Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tijgerbalsem - handig of beter iets anders?

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 31 jan 2010 21:11

Laten we wel wezen, ik geloof mark best wel, dat het niet echt een werkend product is op het biomedische vlak, echter dat is geen argument om mijn ervaring van fijn te discarten. En daar is het mij om te doen.
In iedergeval wil ik de bronnen nog wel, want ik heb besloten dit topic te gaan gebruiken om over te schrijven. Ik ga af en toe stukjes schrijven voor een site over trainen en sporten en mijn insteek wordt een beetje alle dingen die we geloven over sport en hoe het te doen en de dingen die we maar aannemen en het blind gaan doen zonder te weten of het klopt. Dus dit is PERFECT!

Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jpp
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jpp 31 jan 2010 21:11

Wel bijzonder dat iemand stelt wetenschappelijk onderzoek te doen en tegelijkertijd kan stellen dat het hem (haar) totaal niet kan boeien of iets wetenschappelijk bewezen kan worden.

Tsja, dan is het inderdaad lastig discussieren.

Wel erg vermakelijk allemaal. Thx! Maak het niet te laat en voor straks welterusten! :D
... más allá ...

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 jan 2010 21:19

laat ik eens een mening achterlaten die wellicht die topicstarter een beetje helpt ipv te discucieren over wat we wel en niet wetenschappelijk kunnen onderbouwen.

Ik gebruik geen tijgerbalsem maar wel BORN muscle relax. Volgens mij is de werking identiek. Het ruikt naar menthol, het stimuleert de doorbloeding en moet de spieren beter laten herstellen.

Ik heb het VERMOEDEN dat het werkt. Als ik een zware fietstocht in de bergen achter de rug heb en ik mag de volgende dag weer dan smeer ik dit spul 's avonds op mijn benen. De volgende dag heb ik geen spierpijn en voelen mijn benen sterk aan.
Live fast; die young. mijn blog

rubenio
Forum-lid

rubenio 31 jan 2010 21:28

@rob74, thanks voor de input

Wat ik me nou bij je laatste regel afvraag ; heb je zonder born wel (lichte) spierpijn gehad bij gelijkwaardige inspanning?
En hoe zit het eigenlijk in de wereld van de pro's. Worden die ook allemaal zo lekker in de olie gezet? Of is dat puur voor de masssage?

ps. je kan veel zeggen van de tijgerbalsem, maar het goedje ruikt heerlijk :) :)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jan 2010 21:31

Van fietsen kun je geen spierpijn krijgen ;), spierpijn krijg je alleen bij een excentrische belasting zoals bijv hardlopen :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rubenio
Forum-lid

rubenio 31 jan 2010 21:34

@Amclassic-fan, kun je dat wetenschappelijk onderbouwen? ;) :D

Zonder dollen, dat volg ik niet helemaal. Hoe werkt het dan wel? Na een lange fietstocht heb ik toch wel "spierpijn".

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 31 jan 2010 21:44

Ruben,

Met tijgerbalsem heb ik zelf geen ervaring. Als je een middel zoekt om sneller te herstellen na een zware inspanning kun je eens naar compressiekousen of een compressiebroek kijken. Als je daar op googlet vindt je vast een hoop informatie. Ik ken een aantal renners die ze gebruiken en er veel baat bij hebben, zeker als ze kort na een zware inspanning lang moeten reizen en daardoor lang stil moeten zitten.
Een alternatief voor sneller herstel zijn wisselbaden (koud/warm) dit zou het herstel ook moeten bevorderen. Ik heb met beiden zelf geen ervaring. Wel hoor ik van verschillende mensen (waaronder een bewegingsfysioloog) dat beiden het herstel bevorderen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 jan 2010 21:49

[quote="rubenio"]@rob74, thanks voor de input

Wat ik me nou bij je laatste regel afvraag ; heb je zonder born wel (lichte) spierpijn gehad bij gelijkwaardige inspanning?.....[/quote]
JA
zonder BORN voelen mijn benen de volgende dag nog vermoeid aan. Beetje pijnlijk, beetje verzuurd en vermoeid.
Live fast; die young. mijn blog

soilworker
Forum-lid

soilworker 31 jan 2010 21:54

Ik heb muscle relax van Born ook wel eens geprobeerd maar dat werkte voor mij dus helemaal niet. Mijn benen voelden er de volgende dag ook echt niet beter door.
Heb het busje toen leeggemaakt en weggegooid met de gedachte "pff dacht ik nou echt dat....?".

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 31 jan 2010 21:58

[quote="Amclassic-fan"]Van fietsen kun je geen spierpijn krijgen ;), spierpijn krijg je alleen bij een excentrische belasting zoals bijv hardlopen :)[/quote]

[quote="rubenio"]@Amclassic-fan, kun je dat wetenschappelijk onderbouwen? ;) :D

Zonder dollen, dat volg ik niet helemaal. Hoe werkt het dan wel? Na een lange fietstocht heb ik toch wel "spierpijn".[/quote]

Hoi,

Bij excentrische spierarbeid levert de spier kracht terwijl deze toch langer wordt. Voorbeeld is als je gewoon staat en 'door de knieen' gaat. Intern in de spier worden dan de aangehechte filamenten als het ware 'los getrokken'

[img=http://www.kennislink.nl/upload/272147_ ... 19-2gr.jpg]

Zie verder DEZE LINK

Dit soort spierpijn maifesteert zich normaal tussen de 24-48 uur. 'Directe'spierpijn na een lange fietstocht is waarschijnlijk meer te wijten aan andere factoren.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 31 jan 2010 23:12

wat voor factoren?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

cesar_
Forum-lid

cesar_ 01 feb 2010 06:31

Lactaat, hoewel die theorie ook niet heel stevig meer staat heute tag. Daarnaast wellicht gebrek aan glycogeen. Het leuke aan pijn is dat het een beleving is.

Google eens op acute spierpijn en DOMS (niet alles geloven wat je leest).

Cesar

Plaats reactie