Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5786
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 19 feb 2024 12:42

walter- schreef: 19 feb 2024 10:23
Lcsmet schreef: 16 feb 2024 19:09
ColumsbusMJ schreef: 16 feb 2024 18:49 Dit wordt weer een discussie van niets.
Soms laat een foto meer zien dan een hele discussie.
Toertocht.jpg
Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
Wat zie ik dan verkeerd?????
Een hele groep fietsers rijdt niet op het fietspad maar op de hoofdweg.
Daarbij fietsen ze niet netjes twee aan twee aan de rechterkant maar verspreid over de rijbaan, zelfs ver over de middenstreep op de andere rijbaan.
Sorry hoor, maar als fietser vind ik dit een schandelijke wanvertoning van medefietsers.
Met dit soort lui wil ik niet geassioceerd worden.
Wat helaas wel te vaak gebeurt, juist door dit gedrag.
En dat heeft niets te maken met automobilist zijn.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 19 feb 2024 13:06

Theo V schreef: 19 feb 2024 12:42
Wat zie ik dan verkeerd?????
Een hele groep fietsers rijdt niet op het fietspad maar op de hoofdweg.
Daarbij fietsen ze niet netjes twee aan twee aan de rechterkant maar verspreid over de rijbaan, zelfs ver over de middenstreep op de andere rijbaan.
Sorry hoor, maar als fietser vind ik dit een schandelijke wanvertoning van medefietsers.
Met dit soort lui wil ik niet geassioceerd worden.
Wat helaas wel te vaak gebeurt, juist door dit gedrag.
En dat heeft niets te maken met automobilist zijn.
Vooraleerst, fietsers van groepen met minstens 15 personen MOGEN in België op de weg fietsen (foto is Belgisch). En maar al goed ook, of ik had al lang onder de zoden gelegen of in een urne op de kast in de woonkamer gestaan... Kom maar eens fietsen op de Belgische fietspaden, je gaat onmiddellijk weten wat ik bedoel.

Ik probeer die foto door een zo objectief mogelijke bril te bekijken. Wat ik zie is dat ze niet twee aan twee fietsen en dat is verkeerd. Ik rijd ook geregeld mee met een een groep (een trouwens sowieso asociale groep volgens sommigen, want het is een 'snelle groep'), wij rijden twee aan twee rechts van de rijweg, zoals het hoort dus. Maar... soms, door een onvoorziene hindernis van eender welke aard, kan dat soms samentroepen waardoor de groep tijdelijk wat breder wordt. Ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar het kan wel. Dat zo'n groep zorgt voor een ergernis kan ik begrijpen. Je kan er niet voorbij, zeker niet op die plaats. Niet doordat ze te breed rijden, gewoon omdat het daar een flink bebouwde omgeving lijkt te zijn (verkeersdrempel, huizen, bushalte,...) en het al een vrij grote groep is. Maar ja, je leeft in een samenleving, hé. Je kan ook eenzaam en alleen in een hut op een alpentop gaan wonen, dan heb je van niemand 'last'. Van waar zou trouwens die foto genomen zijn, van achter het stuur van een wagen? Ik weet het niet, het is maar een bedenking die ik maak.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1530
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 feb 2024 13:48

[/quote]
Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
[/quote]
Dit is een bekend verschijnsel en er is een naam voor: "Het recht van de snelste". Er is een boek over geschreven door fietsprofessor Te Brömmelstroet.
Het geldt voor alle vervoersvormen. Auto's ten opzichte van fietsers, racefietsers t.o.v. fietser, fietsers t.o.v. wandelaars.
Ik heb wel eens aan een automobilist gevraagd hoe groot z'n schade was door de 5 seconde vertraging die door mij als fietser veroorzaakt was.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16365
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 feb 2024 16:09

jakkel schreef: 19 feb 2024 13:06
Theo V schreef: 19 feb 2024 12:42
Wat zie ik dan verkeerd?????
Een hele groep fietsers rijdt niet op het fietspad maar op de hoofdweg.
Daarbij fietsen ze niet netjes twee aan twee aan de rechterkant maar verspreid over de rijbaan, zelfs ver over de middenstreep op de andere rijbaan.
Sorry hoor, maar als fietser vind ik dit een schandelijke wanvertoning van medefietsers.
Met dit soort lui wil ik niet geassioceerd worden.
Wat helaas wel te vaak gebeurt, juist door dit gedrag.
En dat heeft niets te maken met automobilist zijn.
Vooraleerst, fietsers van groepen met minstens 15 personen MOGEN in België op de weg fietsen (foto is Belgisch). En maar al goed ook, of ik had al lang onder de zoden gelegen of in een urne op de kast in de woonkamer gestaan... Kom maar eens fietsen op de Belgische fietspaden, je gaat onmiddellijk weten wat ik bedoel.

Ik probeer die foto door een zo objectief mogelijke bril te bekijken. Wat ik zie is dat ze niet twee aan twee fietsen en dat is verkeerd. Ik rijd ook geregeld mee met een een groep (een trouwens sowieso asociale groep volgens sommigen, want het is een 'snelle groep'), wij rijden twee aan twee rechts van de rijweg, zoals het hoort dus. Maar... soms, door een onvoorziene hindernis van eender welke aard, kan dat soms samentroepen waardoor de groep tijdelijk wat breder wordt. Ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar het kan wel. Dat zo'n groep zorgt voor een ergernis kan ik begrijpen. Je kan er niet voorbij, zeker niet op die plaats. Niet doordat ze te breed rijden, gewoon omdat het daar een flink bebouwde omgeving lijkt te zijn (verkeersdrempel, huizen, bushalte,...) en het al een vrij grote groep is. Maar ja, je leeft in een samenleving, hé. Je kan ook eenzaam en alleen in een hut op een alpentop gaan wonen, dan heb je van niemand 'last'. Van waar zou trouwens die foto genomen zijn, van achter het stuur van een wagen? Ik weet het niet, het is maar een bedenking die ik maak.
Ik zie hier iedere keer het argument terugkomen dat het België is en daarom mag het. Volgens de wet mag het, maar of het daarmee sociaal wenselijk gedrag is? Of het op deze manier veilig is? Dat zijn heel andere zaken.
Je zou als groep ook rekening kunnen houden met de mogelijke overlast voor het overige verkeer en de groep b.v. opknippen in 3 stukken, waardoor je niet voor ieder obstakel tot 5 man breed uitwaaiert. Dan kunnen die groepjes ook nog een beetje veilig ingehaald worden vanwege de verminderde lengte.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 19 feb 2024 16:36

Ernie C. schreef: 19 feb 2024 16:09

Ik zie hier iedere keer het argument terugkomen dat het België is en daarom mag het. Volgens de wet mag het, maar of het daarmee sociaal wenselijk gedrag is? Of het op deze manier veilig is? Dat zijn heel andere zaken.
Je zou als groep ook rekening kunnen houden met de mogelijke overlast voor het overige verkeer en de groep b.v. opknippen in 3 stukken, waardoor je niet voor ieder obstakel tot 5 man breed uitwaaiert. Dan kunnen die groepjes ook nog een beetje veilig ingehaald worden vanwege de verminderde lengte.
Tja, als de wetgeving al in twijfel getrokken wordt, dan stopt de discussie al snel. Ik kan u echter als '40-jaar-ervaringsdeskundige' meegeven dat rijden in groep op de rijweg doorgaans véél veiliger is voor de fietsers, zeker als het wat vlot gaat, dan rijden op het gemiddelde (smalle) fietspad hier in België dat doorkruist wordt door opritten, zijwegen en dikwijls geplaveid is met uitstekende klinkers, enz... En groepen gaan reduceren tot een max. aantal is mooi in theorie, in de praktijk haast niet haalbaar. Hoe ga je 't trouwens doen? Bijvoorbeeld een A-categorie van een bepaalde club die 50 leden telt en een uitgestippelde rit gaan rijden opdelen in 10 groepjes van 5 met een tussenafstand van wat, 100, 200m? "Oei, we komen wat dichter, terug afremmen mannen!" Heel leuk voor de auto die dan wil voorbijsteken. Groepen tot 50 man mogen onbegeleid gebruik maken van de rijweg. Laat dat maar heel mooi zo zijn! Het is zo al erg genoeg gesteld. En wat verlies je als je 's zondags achter uw pistolekes gaat en je hangt een kilometertje achter een groep wielertoeristen? Vijf minuten? Komaan, wees toch eens wat verdraagzaam...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8472
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 feb 2024 16:45

Je wilt het wel in het bijzondere trekken. Een vereniging die met 50 man vertrekt kan prima in groepen van laten we zeggen 8 man. Dan is het belachelijk om na 200m al te starten. De snelsten starten eerst en 5 minuten? maar kan ook een kwartier later de 2e groep. Maar ik begrijp al lang dat dit niet de oplossing is die @jakkel ziet. Terwijl er gelukkig wel groepen zijn waar het prima werkt.
Waarschijnlijk niet te geloven maar zo deden wij het 15 jaar geleden al.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16119
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 feb 2024 16:50

Zelfs in België is wat op de foto te zien is asociaal gedrag.
Je kan dat polariseren, verzuren of weet ik wat nog noemen het is vooral goed praten wat fout is .
Ik heb het deze zomer nog meegemaakt, deelgenomen aan meerdere toertochten over veelal smallere baantjes en tegenliggers moesten maar in de berm springen.
In de polder over de ganse breedte van de weg in waaiers rijden.
Op de rijweg rijden behalve aan het rode licht, dan werden de auto's dan weer wel langs links, rechts en over het fietspad ingehaald om toch maar vooraan te staan en dan in de weg van de auto's te rijden.
Maar als je dat schrijft ben je volgens sommigen verzuurd of polariseer je.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 19 feb 2024 16:52

Jans schreef: 19 feb 2024 16:45 Je wilt het wel in het bijzondere trekken. Een vereniging die met 50 man vertrekt kan prima in groepen van laten we zeggen 8 man. Dan is het belachelijk om na 200m al te starten. De snelsten starten eerst en 5 minuten? maar kan ook een kwartier later de 2e groep. Maar ik begrijp al lang dat dit niet de oplossing is die @jakkel ziet. Terwijl er gelukkig wel groepen zijn waar het prima werkt.
Waarschijnlijk niet te geloven maar zo deden wij het 15 jaar geleden al.
Dat werkt niet, wij hebben het ook ooit geprobeerd. Rij maar eens een deftige rit vanaf pakweg 80 km, dat troept bij elkaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16365
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 feb 2024 16:54

Ik trek de wet niet in twijfel, ik betwijfel of het opzoeken van wat de wet maximaal toelaat altijd de beste oplossing is. Dat geldt mijnsinziens voor zowel de groep fietsers als de automobilist.

Ik zou die groep van 50 in 3 groepen opdelen. Die hoeven natuurlijk niet alledrie dezelfde route op hetzelfde tijdstip te fietsen. Of je laat de snellegroep als eerste gaan. Dan mag je gewoon veilig op de weg fietsen en verminder je de overlast tot een minimum.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 19 feb 2024 17:01

Lcsmet schreef: 19 feb 2024 16:50 Zelfs in België is wat op de foto te zien is asociaal gedrag.
Je kan dat polariseren, verzuren of weet ik wat nog noemen het is vooral goed praten wat fout is .
Ik heb het deze zomer nog meegemaakt, deelgenomen aan meerdere toertochten over veelal smallere baantjes en tegenliggers moesten maar in de berm springen.
In de polder over de ganse breedte van de weg in waaiers rijden.
Op de rijweg rijden behalve aan het rode licht, dan werden de auto's dan weer wel langs links, rechts en over het fietspad ingehaald om toch maar vooraan te staan en dan in de weg van de auto's te rijden.
Maar als je dat schrijft ben je volgens sommigen verzuurd of polariseer je.
Heb ik gezegd dat ze correct rijden!? Dat iedereen correct rijdt? Neen. Voor de rest discussieer ik niet meer met u, kerel. Jij bent echt wel het verzuurde type dat maar al te dikwijls al te graag polariseert. Dat heb ik al langer kunnen afleiden uit bepaalde posts van u. Ah ja, want de snelle groepen van de wielertoeristen verkloten het voor iedereen. Wat een ongelooflijk zielige veralgemening. Hoe kan je als 'racefietser' nu zoiets zeggen? Ik stel voor dat je een fluo hesje aantrekt een e-bike koopt die max. 25 km/h haalt en met okra van taverne naar taverne rijdt om een pannekoekske te gaan eten, dat past u echt beter... Wel mooi op het fietspad blijven! Oh ja, en nog een welgemeende sorry dat ik in groep ooit de 40 per uur haal, hé. ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16119
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 feb 2024 17:17

jakkel schreef: 19 feb 2024 17:01 ......... Ik stel voor dat je een fluo hesje aantrekt een e-bike koopt die max. 25 km/h haalt en met okra van taverne naar taverne rijdt om een pannekoekske te gaan eten, dat past u echt beter... Wel mooi op het fietspad blijven!
Oei, je wordt nu wel heel persoonlijk, blijkbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt.
Niet te zwaar aan tillen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8472
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 feb 2024 17:32

jakkel schreef: 19 feb 2024 16:52
Jans schreef: 19 feb 2024 16:45 Je wilt het wel in het bijzondere trekken. Een vereniging die met 50 man vertrekt kan prima in groepen van laten we zeggen 8 man. Dan is het belachelijk om na 200m al te starten. De snelsten starten eerst en 5 minuten? maar kan ook een kwartier later de 2e groep. Maar ik begrijp al lang dat dit niet de oplossing is die @jakkel ziet. Terwijl er gelukkig wel groepen zijn waar het prima werkt.
Waarschijnlijk niet te geloven maar zo deden wij het 15 jaar geleden al.
Dat werkt niet, wij hebben het ook ooit geprobeerd. Rij maar eens een deftige rit vanaf pakweg 80 km, dat troept bij elkaar.
Sorry hoor, het is gewoon duidelijk dat jij/jullie dat niet willen.
Wie polariseert hier het meest? Maar ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.
(Of je moet met nog meer drogredenen komen)

Plaats reactie