Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2016

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 30 mei 2016 18:00

Wanneer wil je dat inprogrammeren? De ene dag is de weg droog, de andere dag is ie nat... Dan ligt er grind in de bocht, een paar dagen later niet (en ga je dus te langzaam door die bocht). Of er ligt een rotsblok op de weg. Of er staat een geparkeerde auto...

Allemaal niet te voorzien... en zo afhankelijk van de omstandigheden...

dario
Forum-lid

dario 30 mei 2016 19:07

ericpeters schreef:
daniel1975 schreef:IN het wiel van Nibali met die snelheid heb je echt geen halve tel de tijd om op je display te kijken....

Ben ik niet met je eens, (ik heb natuurlijk nog nooit in het wiel bij Nibali gezeten, wel bij Dumoulin maar aangezien dat op het vlakke was weet ik niet of het relevant is) met de juiste scherm instelling kun je weliswaar niet alle bochten exact zien maar in ieder geval goed zien of je wel of niet in een sectie met veel, weinig, scherpe of flauwe bochten zit. Ik kijk in ieder geval bijna elke onbekende afdaling op het scherm naar de bochten voor me. En als je zo hard gaat dat je niet kan kijken..... dan kan je zeker niet eten!

Daarnaast roep ik al 10 jaar dat het tijd wordt bij de profploegen voor de "Digitale Soigneur" die gewoon de course fatsoenlijk programmeert op de Garmin en dan kun je bijvoorbeeld alle aandachtspunten uit het roadboek op de meter precies als een pop-up met piep in beeld laten komen. Dat kun je vergelijken met een bijrijder uit de rally sport. En dat kunnen meldingen zijn zoals "Volgende Rotonde aan de linkerkant pakken", "Nog 1km tot bevoorrading" maar ook "Volgende 2km afdaling erg gevaarlijk" (En dat kon 10 jaar geleden ook al)
Gebruik daarbij de Connect IQ opties en je hebt bijna geen oortjes meer nodig want dan word zelfs nog real time de tijd berekend die je aan de hand van je fysieke toestand nog op een bepaal vermogen kan doorrijden op een bepaalde plaats in de koers.
Maar ik geloof niet dat er voldoende kennis in de profteams is om dit voor elkaar te krijgen, misschien als er eens iemand van de technici uit de Formule 1 overstapt naar het wielrennen?
Je wil van de renners dus nòg meer computergestuurde hersenloze marionetten maken?
Het lijkt me hoe dan ook veiliger je ogen op de weg in plaats van op je scherm te houden...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Erik1.0
Forum-lid

Gebruikersavatar Erik1.0 30 mei 2016 19:12

Sorry ericpeters, met alle respect, het verschil tussen een op de limiet dalende prof en wielertoerist, die nota bene nog tijd heeft om op zijn Garmin te spieken is immens... Leuke ideeën maar met die snelheden waarbij ze de hele breedte van de weg pakken en aerodynamische houding is het onmogelijk om op geleide van je Garmin de bochten beter in te schatten, behalve als je remt om rustig te kunnen kijken... Het enige wat echt helpt is om opgenomen afdalingen thuis eindeloos vaak te bekijken en veel recon ritjes te doen... Van buiten leren dus!

Grtz

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 30 mei 2016 19:27

Ik zeg: zet het hele peloton op de Tacx: geen valpartijen meer, geen gedrang meer voor een plaatsje vooraan in het peloton, geen problemen met motoren, obstakels op de weg, etc.

hd
Forum-lid

hd 30 mei 2016 19:51

Afbeelding

Kijk dit hebben ze nodig ........
Laatst gewijzigd door hd op 30 mei 2016 20:03, 3 keer totaal gewijzigd.

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 30 mei 2016 19:51

vergeet niet dat je ook nog op oneffenheden in het wegdek moet letten, die staan nou net niet weer in je garmin :shock:

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mei 2016 20:16

Dat is een kwestie van technologie, dat komt nog wel een keer. Daarna ook nog iedereen met een Baggio shirt aan voorzien van GPS zodat die ook nog in beeld verschijnen...
Campagnolo Ultra Dork

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 30 mei 2016 20:36

Op handgeschreven blaadjes, met plakband geplakt op de stuurpen, kijken kan wel, waar ze dan ook nog zelf moeten gaan rekenen hoever ze van zo een punt verwijderd zijn? Ik durf te beweren dat 99% van de Garmin Edge bezitters nog nooit de functionaliteit heeft gezien die ik bedoel. En nogmaals je kun programmeren waar de rijder iets in beeld krijgt te zien.
Hoe snel je ook rijdt, eten onderweg, zelfs een bidon pakken is naar mijn mening gevaarlijker dan een fractie van een seconde op het scherm kijken om de bovenste regel op zo een lijst te lezen. (Die teksten en symbolen zijn gewoon aan te passen en zodra een nieuwe boven komt te staan hoor je piep) En je hoeft niet te kijken, je kunt kijken.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ericpeters op 30 mei 2016 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 30 mei 2016 20:45

afrit13 schreef:Ik zeg: zet het hele peloton op de Tacx: geen valpartijen meer, geen gedrang meer voor een plaatsje vooraan in het peloton, geen problemen met motoren, obstakels op de weg, etc.
Kunnen ze ook weer eten wat ze willen :mrgreen:

hd
Forum-lid

hd 30 mei 2016 20:56

Gastheerg schreef:
afrit13 schreef:Ik zeg: zet het hele peloton op de Tacx: geen valpartijen meer, geen gedrang meer voor een plaatsje vooraan in het peloton, geen problemen met motoren, obstakels op de weg, etc.
Kunnen ze ook weer eten wat ze willen :mrgreen:
Dan krijg je alleen niet de discussie of iemand doping gebruikt, maar of de Tacx wel goed is gecalibreerd. Zie nu al de reacties voorbijkomen als in Astana Nibali met grote voorsprong wint .......

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 30 mei 2016 21:38

hd schreef:
dickygiovanni schreef:Het wordt steeds gekker hier. Die jongen zat met een hartslag van 200 ,tussen een groepje meesterdalers die bloed roken, een taartje in zijn huig te duwen. Maar moet vooral ook niet vergeten zijn routekaartje ervoor te scrollen :winkthumb:
:winkthumb:
Er zijn er blijkbaar die het enorme verschil tussen het rijden van een (prof)koers en een toertocht(je) over het hoofd zien.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 30 mei 2016 21:47

Sieper schreef: Die val die val, ik wil dit echt nooit meer zien, wat ben ik er ziek van.
De val van Zakarin was niet leuk maar die van Kruijswijk , omdat het relatief goed afliep , heeft er voor gezorgd dat ik vrijdag eens heb genoten van het doorgaans saaie wielrennen op TV want de amusementswaarde van de koers werd geweldig door.
Dat Kruijswijk de Giro uiteindelijk niet won doet me verder niets want ik ken hem even slecht als alle andere renners.
Het enige wat hij voor zou hebben t.o.v. een Nibali , Valverde of Zakarin is dat hij en ik de zelfde moedertaal hebben.

Plaats reactie