Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.
Net tijdens het wandelen in de polder een pannenkoek frikandel speciaal.............Na twee uur miezer. mist, grijs................heerlijk!
Inmiddels weer thuis en ga zo pasta maken met paddenstoelen, rucola en varkenshaas
Inmiddels weer thuis en ga zo pasta maken met paddenstoelen, rucola en varkenshaas
- daniel1975
- Forum-lid HC
Zelfgemaakte lasagna naar recept uit De Zilveren Lepel. Jammie!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Best een aardig kookboek die "zilveren lepel" Wordt gezien als de kookbijbel voor Italiaanse gerechten.
Ik ben het daar overigens totaal niet mee eens maar het is wel een leuk kookboek (ik ken niet alle edities maar die edities die ik heb vind ik wat on-Italiaans)
Ik ben het daar overigens totaal niet mee eens maar het is wel een leuk kookboek (ik ken niet alle edities maar die edities die ik heb vind ik wat on-Italiaans)
Adversity is the Catalyst of Change
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik heb de originele eerste. Of het 100% italiaans is weet ik niet*, maar zitten akelig lekkere recepten in 
*Gerard, kom d’r maar in….
*Gerard, kom d’r maar in….
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Uiteraard ben ik niet de ultieme kenner, maar mijn enthousiasme voor Italië en wat je daar allemaal kan eten kan moeilijk worden genegeerd.
Als peuter een jaar in Zwitserland gewoond en onze Italiaanse buurman heeft mij letterlijk en figuurlijk de Italiaanse keuken met de paplepel ingegoten.
Inmiddels ben ik ook al meer dan een jaar in Italië op bezoek geweest en bij veel Italianen thuis gegeten.
Ook ben ik veel met Italianen uit streek A in streek B wezen eten.
Al die ervaring hebben mij het inzicht gegeven dat de Italiaanse keuken eigenlijk helemaal niet bestaat. Het is enorm streek gebonden.
Olie of boter?
Zachte of harde pasta?
Vorm pasta?
Dikke pizza bodem of dunne krokante?
Arme streek dus eenvoudig ingrediënten.
Eiland dan veel vis.
Etc, etc.
Paar voorbeelden.
1) We hebben eens bij de familie Gios thuis gegeten. De toenmalige vriendin van Marco verontschuldigde zich bij aankomst dat we GEEN Piemontese keuken maar de Siciliaanse te eten kregen....................ze kwam namelijk van Sicilië.
2) Met vrienden uit Modena ergens anders eten is ook een feest. In Toscana vroegen we voor de lunch als voorgerecht gewoon een proeverij van de streek. Alles werd op tafel gezet en ik wist gelijk dat er oa Bruschetta nera op tafel stond. Vriend Luigi die gastronomisch toch wel goed is ingewijd kende het niet...............Hij is namelijk vooral bekend met de keuken van culinair kampioen Emilia-Romagna waar Modena onderdeel van is.
Er is wat mij betreft geen Italiaanse keuken en boeken met dat als titel heb ik niet zoveel interesse in. Zelf heb ik meer belangstelling in kookboeken die echt één streek onder de loep nemen.
Verder is het simpel en voor kookboeken geldt net als voor een fiets, camera, gitaar die WEL gebruikt worden want die winnen het van al die betere exemplaren die niks staan te doen.
Een generiek Italiaans kookboek wat ik wel weet te waarderen is Cucina Povera. Dit boek onderstreept zo goed het gevoel dat je je afkomst in je armen moet blijven houden.
Net, onderweg terug van Zuid-Limburg bij Mini Italiamarket in Houthalen langsgeweest. Wat coppa, salami Genova, pancheta gehaald. Een paar bollen mozzarella, een provelone piccante erbij en dat wordt weer smullen vanavond.
Campagnolo Ultra Dork
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Flesje Primitivo erbij en het kan niet meer stuk
Adversity is the Catalyst of Change