Pagina 8 van 9
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 12:22
door Jans
Hendrik77 schreef: ↑17 jun 2025 12:01
Ernie C. schreef: ↑17 jun 2025 11:51
Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.
Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.
"onverzekerd je maten in gevaar brengen"
Wat een bs, excusez le mot. Hoe breng je exact je maten in gevaar, als je maten net zo hard rijden? Is dat anders dan wanneer je iemand naast je hebt op een gewone racefiets fiets en die persoon een stommiteit begaat? Immers, een racefiets voldoet per definitie niet aan de eisen die de wegenverkeerswet aan een fiets stelt, en is aldus strikt theoretisch eveneens niet verzekerd.
En gelukkig zijn er tegenwoordig manieren waarop mensen hun hobby gewoon kunnen blijven beoefenen, in dezelfde setting, met dezelfde sociale kring.
Maar goed om te lezen dat hier veel brave burgers aanwezig zijn die nooit door rood gelopen zijn.
Sorry hoor met je bs. Waar is dat voor nodig? Een gelukje is zo gebeurd, maar ik denk dat jij dat nog nooit meegemaakt hebt. Meestal zal er geen bloed uit voortvloeien, nou ja een klein beetje, maar krijgt een verzekeraar er lucht van dat je een opgevoerde fiets bereed, dan zal er geen uitbetaling plaats vinden. Ik denk toch echt dat Ernie het zo bedoelt, en zo niet dan zie ik het wel zo.
@derxx, ik wacht nog op een antwoord op mijn vraag, maar goed de volgende vraag, waarom moraalridders? Omdat jij misschien ook op een "opgevoerde fiets" rijdt? Misschien ook niet hoor.
@hendrik, ik heb het al eerder geschreven, ik heb nog nooit 32km/u gemiddeld gereden over 100km.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 13:17
door scottpch64
Middenmotor heeft betere gewichtsverdeling, en je kunt verschillende wielsets gebruiken.
Vandaag weer een ritje van 80km met een gem. van 31km/u gereden met 1persoon die een opgevoerde Cannondale Topstone bij zich had.
Die man is bijna 80jr, altijd gekoerst en heeft nog steeds een goede beheersing van de fiets, voor mij geen probleem dat ie in ons groepje meerijdt.
Een ongelukje is zo gebeurt, maar dat geldt niet in mindere mate voor de niet gemotoriseerde fietser!
Dus lekker mee laten gaan.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 13:27
door Jans
scottpch64 schreef: ↑17 jun 2025 13:17
Middenmotor heeft betere gewichtsverdeling, en je kunt verschillende wielsets gebruiken.
Vandaag weer een ritje van 80km met een gem. van 31km/u gereden met 1persoon die een opgevoerde Cannondale Topstone bij zich had.
Die man is bijna 80jr, altijd gekoerst en heeft nog steeds een goede beheersing van de fiets, voor mij geen probleem dat ie in ons groepje meerijdt.
Een ongelukje is zo gebeurt, maar dat geldt niet in mindere mate voor de niet gemotoriseerde fietser!
Dus lekker mee laten gaan.
Ik ben me alleen aan het oriënteren, dus bedankt voor de reactie. Ik gebruik nu ook maar één wielset, dus daar zal voor mij niets veranderen.
Het risico van een ongelukje of ongeluk is er natuurlijk altijd, het wordt alleen heel vervelend als er niet uitbetaald wordt.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 16:10
door Ernie C.
Hendrik77 schreef: ↑17 jun 2025 12:01
Ernie C. schreef: ↑17 jun 2025 11:51
Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.
Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.
"onverzekerd je maten in gevaar brengen"
Wat een bs, excusez le mot. Hoe breng je exact je maten in gevaar, als je maten net zo hard rijden? Is dat anders dan wanneer je iemand naast je hebt op een gewone racefiets fiets en die persoon een stommiteit begaat? Immers, een racefiets voldoet per definitie niet aan de eisen die de wegenverkeerswet aan een fiets stelt, en is aldus strikt theoretisch eveneens niet verzekerd.
En gelukkig zijn er tegenwoordig manieren waarop mensen hun hobby gewoon kunnen blijven beoefenen, in dezelfde setting, met dezelfde sociale kring.
Maar goed om te lezen dat hier veel brave burgers aanwezig zijn die nooit door rood gelopen zijn.
Dus een fietshelm is ook bs, of zet je die alleen op om er pro uit te zien?
Strikt genomen ben je op de racefiets gewoon wa verzekerd en op een onverzekerde en niet gekeurde brommer niet.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 16:27
door Dubbeldekker
Wellicht goed om even de officiële regels aan te halen zoals die in Nederland gelden:
…Niet verzekerd met een opgevoerde elektrische fiets (fatbike, e-bike en e-bakfiets)
De veiligheid in het verkeer is het belangrijkst. Als u op een fatbike rijdt die niet aan de regels voldoet, bent u niet verzekerd. Krijgt u een ongeluk? Dan moet u schade aan de fatbike of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Het is natuurlijk je eigen keuze om op een opgevoerde of anderszins aangepaste E-racer te rijden maar je mag je dan ook wel bewust zijn van de consequenties als er iets mis gaat.
En elke fietser weet dat je soms gewoon in lullige situaties behoorlijk wat schade kunt oplopen of veroorzaken.
Aan elk individu de keuze
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 17:04
door Orbea
Ernie C. schreef: ↑17 jun 2025 16:10
Hendrik77 schreef: ↑17 jun 2025 12:01
Ernie C. schreef: ↑17 jun 2025 11:51
Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.
Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.
"onverzekerd je maten in gevaar brengen"
Wat een bs, excusez le mot. Hoe breng je exact je maten in gevaar, als je maten net zo hard rijden? Is dat anders dan wanneer je iemand naast je hebt op een gewone racefiets fiets en die persoon een stommiteit begaat? Immers, een racefiets voldoet per definitie niet aan de eisen die de wegenverkeerswet aan een fiets stelt, en is aldus strikt theoretisch eveneens niet verzekerd.
En gelukkig zijn er tegenwoordig manieren waarop mensen hun hobby gewoon kunnen blijven beoefenen, in dezelfde setting, met dezelfde sociale kring.
Maar goed om te lezen dat hier veel brave burgers aanwezig zijn die nooit door rood gelopen zijn.
Dus een fietshelm is ook bs, of zet je die alleen op om er pro uit te zien?
Strikt genomen ben je op de racefiets gewoon wa verzekerd en op een onverzekerde en niet gekeurde brommer niet.
Een achterwielmotor de mahle werkt gewoon met tandwielen en ketting.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 18:58
door dwangarbeider
Toch wel een bijzonder vreemde logica van de opgevoerde e-racers. Jullie lijken het gewoon niet te vatten dat een e-racer die ondersteuning geeft boven 25 km/u wettelijk niet meer beschouwd wordt als een fiets maar als een bromfiets. Bijgevolg ook de verplichtingen die bij een bromfiets horen maar die jullie blijkbaar niet willen. Uiteindelijk rij je met een niet reglementair voertuig op de openbare weg en dat kan echt nare gevolgen hebben voor de berijder bij een ongeval.
Mensen die daar dan iets over zeggen vertellen bs. of zijn moraalridders.....
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 19:02
door Orlok
Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 16:27
Wellicht goed om even de officiële regels aan te halen zoals die in Nederland gelden:
…Niet verzekerd met een opgevoerde elektrische fiets (fatbike, e-bike en e-bakfiets)
De veiligheid in het verkeer is het belangrijkst. Als u op een fatbike rijdt die niet aan de regels voldoet, bent u niet verzekerd. Krijgt u een ongeluk? Dan moet u schade aan de fatbike of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Het is natuurlijk je eigen keuze om op een opgevoerde of anderszins aangepaste E-racer te rijden maar je mag je dan ook wel bewust zijn van de consequenties als er iets mis gaat.
En elke fietser weet dat je soms gewoon in lullige situaties behoorlijk wat schade kunt oplopen of veroorzaken.
Aan elk individu de keuze
Volgens mij hoor jij hier die befaamde klok terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
Voor het gebruik van een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor gebruik van een gewone fiets. Een fatbike en een elektrische bakfiets zijn ook elektrische fietsen.
Het hebben van een zgn. WA verzekering hiervoor is niet verplicht.!
Met andere woorden: krijgt u een ongeluk en bent u niet WA verzekerd dan moet u schade of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Een 'opgevoerde' E-bike, Fat-bike of E-bakfiets daarentegen die staat geregistreerd als "snorfiets", "brommer" of "Speed-pedelec", dus met een blauwe of gele kentekenplaat, dient
wettelijk te zijn voorzien van o.a. een WA-verzekering.
Het zal duidelijk zijn dat indien dat niet het geval is de berijder/eigenaar in overtreding is en een boete kan krijgen. Een verzekeraar, voor zover die in het spel is zal in dat geval ook geen 'schade' uitkeren.

Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 19:07
door Patrick VB
Dit is de regelgeving in België voor een speedpedelec:
Verzekering
Als de trapondersteuning aangehouden blijft, ook bij snelheden boven 25 km/uur, is er geen speciale verzekering vereist. De familiale BA-verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) is dan voldoende.
Als de speedpedelec zich autonoom kan voortbewegen zonder trapondersteuning boven de snelheid van 25 km/uur, dan is een BA-verzekering bromfiets vereist. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de FOD Economie.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 19:13
door Dubbeldekker
Orlok schreef: ↑17 jun 2025 19:02
Dubbeldekker schreef: ↑17 jun 2025 16:27
Wellicht goed om even de officiële regels aan te halen zoals die in Nederland gelden:
…Niet verzekerd met een opgevoerde elektrische fiets (fatbike, e-bike en e-bakfiets)
De veiligheid in het verkeer is het belangrijkst. Als u op een fatbike rijdt die niet aan de regels voldoet, bent u niet verzekerd. Krijgt u een ongeluk? Dan moet u schade aan de fatbike of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Het is natuurlijk je eigen keuze om op een opgevoerde of anderszins aangepaste E-racer te rijden maar je mag je dan ook wel bewust zijn van de consequenties als er iets mis gaat.
En elke fietser weet dat je soms gewoon in lullige situaties behoorlijk wat schade kunt oplopen of veroorzaken.
Aan elk individu de keuze
Volgens mij hoor jij hier die befaamde klok terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
Voor het gebruik van een elektrische fiets gelden dezelfde regels als voor gebruik van een gewone fiets. Een fatbike en een elektrische bakfiets zijn ook elektrische fietsen.
Het hebben van een zgn. WA verzekering hiervoor is niet verplicht.!
Met andere woorden: krijgt u een ongeluk en bent u niet WA verzekerd dan moet u schade of ziektekosten zelf betalen. Ook de schade die u toebrengt aan een andere partij kan dan voor eigen rekening zijn.
Een 'opgevoerde' E-bike, Fat-bike of E-bakfiets daarentegen die staat geregistreerd als "snorfiets", "brommer" of "Speed-pedelec", dus met een blauwe of gele kentekenplaat, dient
wettelijk te zijn voorzien van o.a. een WA-verzekering.
Het zal duidelijk zijn dat indien dat niet het geval is de berijder/eigenaar in overtreding is en een boete kan krijgen. Een verzekeraar, voor zover die in het spel is zal in dat geval ook geen 'schade' uitkeren.
Waar heb je het over Orlok?
De link geeft toch gewoon duidelijkheid of heb je een probleem met lezen?!
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 19:38
door Dubbeldekker
Patrick VB schreef: ↑17 jun 2025 19:07
Dit is de regelgeving in België voor een speedpedelec:
Verzekering
Als de trapondersteuning aangehouden blijft, ook bij snelheden boven 25 km/uur, is er geen speciale verzekering vereist. De familiale BA-verzekering (Burgerlijke Aansprakelijkheid) is dan voldoende.
Als de speedpedelec zich autonoom kan voortbewegen zonder trapondersteuning boven de snelheid van 25 km/uur, dan is een BA-verzekering bromfiets vereist. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de FOD Economie.
Dag Patrick VB, in Nederland zijn de regels tav de speedpadelec wellicht wat anders. Maar er geldt eveneens onder andere een helmplicht en registratie. Inderdaad gelijkwaardig aan de regels voor brommers en scooters.
Of er ook een aparte of gelijkwaardige verzekeringsplicht is weet ik niet maar ik vermoed van wel.
Een BA verzekering, in Nederland een WA verzekering geheten zou ieder sociaal mens moeten hebben.
Maar: een E-racefiets is in NL gewoon een elektrische fiets en daarvoor heb je geen aparte verzekering nodig volgens de wet.
Verder is het zo dat als je een ongeluk maakt met een voertuig dat niet voldoet aan de wettelijke eisen, je dus ook geen aanspraak kunt maken op je verzekering, moest die van toepassing zijn op het betreffende voertuig.
Als je als bestuurder van een niet bij wet verplicht verzekerd voertuig (lees fiets al dan niet met hulpmotor beperkt tot 500 -of iets- Watt en beperkt tot 25km/u trapondersteuning) dan val je terug op je BA/WA verzekering.
Echter: die kunnen je eventuele claim afwijzen als je voertuig niet aan de regels voldoet en je dus in overtreding van de regelgeving bent.
Dat geldt dus ook voor nevenschade.
In het geval dat je dus -bewezen- verantwoordelijk wordt gehouden voor een valpartij in een fietsgroep mag je opdraaien voor de kosten van je eigen schade, fysiek en materieel en ook van die van je groepsgenoten.
Nogmaals het is een keuze en het risico wat je daarbij onder ogen moet zien.
Sociale cohesie binnen een (fiets)groep kan heel sterk zijn. Maar als er eenmaal evidente problemen ontstaan is die cohesie snel weg hoor.
Re: E-koersfiets
Geplaatst: 17 jun 2025 19:55
door Patrick VB
Verzekeringstechnisch heb je helemaal gelijk. En uitgaan van een worst-case scenario is vaak aangewezen.
Anderzijds ga ik het niet laten om mee te fietsen met een groep waarbij ėėn lid een e-bike gebruikt die ook na 25 km/u nog ondersteuning heeft.