Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 04 apr 2023 20:59

Ganna in 2016. Eekhof in 2017. En mike teunissen in 2014.

Rijden allemaal zondag :lol: .
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 04 apr 2023 21:19

Wat vonden jullie van de actie van DSM op de Korte Keer, Trek deed het al in Dwars door Vlaanderen. Het leek me vooral gevaarlijk om zo te speculeren op oponthoud en valpartijen bij de concurrenten. Een onsportieve betreurenswaardige ontwikkeling.

https://www.wielerkrant.be/nieuws/2023- ... verdedigen

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 04 apr 2023 21:41

DSM is sowieso al een tijdje de weg kwijt,

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 04 apr 2023 21:45

Hele rare actie inderdaad, maar die rijder van INEOS deed natuurlijk net zo hard mee met het extreem vertragen. Als die door zou hebben gereden, kon iedereen er langs, en hadden de rijders van DSM ook wel weer gemoeten.
Dus DSM mag er in zakken, maar INEOS zou ook de dans niet mogen ontspringen.

pino
Forum-lid HC

pino 04 apr 2023 22:09

Er wordt verwezen door DSM naar het cyclocross, waar je iemand kunt flikken door net bovenaan een taludje even stil te gaan staan. (been there, done that, beide posities). Blijft een smerige streek die in mijn ogen niet hoort. Kan de UCI zich beter op richten dan op een arme renner die onbewust een strike maakt. (en die wegen met Belgische spleten uit de routes halen)
Niet zijken maar reiden !

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 04 apr 2023 22:29

pino schreef: 04 apr 2023 22:09 Er wordt verwezen door DSM naar het cyclocross, waar je iemand kunt flikken door net bovenaan een taludje even stil te gaan staan. (been there, done that, beide posities). Blijft een smerige streek die in mijn ogen niet hoort. Kan de UCI zich beter op richten dan op een arme renner die onbewust een strike maakt. (en die wegen met Belgische spleten uit de routes halen)
Even 40 man onderuit halen door een onverantwoord manoeuvre dat noem ik niet een arme renner maar een gevaarlijke zot .
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pino
Forum-lid HC

pino 04 apr 2023 22:59

Bewust en opzet zijn in mijn wereld een stuk laakbaarder dan onbewust, hoe ongelukkig ook.
Niet zijken maar reiden !

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 apr 2023 09:17

Laten we dan stoppen met fietsen om het hardst, maar er een jurysport van maken.
Prijzen wie er het mooist op de fiets zit, de beste actie had, welke ploeg een leuke attractieve strategie liet zien....

Wat DSM deed ziet er niet uit. Je kunt het een smerige streek vinden. Maar dat breeduit de boel dichtgooien gebeurd zowat in elke etappe koers als de vroege vlucht het fiat krijgt om te vertrekken. Bovendien, heb ik nergens een bordje zien staan - of een regel in de reglementen - dat er een bepaalde minimumsnelheid verlangd wordt.
Tuurlijk, wandeletappes zijn saai om te kijken, maar niet verboden. Op een smalle weg niet doorrijden is strontvervelend, maar niet verboden. Bij de dames stapte nummer 5 van de groep gewoon van de fiets waardoor de rest van het peloton te voet stond! Alleen 3x sd workx plus 1 ander, konden doorfietsen.

Aan de andere kant van de weg reed Ineos, waarom pakte die niet een "gewoon" tempo?
En horen de smalle wegen, moeilijke stroken, lastige hellingen, ook niet bij het parcours.., waar je altijd een risico hebt te voet te komen of gehinderd te worden zodra je niet bij de voorste 10 rijdt? Het zal 1 van de grootste oorzaken zijn van de vele valpartijen - de stress en druk om voor de hellingen vooraan te zitten, waar iedereen wil zitten.

Anyways, ik vond het wel wat hebben. Het heeft ze niets gebracht. Dat het irritant is voor de mensen erachter helemaal mee eens. Of het gevaarlijk is op een helling waar ze aan 10 km/u omhoog kruipen, lijkt mij wat overdreven.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bartdr
Forum-lid

bartdr 05 apr 2023 09:20

Het probleem is dat die renner wel bewust ervoor kiest om na de vorige "grasbak" op die kasseien (in dagdagelijks leven parkeerplekken?) te gaan rijden, je kan dan toch verwachten dat je vroeg of laat de volgende "grasbak" tegen gaat komen?
Ik vind dat als(!) er bij die tactiek van DSM een valpartij ontstaat, bergop of in de afdaling, dat ze DSM maar uit koers moeten flikkeren, maar ik vind ook dat die DSM tactiek en die actie van Maciejuk niet met elkaar vergeleken moeten worden.
Maciejuk heeft, denk ik, wel de nodige straf gehad die hij moet krijgen voor de valpartij die hij veroorzaakt door 2 keer de verkeerde keuze maken (1. de inhaalbeweging en 2. blijven rijden tot in die bak springen de enige optie is). Zoiets heeft dan te maken met (on)oplettendheid en inschattingsvermogen.
Sowieso heeft hij nu zo mogelijk de meest dramatische uitkomst (behoudens fatale gevolgen) van zijn manoeuvre: zelf recht gebleven, half peloton tegen de grond, enkele zware gekwetsten waaronder een paar grotere namen en dan dat allemaal nog eens ongelofelijk duidelijk in beeld. Daar moet geen rekening mee gehouden worden, maar hij had ook de zoveelste renner in de geschiedenis kunnen zijn die zichzelf ten val bracht in de berm.

Valpartij met Girmay is ook zoiets, dat is aantikken en een deel van het peloton meenemen in de val. Is dat dan zo verschillend van wat Maciejuk doet?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 apr 2023 09:27

Er wordt zo vaak het blok op het peloton gegooid als de juiste ontsnapping weg is. Hoe ga je het in de regels vastleggen? Mag je niet met de hele ploeg naast elkaar fietsen? Wordt langzaam fietsen verboden? Dat lijkt wel lastig te regelen.

Ja, het is onsportief maar vorig jaar besliste QS er een koers mee. Wordt het dan niet aangepakt, dan weet je dat het een vervolg krijgt.
Nu had het 0,0 invloed op de einduitslag en is het ineens een probleem bij de UCI.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 05 apr 2023 09:34

bartdr schreef: 05 apr 2023 09:20 Valpartij met Girmay is ook zoiets, dat is aantikken en een deel van het peloton meenemen in de val. Is dat dan zo verschillend van wat Maciejuk doet?
Wat mij betreft is er toch een verschil. In iedere wedstrijd heb je renners die elkaars wiel aantikken. Dat lijkt me ook niet geheel onlogisch. Als je met een groep fietst, is een schrikkelseconde onoplettendheid genoeg om dat voor te hebben. Maciejuk koos bewust de kant (eigenlijk ernaast) van de weg opzoeken, met alle gevolgen vandoen.

bartdr
Forum-lid

bartdr 05 apr 2023 09:39

Het blok wordt er inderdaad wel vaker op gegooid, maar dan toch op wegen waar meerdere ploegen overeen moeten komen dat het goed is zo.
Hetgeen me aan dit soort dingen stoort is dat ze het doen op een plek waar ze met 1 ploeg de weg volledig dicht kunnen zetten én de zenuwachtigheid die er extra komt om in de afdaling die gaten terug te gaan dichten op wegen die zich daar ook niet toe lenen om dat met zo'n grote groep te gaan doen.
In andere sporten zijn er ook waarschuwingen/straffen/uitsluitingen voor onsportief gedrag, vaak zijn die regels ook deels voor interpretatie vatbaar, wat volgens mij niet slecht is (geen enkel situatie is 1 op 1 hetzelfde). Bij wielrennen lijkt de nood er ook meer en meer te zijn om er structureel iets mee te gaan doen. Als het er komt, dan hebben de renners daar in de eerste plaats het meeste schuld aan.

Plaats reactie