Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
flores
- Forum-lid
flores
10 aug 2009 16:08
thja14 schreef: Meestal kan ik het laten om te reageren in dit soort discussies. Ieder zijn mening en als je daarover wilt discussieren dan is een forum daar een prima plaats voor. Als het echter over intelligentie gaat en is zie bovenstaande opmerking dan kan ik de drang om te reageren niet meer weerstaan. Om dieren op deze manier te vergelijken met groepen mensen is niet alleen alles behalve intelligent, maar zelfd onbehoorlijk en in mijn ogen onbeschoft. Dit lijkt echt nergens op.
Toevallig ben ik ook gekleurd en vindt het zelf verre van onbeschoft.
Als ik het verleden erbij haal (bv van mijn ouders) was er toch weinig verschil van behandeling tussen mensen en dieren. Maar dát is weer een ander verhaal...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
-
-divo-
- Forum-lid
-divo-
10 aug 2009 16:19
thja14 schreef:-Divo- schreef:Amclassic-fan schreef:Precies net alsof de TS express op de grond wil gaan liggen? Die had echt veel liever om 't beestje heen gereden.
Nog niet zo lang geleden werden gekleurde mensen als minder beschouwd. Nu weten we beter en doen we het anders. Hoe een grote groep mensen momenteel in het algemeen naar dieren kijken en er mee omgaan, rechtenloos, totaal onderdrukkend en zonder enig respect voor hun gevoel en ervaring, zonder respect voor hun levens, is helemaal niet zoveel anders. Ik stel dieren niet boven mensen maar ik heb wel het bewustzijn dat in veel opzichten ze net zoveel rechten hebben als het dier "mens".
Meestal kan ik het laten om te reageren in dit soort discussies. Ieder zijn mening en als je daarover wilt discussieren dan is een forum daar een prima plaats voor. Als het echter over intelligentie gaat en is zie bovenstaande opmerking dan kan ik de drang om te reageren niet meer weerstaan. Om dieren op deze manier te vergelijken met groepen mensen is niet alleen alles behalve intelligent, maar zelfd onbehoorlijk en in mijn ogen onbeschoft. Dit lijkt echt nergens op.
De bovenstaande tekst van mij gaat niet direct over intelligentie maar over concepten die voort blijven bestaan tegen beter weten in. Ik vergelijk geen dieren met mensen ik vergelijk wezens die allen pijn en zekere emoties kennen en hoe wij als overheersende groep omgaan met dingen. Het gaat hier om het concept dat bepaalde levende wezens minder zouden zijn dan andere en dat dat voor de overheersende groep een vrijbrief is tot mindere behandeling. De basis die men daarvoor gebruikte bij gekleurde mensen klopte niet dat is niet helemaal hetzelfde maar wel gelijkvormig hoe wij dieren benaderen en behandelen.
Je kunt dieren niet als machines zien of wegwerpartikelen en zo zou je ze ook niet mogen behandelen. Dat is zo ongeveer wat ik met de woorden hierboven wilde zeggen.
-
de zwarten
- Forum-lid HC
de zwarten
10 aug 2009 16:26
thja14 schreef:Beste Zwarten en JanVr,
Ook ik maak de keuze om een dierenleven even belangrijk te achten als een mensenleven.
Denk even na svp dat zou betekenen dat je in het, ik weet het zuiver theoretische, geval je tussen je kind en je hond zou moeten kiezen je een dilemma zou hebben. Dit menen jullie toch niet serieus hoop ik.
thja, ik meen dit wel serieus. leer ajb eens mijn post helemaal lezen.
de zwarten schreef:En áls de keuze zich stelt (ik zeg áls!) kies ik voor mijn medemens,
Het gelijkschakelen van een dierenleven met een mensenleven is een (nobel) streven, maar de realiteit staat dit gewoon niet altijd toe. Ik ben me daar heus wel van bewust.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).

©®
-
thja14
- Forum-lid
thja14
10 aug 2009 16:26
@Divo,
Daar gebruik je in mijn ogen dan wel een erg ongelukkige vergelijking voor.
Volgens mij geeft deze laatste post veel beter weer wat je bedoelt en zal je met deze manier van verwoorden veel eerder medestanders vinden/winnen dan met je eerdere post.
Dat dieren pijn voelen is bewezen, of dieren emotie kennen is maar zeer de vraag.
Ooit actief als Ophetkantje
-
-divo-
- Forum-lid
-divo-
10 aug 2009 16:29
Men zou er beter aan doen eerst eens gewoon te lezen wat woorden betekenen in de context zoals ik ze en anderen schrijven ipv van zich aangevallen te voelen en onbezonnen dierlijk te reageren.
Mensen vallen hier over dingen omdat ze teksten zeer eenzijdig bekijken en daardoor de context totaal missen.
-
thja14
- Forum-lid
thja14
10 aug 2009 16:39
@ Zwarten, ik lees je post helemaal. Wat je in je post doet is eerst het ene beweren, namelijk iets gelijkstellen en dan het tegendeel uitleggen. Je opmerking staat er toch en daar reageer ik op.
Het gelijkstellen van een mensen en een dierenleven is iets heel anders dan respect hebben voor alles wat leeft. Alle leven respecteren is in mijn ogen iets heel nobels, hulde.
Een vergelijking waarbij je stelt dat iemand die geen respect heeft voor een dierenleven ook geen repect heeft voor (bepaalde,) mensenlevens vind ik niet netjes. Ook al ontkracht je een deel van deze stelling weer in je verdere post.
Kortom volgens mij kun je beter je eetste statement wat minder zwart-wit maken, dan hoef je hem niet iedere keer in je verdere uitleg minder hard te maken.
-
perik
- Forum-lid
perik
10 aug 2009 16:40
Divo: jij haalt er zelf dingen als rassenonderdrukking bij, je noemt dat "gelijkvormig" aan hoe men met dieren omgaat. In mijn ogen kun je dat gewoon niet doen, omdat ik bijvoorbeeld vind dat je daarmee het leed van groepen mensen in het verleden bagatelliseert. Zeker als je niet heel expliciet maakt wat je nu eigenlijk precies vergelijkt met wat. Nu zeg je dat dat in de context van de discussie gezien moet worden en dat het gaat om het "concept", maar ik neem je verhalen daardoor niet serieus en haak dus af.
-
thja14
- Forum-lid
thja14
10 aug 2009 16:42
@Divo
Je kunt dingen wel nuanceren en daarmee zeggen dat ze in een context staan, maar als je een eerste stelling zo stellig en zwart-wit neerzet staat hij er toch. Net zo goed als je kunt stellen dat mensen de context zouden moeten kunnen zien kun je stellen dat je dit soort statements wat meer in context kunt plaatsen.
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
10 aug 2009 16:49
Respect voor alles wat leeft zou iedereen moeten hebben. Mensen en dieren op 1 hoogte zetten gaat mij echter veel - en - veel te ver. Om die reden ben ik bijvoorbeeld een tegenstander van de doodstraf, maar heb ik geen probleem om bij een muizenplaag vallen te zetten.
Overigens rem ik als het even kan altijd voor dieren (al zou het voor de Amsterdamse duivenpopulatie beter zijn als ik dat niet altijd zou doen...). Zeker huisdieren, die hebben namelijk ook een baasje dat misschien wel heel erg gehecht is aan z'n beessie
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
michael2757
- Forum-lid
michael2757
10 aug 2009 17:19
De mens is ook een dier,die beschikt over een behoorlijke herseninhoud,ten koste natuurlijk van andere zintuigen,maar goed daar zal ik het nu niet over hebben.
Alleen gebruiken veel niet het volledige potentieel,en wordt er maar wat gebeuzelt,kenmerk:vaak zichzelf als het absolute middelpunt te zien,ten koste van,ach ja dieren,het zijn maar dieren,en op het laatst z,n medemens.
Ik zou zeggen begin uw emphatische vermogens te ontwikkelen,dan komen we al een eind verder in het respectvol omgaan met onze medeschepselen.
Ga toch fietsen...
-
pjotr
- Forum-lid
pjotr
10 aug 2009 17:48
Ik heb vandaag mijn buurjongetje overreden en tot mijn grote spijt leeft hij nog. Ik kan geen enkele genade voor het jochie opbrengen omdat ik er zelf nogal door gehavend ben. Ik fiets twee aan twee op een tweebaans weg door de bebouwde kom en midden op de weg zit hij. Ik klap in mijn handen in een poging het jongejt van de weg af te jagen en het jochie kiest ervoor om naar de rechterkant toe te sjokken. Mijn fiestmaat mist het jongetje op een haar na en ik ram er vol bovenop. Mijn voorwiel schuift onder me weg en ik maak een buiteling en land hard op de stenen. Resultaat: grote schaafwonden op mijn heup, schouder en elleboog; linkerbil is helemaal beurs (ik kan nauwelijks zitten) en mijn zuur verdiende Jeantex TOUR Transalp finisher trui is helemaal kapot en gescheurd.
Ik was al niet zo fan van kinderen en dit akkefietje heeft mijn mening daarin niet veranderd.
Wat zouden jullie nu doen?
A) ook doorrijden
B) remmen en hem naar ze moeder brengen
C) 'Ik had natuurlijk aan de kant kunnen gaan, maar zeg nou zelf, je kan wel bezig blijven met uitwijken voor van alles en nogwat. Zo leren ze het nooit!'
Anti-Spacers!