Het grote schijfremmentopic
Schijfremmen zijn dan ook nog heel ingrijpend in die zin dat de huidige frames en wielen onbruikbaar worden
Dat gold niet bij de meeste andere technische vernieuwingen.
Dat gold niet bij de meeste andere technische vernieuwingen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42047
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je die theorie volgt, dan is BB30 en Pressfit een fantastische verbetering.....Bospaadje schreef:Achja, neem alles met een korreltje zout.
Over een aantal jaar spreken de verkoopcijfers voor zich.
En dan zullen we zien of het een succesvolle upgrade was, of dat het verwdijnt met andere technologische ontwikkelingen.....
)
Fabrikanten pushen het gewoon, bieden steeds minder velgremmen aan en laten je zelfs geloven dat 8kg de nieuwe winnende standaard is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dag Beste
ik heb schijfremmen op mtb, deore m447
de achterrem lekt vooraan aan de remgreep het dekseltje op het reservoirken lekt halverwege het afdekcapje ik heb het open gemaakt maar zie niks mis
maar bij het ontluchten kwam er nogal een zwart wolkje mee in de olie uit de kaliper
is dit een gekend probleem of wat is er mis
grtz Marc
ik heb schijfremmen op mtb, deore m447
de achterrem lekt vooraan aan de remgreep het dekseltje op het reservoirken lekt halverwege het afdekcapje ik heb het open gemaakt maar zie niks mis
maar bij het ontluchten kwam er nogal een zwart wolkje mee in de olie uit de kaliper
is dit een gekend probleem of wat is er mis
grtz Marc
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
De leidingen kapot? Het is niet handig want zo valt er druk weg.
Maak joe woar
Ook maar een bijdrage:
Ik kon in het najaar een overjarige Specialized frame kopen voor een leuke prijs. Heb dit op laten bouwen met ultegra en voor velgremmen gekozen. Enerzijds om dat ik niet voor elk akkefietje naar de fm wil, anderzijds omdat ik nog een paar Fulcrum Racing Zero wielen heb staan, die ik niet wil afschrijven. Verder heb ik nooit situaties meegemaakt dat ik onvoldoende remkracht ervaarde. En en tot slot: Het zal mijn tijd wel duren, ben 69 dus tegen de tijd dat iedereen met schijfremmen rijdt fiets ik niet meer, althans niet op een racefiets.
Ik kon in het najaar een overjarige Specialized frame kopen voor een leuke prijs. Heb dit op laten bouwen met ultegra en voor velgremmen gekozen. Enerzijds om dat ik niet voor elk akkefietje naar de fm wil, anderzijds omdat ik nog een paar Fulcrum Racing Zero wielen heb staan, die ik niet wil afschrijven. Verder heb ik nooit situaties meegemaakt dat ik onvoldoende remkracht ervaarde. En en tot slot: Het zal mijn tijd wel duren, ben 69 dus tegen de tijd dat iedereen met schijfremmen rijdt fiets ik niet meer, althans niet op een racefiets.
prj

-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hier zul je nog lang op kunnen wachten. Alleen is het duidelijk dat de voorheen bekende 9mm snelspanner zijn langste tijd gehad heeft. De fietsen gaan meer en meer uitgerust worden met steekassen, wat bewezen veel stijver is. Alleen welke maat steekassen daar zullen de meningen van diverse fabrikanten over blijven verschillen. (zoals ook bij de diverse soorten bottom bracket het geval is)Keezx schreef: Zodra er een standaard voor voorwielen is uitgekristalliseerd zal ik mijn winterfiets uitrusten met een schijfrem voor,.
Dan kies ik er zelf wel 1 die MIJ het beste lijkt...lekker een beetje expirimenteren.
Voorgekookt en gebakken boeit me niet.
"De stijfheid" zal me mij rxxt roesten....
Voorgekookt en gebakken boeit me niet.
"De stijfheid" zal me mij rxxt roesten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De standaard lijkt toch 12mm te worden. Enige verschil gaat nog zijn of het X12, RAT of gewoon is, maar dat maakt voor het wiel niks uit, frame en steekas blijven gewoon samen.
Vooraan zal het 100mm zijn en achteraan 142mm. Meeste nieuwe frames voldoen hieraan.
Blijft de schijfgrootte nog over, voor de profs zou het 160mm worden (want SRAM en Camp willen 160, alleen Shimano is blijkbaar tevreden met 140mm)
Persoonlijk ben ik wel verkocht aan mijn schijfremmen, vooral omdat ik tere handjes heb en blij ben minder te moeten nijpen in de remgrepen.
Ook omdat ik nu met mijn lomp gewicht ook carbonwielen kan rijden (ook in de regen en in de bergen)
Ja het remt wel beter ook
Onderhoud is echt niet lastiger dan velgremmen, het is enkel anders. Je moet het een paar gedaan hebben om der feeling voor te krijgen (net zoals met velgremmen zeker)
Ik kan ook best begrijpen dat niet iedereen ervoor te vinden is, moet ook niet.
Vooraan zal het 100mm zijn en achteraan 142mm. Meeste nieuwe frames voldoen hieraan.
Blijft de schijfgrootte nog over, voor de profs zou het 160mm worden (want SRAM en Camp willen 160, alleen Shimano is blijkbaar tevreden met 140mm)
Persoonlijk ben ik wel verkocht aan mijn schijfremmen, vooral omdat ik tere handjes heb en blij ben minder te moeten nijpen in de remgrepen.
Ook omdat ik nu met mijn lomp gewicht ook carbonwielen kan rijden (ook in de regen en in de bergen)
Ja het remt wel beter ook

Onderhoud is echt niet lastiger dan velgremmen, het is enkel anders. Je moet het een paar gedaan hebben om der feeling voor te krijgen (net zoals met velgremmen zeker)
Ik kan ook best begrijpen dat niet iedereen ervoor te vinden is, moet ook niet.

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42047
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je hoeft zeker niet te raden wie er zo nodig weer een andere, afwijkende maat moest verzinnen; begint met een $.....TL@ schreef: Vooraan zal het 100mm zijn en achteraan 142mm. Meeste nieuwe frames voldoen hieraan.
.
De 142+, net weer ff ieniminimaal anders.

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
142 mm is toch ook alweer outdated? Boost is de nieuwe "standaard" tegenwoordig (110 mm voor en 148 mm achter)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?