Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt
- Enzzo
- Forum-lid HC
@NicoNB en RVV:
Hieronder een link naar een artikel waarin heel duidelijk uitgelegd wordt hoe dodelijk covid-19 nu eigenlijk is (Nico). Hoe de registratie van de doden plaatsvindt (RVV) en hoe het zit met de oversterfte.
Verder nog een beschouwing op een aantal andere zaken die jullie graag bediscussiëren in dit topic, volgens mij geeft het artikel daar een vrij genuanceerd beeld.
Doe ermee wat je wilt: https://www.parool.nl/cs-b43a505b
Hieronder een link naar een artikel waarin heel duidelijk uitgelegd wordt hoe dodelijk covid-19 nu eigenlijk is (Nico). Hoe de registratie van de doden plaatsvindt (RVV) en hoe het zit met de oversterfte.
Verder nog een beschouwing op een aantal andere zaken die jullie graag bediscussiëren in dit topic, volgens mij geeft het artikel daar een vrij genuanceerd beeld.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Voor mij een onleesbaar artikel.
Een korte alinea uit het artikel
De gemiddelde levensverwachting van Nederlanders moet maar even naar beneden bijgesteld worden als je dit zo leest.
Maar nee hoor, ik denk dat als we in de loop van 2021 gaan zien dat er in 2020 niet meer mensen zijn overleden dan in 2018 toen we ook last hadden van een virus en bijna alle ic bedden bezet waren.
Wat je ook gaat zien is dat een deel van de overledenen de doodsoorzaak corona krijgt opgespeld. En dat er ten opzichte van andere jaren minder mensen aan hartfalen en kanker zijn overleden.
Echter komen die cijfers volgend jaar wel harder terug doordat we de reguliere zorg hebben verwaarloosd.
Als je dit leest dan lijkt het bijna of er staat dat er ook nog eens steeds meer mensen aan kanker en hart en vaatziekten overlijden dan andere jaren.Als je kijkt naar de doodsoorzaken in het eerste half jaar van 2020, dan staat corona in Nederland op de vierde plaats. Aan kanker gingen ruim twee keer zoveel mensen dood, hart- en vaatziekten eisten ook fors meer slachtoffers.
De gemiddelde levensverwachting van Nederlanders moet maar even naar beneden bijgesteld worden als je dit zo leest.
Maar nee hoor, ik denk dat als we in de loop van 2021 gaan zien dat er in 2020 niet meer mensen zijn overleden dan in 2018 toen we ook last hadden van een virus en bijna alle ic bedden bezet waren.
Wat je ook gaat zien is dat een deel van de overledenen de doodsoorzaak corona krijgt opgespeld. En dat er ten opzichte van andere jaren minder mensen aan hartfalen en kanker zijn overleden.
Echter komen die cijfers volgend jaar wel harder terug doordat we de reguliere zorg hebben verwaarloosd.
quote=Enzzo post_id=1449747 time=1607795525 user_id=476054]
@NicoNB en RVV:
[/quote]
Uit het artikel:
Hoe groot is de kans dat je sterft?
Wetenschappers breken zich nog steeds het hoofd over deze vraag. Om antwoord te vinden op die vraag moet je niet alleen het aantal coronadoden kennen, maar ook het aantal personen dat besmet geweest is.
Dit zegt toch al genoeg?
Als je echt een zuiver beeld wilt schetsen dan neem je alleen de mensen die daadwerkelijk aan corona dood zijn gegaan.
En dan moet je nog eens de vraag gaan stellen of corona het daadwerkelijk is geweest of het op hol geslagen afweer systeem van de patiënt die zodanig op het virus reageert dat die patiënten er aan zijn overleden.
Maargoed dan word helemaal ingewikkeld dus laten we dan echt uitgaan van corona. Niet van kanker/hart en vaat/long aandoeningen die al zodanig waren dat de patiënt die op korte termijn zouden overlijden. Corona is bij die groep gewoon de genadeslag.
Dat maakt het niet minder triest. Want het persoonlijk leed is onnoemelijk.
De groep mensen die zuiver sterft aan corona is gewoon niet zo groot als het beeld wat word geschetst.
En ik heb het al eerder gezegd, laat MSM eens lijstjes publiceren waarin staat hoeveel mensen waaraan afgelopen jaar zijn overleden. En dan specifiek bepaalde ziektes.
Zulke lijstjes gaan helaas niet gepubliceerd worden omdat dat zagen is aan de stoelpoten van het corona beleid.
En eigenlijk is er ook weinig spectaculair nieuws te melden op het vlak van de doden. Beter zijn de besmettingen melden waarbij het over duizenden mensen gaat.
Persoonlijk ben ik absoluut niet bang voor corona. Of de gevolgen er van. Ik zoek het niet op. Net zo goed zoek ik de kans op andere ziektes niet op. Maar overkomt het mij so be it. Misschien heb ik al wel gehad? Het boeit me eerlijk gezegd helemaal niet.
Maar bang voor de dodelijkheid? Elke dag kun je dood gaan aan alles wat denkbaar is. In die angst ga ik niet leven.
@NicoNB en RVV:
[/quote]
Uit het artikel:
Hoe groot is de kans dat je sterft?
Wetenschappers breken zich nog steeds het hoofd over deze vraag. Om antwoord te vinden op die vraag moet je niet alleen het aantal coronadoden kennen, maar ook het aantal personen dat besmet geweest is.
Dit zegt toch al genoeg?
Als je echt een zuiver beeld wilt schetsen dan neem je alleen de mensen die daadwerkelijk aan corona dood zijn gegaan.
En dan moet je nog eens de vraag gaan stellen of corona het daadwerkelijk is geweest of het op hol geslagen afweer systeem van de patiënt die zodanig op het virus reageert dat die patiënten er aan zijn overleden.
Maargoed dan word helemaal ingewikkeld dus laten we dan echt uitgaan van corona. Niet van kanker/hart en vaat/long aandoeningen die al zodanig waren dat de patiënt die op korte termijn zouden overlijden. Corona is bij die groep gewoon de genadeslag.
Dat maakt het niet minder triest. Want het persoonlijk leed is onnoemelijk.
De groep mensen die zuiver sterft aan corona is gewoon niet zo groot als het beeld wat word geschetst.
En ik heb het al eerder gezegd, laat MSM eens lijstjes publiceren waarin staat hoeveel mensen waaraan afgelopen jaar zijn overleden. En dan specifiek bepaalde ziektes.
Zulke lijstjes gaan helaas niet gepubliceerd worden omdat dat zagen is aan de stoelpoten van het corona beleid.
En eigenlijk is er ook weinig spectaculair nieuws te melden op het vlak van de doden. Beter zijn de besmettingen melden waarbij het over duizenden mensen gaat.
Persoonlijk ben ik absoluut niet bang voor corona. Of de gevolgen er van. Ik zoek het niet op. Net zo goed zoek ik de kans op andere ziektes niet op. Maar overkomt het mij so be it. Misschien heb ik al wel gehad? Het boeit me eerlijk gezegd helemaal niet.
Maar bang voor de dodelijkheid? Elke dag kun je dood gaan aan alles wat denkbaar is. In die angst ga ik niet leven.
Haha die is leuk !
Ik kom nog even terug op die 4 jaar de bak in. Want inderdaad dat lijkt disproportioneel. Ook ik kan mij niet voorstellen dat dit zou gebeuren.amclassic-fan schreef: ↑12 dec 2020 16:08 En hoeveel personen zijn het afgelopen jaar verplicht in quarantaine geplaatst door de burgemeester of de voorzitter van de veiligheidsregio?
Oftewel je bent gewoon aan het roeptoeteren en angst aan het zaaien. Je doet het voorkomen als je 1 voet buitenshuis zet na een positieve test dat je 4 jaar de bak in kunt draaien en dat is gewoon kolder.
Even uitzoeken dacht ik.
Maar die wettelijke 4 jaar dient een ander doel.
Het is namelijk de reden om iemand zonder omhaal in voorarrest te zetten. Iemand in voorarrest zetten mag alleen al het strafbaar feit minimaal 4 jaar gevangenis straf rechtvaardigt.
Eigenlijk een buitenproportioneel machtsmiddel om positief geteste mensen die de “quarantaine wet”. overtreden achter slot en grendel te zetten.
Concreet is het zo dat als de overheid het vermoeden heeft dat jij Covid besmet bent (wat bijvoorbeeld al kan worden geconcludeerd uit bron en contact onderzoek of een positieve PCR test) jou kan verplichten om in quarantaine te gaan met als dwangmiddel; als je dat niet doet dat je gearresteerd kan worden. En voorlopig opgesloten kan worden.
Als je dit soort maatregelen van de overheid prima vind dan zou je serieus moeten afvragen wat je vrijheid je nog waard is.

https://www.strafrechtadvocaten.nl/expe ... oorarrest/
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ze kunnen ook gewoon een kg coke bij je onder de bank leggen en dan je huis binnen vallen, dan kunnen je ook in voorlopige hechtenis nemen...
Je bent alles uit z'n verband aan het trekken en precies zo aan het framen dat het mooi in je plaatje past. Die wet die je aanhaalt was er al lang voordat er Covid was, maar toen had je er geen probleem mee? Als iemand met een ernstige besmettelijke ziekte, of we daar Covid onder moeten rekenen laat ik volledig buiten beschouwing de wet dateert immers van voor Covid19, niet in quarantaine of isolatie wilt gaan, ook al ben je daar door de burgemeester toe opgedragen, dan vind ik het prima dat iemand daar mogelijk de bak voor in draait. Lijkt mij een stuk daadkrachtiger dan het 1e laten gebeuren en vervolgens de persoon voor dood door schuld berechten.
Je bent alles uit z'n verband aan het trekken en precies zo aan het framen dat het mooi in je plaatje past. Die wet die je aanhaalt was er al lang voordat er Covid was, maar toen had je er geen probleem mee? Als iemand met een ernstige besmettelijke ziekte, of we daar Covid onder moeten rekenen laat ik volledig buiten beschouwing de wet dateert immers van voor Covid19, niet in quarantaine of isolatie wilt gaan, ook al ben je daar door de burgemeester toe opgedragen, dan vind ik het prima dat iemand daar mogelijk de bak voor in draait. Lijkt mij een stuk daadkrachtiger dan het 1e laten gebeuren en vervolgens de persoon voor dood door schuld berechten.
Die wet was uit een tijd van “ver van je bed show” en ook niet relevant op ons dagelijkse leven. Nu raakt het de gehele samenleving. Wel een behoorlijk verschil lijkt me. De Covid 19 noodwet is er gewoon aan vast gehangen.
Die wet zal ook nog niet gelijk gebruikt worden. Maar hij ligt wel kant en klaar op de plank. Burgerlijke ongehoorzaamheid ligt op de loer. Dat merk je nu al aan alle kanten. En dan doel ik niet zozeer over mijn “praatjes” of de praatjes op internet maar wel hoe mensen zich dagelijks gedragen. De druktes overal De verspreiding van het virus neemt hand over hand toe. Dat zint de beleidsmakers helemaal niks.
Als we even terug gaan naar halverwege februari. Net voordat de grote 1e golf op gang kwam en kijkend waar we nu staan als samenleving. Dan kun je rustig de conclusie trekken dat er heel veel veranderd is. Als men toen had gezegd hier staan we straks in december dan had niemand zich dat kunnen voorstellen. Kunnen we ons dan wel voorstellen waar we over een jaar staan? 8 maanden lang roept de overheid mondkapjes helpen niet en bam het is verplicht in publieke ruimtes. Dit is zo illustratief voor het handelen van de overheid Je kunt toch niet zo naïef zijn om te denken dat de middelen die de overheid heeft niet gebruikt gaan worden? De plichten die extra opgelegd worden vragen verregaande sancties als je je er straks niet aan houd.
Het grote probleem is, dat de overheid gewoon paniekvoetbal aan het spelen is. Dat maakt ook dat ik niet bepaald vertrouwen heb ik een goede afloop.
En dood door schuld.. dat is eigenlijk wel een hele ernstige veronderstelling. Want hoe kun je schuldig zijn aan iets wat je niet kunt; zien, horen, ruiken, voelen of weten.
Jouw buurman kan corona hebben, uit bron en contact onderzoek blijkt dat jij in een bepaalde straal bij hem in de buurt bent geweest. De burgemeester zet je in quarantaine.. maar helaas je moet toch de deur uit om wat voor reden dan ook... en dan durven te spreken over dood door schuld?
Die wet zal ook nog niet gelijk gebruikt worden. Maar hij ligt wel kant en klaar op de plank. Burgerlijke ongehoorzaamheid ligt op de loer. Dat merk je nu al aan alle kanten. En dan doel ik niet zozeer over mijn “praatjes” of de praatjes op internet maar wel hoe mensen zich dagelijks gedragen. De druktes overal De verspreiding van het virus neemt hand over hand toe. Dat zint de beleidsmakers helemaal niks.
Als we even terug gaan naar halverwege februari. Net voordat de grote 1e golf op gang kwam en kijkend waar we nu staan als samenleving. Dan kun je rustig de conclusie trekken dat er heel veel veranderd is. Als men toen had gezegd hier staan we straks in december dan had niemand zich dat kunnen voorstellen. Kunnen we ons dan wel voorstellen waar we over een jaar staan? 8 maanden lang roept de overheid mondkapjes helpen niet en bam het is verplicht in publieke ruimtes. Dit is zo illustratief voor het handelen van de overheid Je kunt toch niet zo naïef zijn om te denken dat de middelen die de overheid heeft niet gebruikt gaan worden? De plichten die extra opgelegd worden vragen verregaande sancties als je je er straks niet aan houd.
Het grote probleem is, dat de overheid gewoon paniekvoetbal aan het spelen is. Dat maakt ook dat ik niet bepaald vertrouwen heb ik een goede afloop.
En dood door schuld.. dat is eigenlijk wel een hele ernstige veronderstelling. Want hoe kun je schuldig zijn aan iets wat je niet kunt; zien, horen, ruiken, voelen of weten.
Jouw buurman kan corona hebben, uit bron en contact onderzoek blijkt dat jij in een bepaalde straal bij hem in de buurt bent geweest. De burgemeester zet je in quarantaine.. maar helaas je moet toch de deur uit om wat voor reden dan ook... en dan durven te spreken over dood door schuld?
- Enzzo
- Forum-lid HC
RVV schreef:…Als je echt een zuiver beeld wilt schetsen dan neem je alleen de mensen die daadwerkelijk aan corona dood zijn gegaan.
Je zegt hier eigenlijk twee dingen:
1) zijn de overledenen daadwerkelijk aan covid-19 overleden?
Als je het artikel volledig leest kun je de conclusie trekken dat daar in Nederland vrij zorgvuldig mee wordt omgegaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld in België waar een corona besmetting en daaropvolgend overlijden nauwelijks wordt gedifferentieerd in mogelijke comorbiditeit (volgens het aangehaalde artikel)
In Nederland wordt comorbiditeit nauwgezet geregistreerd en op het uiteindelijke overlijdens rapport wordt ook de hoofdoorzaak en de eventuele complicatie door onderliggend leiden genoteerd.
Buiten dat blijft het natuurlijk essentieel dat iemand met onderliggend leiden gewoon door had kunnen leven als hij geen covid-19 infectie had gekregen. Dat deze overlijdens geschaard worden onder de totaalgroep van corona doden is mijnsinziens terecht.
2) Je impliceert dat covid-19 een abnormale immuunrespons geeft. Voor zover nu bekend lijkt dat in sommige gevallen inderdaad het geval te zijn. Maar daarmee geef je tevens aan dat een covid-19 infectie nu precies die immuunrespons veroorzaakt en dat de doodsoorzaak daarmee toe te schrijven is aan de infectie. Zonder die infectie zou die immuunrespons namelijk niet hebben plaatsgevonden.
Weer een legitieme reden om de -eventuele- doodsoorzaak toe te schrijven aan de covid-19 infectie.
…De groep mensen die zuiver sterft aan corona is gewoon niet zo groot als het beeld wat word geschetst.
Datzelfde beeld zie bij kanker. De aandoening zelf is niet altijd de doodsoorzaak. De complicaties die optreden, en dat kan een eenvoudige griep zijn of een longontsteking of orgaan falen, is wat uiteindelijk de dood veroorzaakt. Zonder die kanker zou het lichaam die complicatie waarschijnlijk hebben kunnen overwinnen, al dan niet met behulp van medicatie of chirurgie. Maar de kanker heeft inmiddels al zo veel tol geeist van het lichaam dat er geen remedie meer is. Wat is dan de doodsoorzaak? Een griepje of kanker?
..En ik heb het al eerder gezegd, laat MSM eens lijstjes publiceren waarin staat hoeveel mensen waaraan afgelopen jaar zijn overleden. En dan specifiek bepaalde ziektes.
Waarom? Is het niet genoeg dat er mensen overlijden, dat er daadwerkelijk oversterfte is? Wat zouden die lijstjes daar dan aan bijdragen?
Bovendien; heb jij betrouwbare bronnen van buiten die “MSM” die dit soort lijstjes wel kunnen produceren, gestaafd door betrouwbare bronnen?
…Zulke lijstjes gaan helaas niet gepubliceerd worden omdat dat zagen is aan de stoelpoten van het corona beleid.
Daarmee impliceer je een verband tussen de media en de politiek. En meer bepaald een invloed van de politiek op de media. Dat valt voor mij in de categorie complottheorie, om niet te zeggen paranoia. Als je hiervoor daadwerkelijk bewijzen hebt ben ik daar erg benieuwd naar!
…Maar bang voor de dodelijkheid? Elke dag kun je dood gaan aan alles wat denkbaar is. In die angst ga ik niet leven.
Daarmee ga je volledig voorbij aan het feit dat we binnen een sociaal systeem leven. Een systeem waarbij alle raderen in de machine een bepaalde rol spelen.
Door daar -bijvoorbeeld via een pandemie- een grote hap uit weg te nemen maak je het systeem stuk en moet je een nieuw systeem opbouwen. Een beetje zoals de val van het Romeinse rijk en daarmee de start van de middeleeuwen.
Maar in retrospect zie je dat er toen ook weer een sociaal systeem is opgebouwd. Dat is nu eenmaal de aard van de mens in zijn sociale context.
Wat jij bepleit met bovenstaande quote is anarchisme, individualisme en totale zelfbeschikking. Helaas; dat station zijn we sinds de prehistorie al gepasseerd, we zijn nu eenmaal sociale dieren en de huidige wereld is daar volledig op gebouwd.
Je kunt dus eenvoudigweg niet je ogen sluiten voor wat er nu gaande is en wat de impact daarvan is op ons sociale systeem. Dat geld uiteraard ook voor de enorme impact hebbende regels die voortkomen uit deze pandemie.
Maar jezelf buiten het systeem plaatsen en allen maar schoppen tegen en klagen over die regels is in mijn optiek contraproductief.
Tuurlijk moet je kritisch blijven en die kritiek af en toe uiten. Maar jezelf geheel buiten het systeem plaatsen is denk ik niet de oplossing.
- Enzzo
- Forum-lid HC
NicoNB schreef:Voor mij een onleesbaar artikel.
Als je kijkt naar de doodsoorzaken in het eerste half jaar van 2020, dan staat corona in Nederland op de vierde plaats. Aan kanker gingen ruim twee keer zoveel mensen dood, hart- en vaatziekten eisten ook fors meer slachtoffers.
Als je dit leest dan lijkt het bijna of er staat dat er ook nog eens steeds meer mensen aan kanker en hart en vaatziekten overlijden dan andere jaren.
Dat is een interpretatie, en een behoorlijk onzorgvuldige:
Zoals verderop in het aangehaalde artikel hebt kunnen lezen wordt er bij de cijfers van oversterfte juist wel rekening gehouden met overige doodsoorzaken en is het cijfer voor coronadoden in feite te laag ingeschat door de administratieve wijze van registreren (CBS versus RIVM/GGD)
…Maar nee hoor, ik denk dat als we in de loop van 2021 gaan zien dat er in 2020 niet meer mensen zijn overleden dan in 2018 toen we ook last hadden van een virus en bijna alle ic bedden bezet waren.
Die vergelijking kun je niet maken omdat er toen geredeneerd werd vanuit de beschikbare capaciteit van de IC afdelingen. Deze zijn inmiddels wegens covid flink opgeschaald! Als je het correct wilt doen moet je dus absolute cijfers vergelijken.
Los daarvan zijn de sterftecijfers in 2020 hoger dan die van 2018, hoe je het ook wendt of keert.
Ten aanzien van de eerste zin uit bovenstaande quote: Je kunt lezen in het artikel dat daar juist erg zorgvuldig mee wordt omgegaan in Nederland. En “opgespeld krijgen”?! Als iemand, ongeacht een onderliggende ziekte, doodgaat aan een covid-19 infectie dan is dat een directe doodsoorzaak. Zonder die infectie zou hij immers nog leven!..Wat je ook gaat zien is dat een deel van de overledenen de doodsoorzaak corona krijgt opgespeld. En dat er ten opzichte van andere jaren minder mensen aan hartfalen en kanker zijn overleden.
En mensen met chronisch hartfalen of ongeneselijke kanker krijgen niet zomaar covid-19 label aan hun grote teen geknoopt hoor, het is geen loterij. Die Artsen in het ziekenhuis weten echt wel waar ze mee bezig zijn!
Dat de huidige zorg t.a.v niet-covid gerelateerde aandoeningen te lijden heeft onder de coronacrisis is inderdaad een hard feit. Daar wordt ook flink over geschreven, vooral vanuit bezorgde artsen, specialisten en zorgmedewerkers.
Maar dat verandert niets aan het feit dat juist die enorme bulk aan covid patiënten en dus deze covid pandemie daar de oorzaak van is.
Je kunt dat natuurlijk afschuiven op “het beleid” maar het feit blijft wel bestaan en de oorzaak dus ook
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik heb ook eens iets gelezen dat covid, in dit geval de dominante griep is en daardoor de infuenza nauwelijks voorkomt. (Geen idee of dat waar is)
Volgens mij is het makkelijk samen te vatten
Covid is een besmettelijke griep, waardoor een grote groep het krijgt en als je op de ic beland lig je daar een stuk langer dan met een andere griep.
Hierdoor is de belasting op een deel van de zorg hoog en we nemen het besluit om geen keuze te willen maken wie wel en niet. Daardoor alle maatregelen.
Vooral die laatste is heel gevaarlijk, Wegen de baten op tegen de kosten. Ik denk het niet, met de nadruk op denk en een ander denkt van wel.
Probleem is dat dit nu heel slecht/bijna niet te meten is, er zijn bv ook mensen die het prima doen in covid tijd, neem mijn eigen situatie.
Volgens mij is het makkelijk samen te vatten
Covid is een besmettelijke griep, waardoor een grote groep het krijgt en als je op de ic beland lig je daar een stuk langer dan met een andere griep.
Hierdoor is de belasting op een deel van de zorg hoog en we nemen het besluit om geen keuze te willen maken wie wel en niet. Daardoor alle maatregelen.
Vooral die laatste is heel gevaarlijk, Wegen de baten op tegen de kosten. Ik denk het niet, met de nadruk op denk en een ander denkt van wel.
Probleem is dat dit nu heel slecht/bijna niet te meten is, er zijn bv ook mensen die het prima doen in covid tijd, neem mijn eigen situatie.
- daniel1975
- Forum-lid HC
En Rutte is nu bij de EU top en hoort daar wat alle andere landen doen of gaan doen.
“Oh shit.....dit voorjaar lachten ze ons ook al uit. Snel hier ook maar even de boel aantrekken”
Ik houd serieus rekening met een lockdown a la maart/april, hopelijk worden de basisscholen nu wel ontzien.
“Oh shit.....dit voorjaar lachten ze ons ook al uit. Snel hier ook maar even de boel aantrekken”
Ik houd serieus rekening met een lockdown a la maart/april, hopelijk worden de basisscholen nu wel ontzien.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Duitsland gaat in ieder geval in lockdown, al is nog onduidelijk hoe precies. Waarschijnlijk vanaf woensdag. Ook de 10 personen met kerst wordt daar waarschijnlijk ingetrokken.