Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2016

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 30 mei 2016 22:43

Even Eric bijvallen: ik verbaas me behoorlijk over het feit dat renners nog steeds geschreven papiertjes op hun frame plakken. Dat kan inderdaad makkelijk in je Garmin, ik ben zo'n nerd die dat al jaren doet. In mijn geval staat er dan in hoe ver het nog is naar de top of naar een bevoorrading, maar gevaarlijke punten zou je ook makkelijk kunnen inprogrammeren. Nu wil ik niet pretenderen dat ik het wiel van Nibali kan houden in een afdaling, maar het verschil tussen scherp dalen in een cyclo of scherp dalen in een profkoers is volgens mij vooral dat de profs in het algemeen veel beter kunnen sturen. Neemt niet weg dat zij ook best baat zouden kunnen hebben bij elektronische waarschuwingen. Geen idee trouwens of dat iets uitgemaakt had bij de bewuste crash.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 30 mei 2016 22:57

Het is hier ook nooit goed. Oortjes toestaan of verbieden, ploegleiders wel of niet in koers, verkeersdrempels wel of niet uit het parcours halen. Wat doen we met schijfremmen na een valpartij? Voor de helmplicht moesten er ook eerst doden vallen. Nu route op de garmin, megavalpartij omdat er een derderangs coureur zit te klikken op dat ding en hupsakee, het sentiment slaat weer om. Laar de renners het zelf uitzoeken.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 30 mei 2016 23:02

Ik blijf er ook bij dat je het prima als hulpmiddel kan inzetten, maar ik denk dat we bij dit punt op agree to disagree blijven hangen.

Wat betreft het 'robot rijden' het schijnt dat Nibali een wattage naar Kangert riep toen hij die bij haalde (470 Watt als ik het me goed herinner). Dat vind ik wel opvallend gezien Nibali er altijd zo prat op gaat dat hij op gevoel koerst en nog eens gepleit heeft voor een verbod op vermogensmeters tijdens de koers.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mei 2016 23:11

'T is hier nu eenmaal een forum en discussiëren over sport op tv is volgens mij na zeuren over het weer zo ongeveer de leukste nutteloze bezigheid die er is. Uiteraard is het dan nooit goed, anders waren we snel uitgeluld.

Het is trouwens maar goed dat Kruijswijk niet gewonnen heeft. Dan waren we na twee of drie pagina's met "joepie" en "hoezee" reacties wel klaar geweest (zie LBL met Wout Poels). Nu kunnen we nog wel even doorgaan. De entertainmentwaarde van falen is blijkbaar toch hoger dan die van winnen ;)
Campagnolo Ultra Dork

mugman
Forum-lid

mugman 30 mei 2016 23:14

Ik vraag me af of de tegenstanders van het dalen met een Garmin het zelf wel eens hebben gedaan? Geloof er niks van.
Ik ben net terug van Gran Canaria en daal altijd met de routekaart op het scherm.
Ingezoomd tot 120 mir.
Perfect.
Je ziet de contouren van de lijn die je gaat/moet afleggen.
Heb in de dolomieten zo een afdaling gereden met 108 km/uur
Of het verstandig is? Voor mij misschien niet maar voor een professional die het dan dagelijks doet......wel
Je hebt tijd genoeg om te kijken, neem van mij aan dat je niet constant kijkt.
Zodra je ziet dat de weg wegloopt aan de horizon kijk je even.
Je ziet dat hij naar linkse of rechts aan bocht maakt.
Ook zie je of het een doordraaien of een flauwe bocht is.
Hou de handen in de beugels en daar ga je.
Je zult altijd extremen hebben, maar je verliest minder tijd dan blind de bochten in te gaan.
(Vind het in het begin van de afdaling het aantrekken van een jack gevaarlijker, je zou 1 arm er maar niet inkrijgen. Of je jack juist uitdoen)
Ook kun je van te voren de etappes verkennen, denk je dat je alle bochten van diverse afdaling allemaal nog op volgorde weet?

Ik raad het een ieder aan en verbaas mij er dan ook over dat de profs het nog niet hebben.
Zou het verplichten.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 30 mei 2016 23:23

Ik gebruik nooit gelletjes en ik fiets echt harstikke goed, nooit hongerklop. Ze zouden de profs moeten verbieden gelletjes te gebruiken, dan zouden ze het pas goed doen ....

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2016 00:11

108 km/h in de Dolomieten, dat is dus de noord-kant van de Fedaia geweest. Daar kan je praktisch je ogen dicht doen, omdat de weg een paar km lang recht door loopt.

In koers heb je altijd auto's, motoren of andere renners voor je. Je ziet wanneer die remmen. Zolang je als renner niet in voorste positie zit heb je echt wel wat beters te doen dan op een Garmin kijken. Ik kijk als ik train ook regelmatig op m'n Garmin in afdalingen, maar in koers heb je echt wel wat beters te doen in 9 van de 10 gevallen.

Overigens had 't voor Kruijswijk niets uitgemaakt, hij wist dat die bocht er aan kwam, hij schatte 't alleen verkeerd in en reed dankzij target fixation tegen de sneeuwmuur aan. Zakarin had dan nog eerder wat aan een Garmin kunnen hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 31 mei 2016 09:28

Ik vraag me ook af of zo een geheugensteuntjes op de Garmin niet nog beter werken in samenwerking met parcoursverkenning. Ik kan me niet voorstellen dat als je een parcours in maart verkend, je dan nog in Juli exact weet hoe het er ook weer uitzag, en welke gevaarlijk bocht ook weer na hoeveel tijd in de afdaling komt en in welke volgorde (zeker omdat je compleet andere snelheid rijdt). Maar als je Garmin dan piept en zegt: "na 500m gevaarlijke bocht" dan kan dat toch niet anders dan helpen.
Afbeelding

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 31 mei 2016 10:09

Swedish Chef schreef:Ik gebruik nooit gelletjes en ik fiets echt harstikke goed, nooit hongerklop. Ze zouden de profs moeten verbieden gelletjes te gebruiken, dan zouden ze het pas goed doen ....

Mooi he, al die gouden tips die de vakantieklimmers hier gratis en voor niks de profs meegeven..

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 31 mei 2016 10:18

dickygiovanni schreef:
Swedish Chef schreef:Ik gebruik nooit gelletjes en ik fiets echt harstikke goed, nooit hongerklop. Ze zouden de profs moeten verbieden gelletjes te gebruiken, dan zouden ze het pas goed doen ....

Mooi he, al die gouden tips die de vakantieklimmers hier gratis en voor niks de profs meegeven..
+1
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 31 mei 2016 10:27

dickygiovanni schreef:

Hoho, we hebben het hier niet over klimmen he, vakantiedalers bedoel je ;)
Het is trouwens maar goed dat Kruijswijk niet gewonnen heeft. Dan waren we na twee of drie pagina's met "joepie" en "hoezee" reacties wel klaar geweest (zie LBL met Wout Poels). Nu kunnen we nog wel even doorgaan. De entertainmentwaarde van falen is blijkbaar toch hoger dan die van winnen
Rationeel bekeken, zijn een "joepie" en misschien zelf wel een "hoezee" bij zijn Giro prestatie evengoed wel op zijn plaats.

Vond het sowieso wel een leuke Giro door een aantal "frisse" koppen, renners die goed hebben gepresteerd en het goed doen voor de camera: Kittel, Dumoulin, Kruijswijk, Chaves, Jungels. Het welgemeende "fuuuck!" moment van Dombrowski toen ie zich in de vallei had laten wegbluffen door zijn medevluchters en daardoor de aansluiting verloor. Er was genoeg te beleven.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 31 mei 2016 11:10

ericpeters schreef:Ik vraag me ook af of zo een geheugensteuntjes op de Garmin niet nog beter werken in samenwerking met parcoursverkenning. Ik kan me niet voorstellen dat als je een parcours in maart verkend, je dan nog in Juli exact weet hoe het er ook weer uitzag, en welke gevaarlijk bocht ook weer na hoeveel tijd in de afdaling komt en in welke volgorde (zeker omdat je compleet andere snelheid rijdt). Maar als je Garmin dan piept en zegt: "na 500m gevaarlijke bocht" dan kan dat toch niet anders dan helpen.
Je kan wel filmpjes van de afdaling kijken, zo weet je toch wat beter wat er gaat komen.

In bijvoorbeeld F1 doen ze dit ook, zo kopieerde max zn mooie actie buitenom Vettel in Barcelona van video beelden van Alonso een aantal races eerder. Die mannen weten exact wat er in vorige races gebeurd is. Ook hebben ze het circuit al vele 100en keren gereden in de simulator voordat ze er heen gaan.

Plaats reactie