Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 15 feb 2018 23:39

Belangrijk is wel om de aangegeven manier van montage op te volgen. Ultra Torque is inderdaad prima maar enkel wanneer je de aangegeven aanhaalmomenten hanteert. En dat is niks meer of minder dan je boerenverstand gebruiken aangezien de indicaties op de bout staan. Als je het zonder de juiste tools (momentsleutel) in de fiets zet, moet je ook niet klagen wanneer het loskomt.

De tijden van “vast is vast” etc zijn gedaan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 42142
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2018 18:34

Wat kun je verkloten dan als je de centrale bout goed vast zet zonder momentsleutel?

En waarom is bij SR de draad van de tita bout ‘verkeerd’, weet iemand dat?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 feb 2018 19:11

Het aanhaalmoment voor staal en titanium is het zelfde, maar de E-modulus van titanium is, evenredig met de soortelijke massa maar pakweg 60% van de E-modulus van staal.
Mijn idee is dat Campagnolo hier wat proeven mee gedaan heeft en dat er uit kwam dat de titanium bout zich na tig uur los kan werken omdat er toch minimale beweging in de Hirth joint mogelijk is.
De linkercrank oefent met linkse draad bij elke trap een vasttrekkend moment uit op de rechter-, bij rechtse draad is dat omgekeerd, maar dat speelt kennelijk geen rol bij de stalen bout.
Laatst gewijzigd door Keezx op 16 feb 2018 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 feb 2018 19:15

Memento_Mori schreef: 15 feb 2018 23:39 CUT
De tijden van “vast is vast” etc zijn gedaan.
Voor mij niet hoor, de enige toepassing waarbij ik een momentsleutel gebruik is cilinderkoppen van verbrandingsmotoren en zelfs daar is het al weer tijden achterhaald omdat het te onbetrouwbaar is.
Zwaar overschat, vooral door beginners.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 42142
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 feb 2018 19:37

@keesz: helder leerzaam verhaal van die bout!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 feb 2018 10:21

daniel1975 schreef: 16 feb 2018 18:34 Wat kun je verkloten dan als je de centrale bout goed vast zet zonder momentsleutel?

En waarom is bij SR de draad van de tita bout ‘verkeerd’, weet iemand dat?
Precies dat ;) Zonder momentsleutel weet je niet wat ‘goed’ vast is. Ik wil niet zeggen dat elke bout die is vastgezet zonder momentsleutel zal loslopen. De kans is groter dat je niet het juiste aanhaalmoment hebt bereikt omdat je geen vorm van indicatie hebt.

Aanvullend op het verhaal van Kees heeft het ook te maken met het feit dat de titanium bout enkel wordt gebruikt in combinatie met de titanium as van de Super Record. Titanium as en titanium bout werkt anders dan de andere combinaties van assen en bouten die worden gebruikt.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 17 feb 2018 10:34

Keezx schreef: 16 feb 2018 19:15
Memento_Mori schreef: 15 feb 2018 23:39 CUT
De tijden van “vast is vast” etc zijn gedaan.
Voor mij niet hoor, de enige toepassing waarbij ik een momentsleutel gebruik is cilinderkoppen van verbrandingsmotoren en zelfs daar is het al weer tijden achterhaald omdat het te onbetrouwbaar is.
Zwaar overschat, vooral door beginners.
Negen van de 10 klachten die we binnenkrijgen over losgelopen Ultra Torque cranks hebben te maken met het niet vast genoeg zetten van de bout.

Het is niet verplicht hoor om een momentsleutel te gebruiken maar fabrikanten zetten er in de regel niet voor niks indicaties op qua aanhaalmoment. Wanneer je besluit hier geen aandacht aan te besteden is dat prima natuurlijk.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 feb 2018 12:04

Kan ik in een 6700 Ultegra groep 10sp compact. Een 6800 (11sp) crankstel gebruiken?

De 6700 voorbladen zijn ver versleten en ik heb nog een praktisch ongebruikte 6800 liggen (semi compact, direct vervangen door compact op nieuwe fiets)

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 17 feb 2018 16:14

Bospaadje schreef: 17 feb 2018 12:04 Kan ik in een 6700 Ultegra groep 10sp compact. Een 6800 (11sp) crankstel gebruiken?

De 6700 voorbladen zijn ver versleten en ik heb nog een praktisch ongebruikte 6800 liggen (semi compact, direct vervangen door compact op nieuwe fiets)
`Geen enkel probleem.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 17 feb 2018 16:48

Thnx!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5309
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 feb 2018 15:16

Net getest: een athena triple derailleur werkt op mijn oud alu frame perfect tegen een 14t-36t cassette een compact 34-50 voor aan. Ook de groot-groot trapt correct rond.

Dezelfde groep op een specialized sworkx heeft met moeilijk in triple groot - groot (52t w 53?- vooraan 30t achteraan).

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 feb 2018 15:22

Ander frame=andere derailleurhanger en w.s. ook andere achtervorklengte+kettinglengte
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie