Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 07 jan 2016 07:37

Edge 520 kan niet routeren, alleen de koers tonen als track en is erg beperkt in geheugen, dus past er maar een klein kaartdeel in. Even onderweg terug naar huis route kan deze niet.

Via conversie op de computer zijn er wel koersaanwijzingen te maken met tracks, maar allen in de voorbereiding op de computer dus.
Marco :)

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 13 jan 2016 08:46

Wanneer ik een .gpx heb gedownload van gpsies of routeyou en deze is uitgezet over fietspaden. Berekent de garmin dan automatisch de route over de fietspaden (waar mogelijk) met route info, wanneer ik de OSM of Openfietsmap heb geïnstalleerd?

RobiOne
Forum-lid

Gebruikersavatar RobiOne 13 jan 2016 10:47

Nee, dat doet hij niet. De oplossing is om de route van internet in te laden in Basecamp en de route hier over te trekken. Als je hier handig in bent is dit in 5 min gebeurd. Als je er nog niet vaker mee hebt gewerkt is het even wennen. (tip: plaats niet te veel tussenpunten).
Je moet dan ook zorgen dat de OSM die je gebruikt ook geinstalleerd is in Basecamp.

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 13 jan 2016 11:18

En stel ik wil de route gewoon rijden dus zonder route info, kan hij dan als losse laag zegmaar over een kaart heen worden gelegd?. Is dit mogelijk met route herberekenen uit te schakelen?

RobiOne
Forum-lid

Gebruikersavatar RobiOne 13 jan 2016 12:33

Als het goed is krijg je dan het bekende 'kruimelspoor' over de kaart heen en krijg je geen routeaanwijzingen.

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 19 jan 2016 20:34

Vandaag mijn Garmin 810 in ontvangst mogen nemen. Nu heb ik vanuit Basecamp een route gemaakt met behulp van openfietsmap. Deze kaart staat ook op mijn garmin. Wanneer ik in mijn profiel kijk staat er onder navigatie "herberekenen" mijn vraag is wat houd dit in?

Gaat hij van tevoren de route herberekenen op de toegepaste kaart? of Brengt hij je weer op de route wanneer je er bv. verkeerd bent gereden?

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 19 jan 2016 20:36

Als je fout rijd wordt er een alternatief berekend, van te voren berekenen kan plaatsvinden, maar staat los van deze instellen.

Veel mensen zetten dit uit, omdat herbereken er soms flink wat anders van maakt.

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 19 jan 2016 23:39

scheurneus schreef: Veel mensen zetten dit uit, omdat herbereken er soms flink wat anders van maakt.
Juist, dat de Garmin je op de Heuvelrug elk zandpad op wil sturen....
Met een nauwkeurig getekende route en enig meedenken, lukt het mij de route te rijden, heeft wel even geduurd voor in die ins & outs onder controle had.

Het is helaas niet te vergelijken met je navigatie in de auto, ingebouwd of een TomTom etc. Zodra die ooit volwaardige fietscomputers gaan leveren, is Garmin snel gezien.... ;)

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 20 jan 2016 07:43

Probleem is niet de hardware of de software, probleem is de kaart, genoeg details (maar kan beter), maar de klassifikaties van paden is niet genoeg. En dat zal TomTom niet voor je oplossen, dat kunnen we alleen zelf door actief mee te werken met vullen en verbeteren van OSM kaarten.
Goed voor onszelf en toestelonafhankelijk/leverancier. Ze gebruiken voor topo kaarten steeds meer OSM kaarten.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 20 jan 2016 09:07

richard-w schreef:Wanneer ik een .gpx heb gedownload van gpsies of routeyou en deze is uitgezet over fietspaden. Berekent de garmin dan automatisch de route over de fietspaden (waar mogelijk) met route info, wanneer ik de OSM of Openfietsmap heb geïnstalleerd?
Dat kan hij wel, en tot en met software 2.x kon hij zelfs niets anders. De 810 gebruikers van het eerste uur hebben jarenlang Garmin zitten vragen om dit uit te kunnen zetten omdat de route die je dan krijgt in vele gevallen dramatisch is en je constant wordt lastiggevallen met pijltjes die je een andere kant opsturen dan je oorspronkelijk van plan was. Daarnaast zijn de kaartdatabases meestal niet goed genoeg om te weten wat het verschil is tussen een echt fietspad of een veldweg waar je beter niet met de auto over kunt rijden.
In die oude sw versies was er wel een menu optie waarmee je dat kon uitzetten maar die werkte niet fatsoenlijk. Inmiddels is dit gefixed en heeft Garmin er voor gekozen dat dit standaard uitstaat. Theoretisch kun je het nog aanzetten maar volgens mij is er niemand met gezond verstand die dit wil, dus of het al geprobeerd is weet ik niet.

PS de autonavigatie werkt ook bijna nooit perfect: als je zelf ergens lokaal bekend bent dan merk je dat je zelden over de beste route gestuurd wordt met een Tomtom, Garmin, Alpine, Audi, BMW, Mercedes of noem maar op Navigatie. Je komt daarentegen wel (bijna) altijd op je eindbestemming. En daar zit het verschil, de Auto navi brengt je naar een bestemming en de Fietsnavigatie stuurt je langs een route. Het kaartmateriaal is veelal ontworpen voor het eerste en niet voor het 2e.
Afbeelding

Cube2000
Forum-lid

Cube2000 22 jan 2016 12:23

Hoe stel je de tijd en temperatuur in op een 810? Garmin geeft aan dat het 18 graden Celcius is en 7:55 uur.
Cannondale

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 22 jan 2016 12:27

niet, gaat automatische, tijd van de gps sattelieten en temperatuur van de unit zelf.
Dus even buiten leggen, dan zal de klok weer gaan kloppen en de temperatuur ook ;)

Plaats reactie