush"][quote="Pierre92"]Tja, kwestie van getraindheid. Degenen die het zonder doen (ik ook) bunkeren zichzelf vantevoren waarschijnlijk wel goed vol. [/quote]

ik denk vooral die getraindheid. Als je weinig suikers verbruikt, dan krijg je toch ook geen honger gevoel.

Deze morgen met 100 gram yoghurt en 1 banaan achter de kiezen op pad gegaan voor 100 km in groep aan 31 gem. Geen moment aan eten gedacht. Als je in de tuin aan't werken bent eet je toch ook niet om de 30 minuten ???

[/quote]

Dat laatste is een beetje een domme vergelijking gezien de hoeveelheid energie die je verbruikt bij het werken in de tuin.

Overigens is het ook nog zinvol om wel iets te eten tijdens training om je lichaam te laten wennen aan het eten tijdens inspanning, want ik neem aan dat je wel eet tijdens (lange) toertochten of wedstrijden.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 05 sep 2010 18:50

[quote="stoli"]jij snapt echt helemaal niks van energie verbranding hè?
[/quote]

als jij het maar snapt is genoeg zekers
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

christiaan_01
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02

christiaan_01 05 sep 2010 19:57

Ik krijg ook al snel honger als ik even in de tuin aan 't werk ben. :-) Eigenlijk heb ik altijd wel honger.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 05 sep 2010 21:24

hoeveel kcal verbrand je in 100km @ 31km/h

VEEL VEEL meer als wat je binnen krijgt dmv een bakje yoghurt en een banaantje..

lijkt mij persoonlijk dat je je lichaam kapot maakt doordat je nu spierweefsel zit te verbranden want zoveel reserves kun je nooit aan boord houden.

jij gelooft zeker ook in het fabeltje dat het het beste is om 's ochtends op de lege maag te gaan trainen??

vind je vergelijking met werken in de tuin ook kant nog wal raken... bedoel hoeveel intensieve inspanning geef je als je in de tuin bezig bent... mijn hartslag is dan niet zo hoog als dat ik continu volle bak aan het trappen ben
Afbeelding

Plaats reactie