Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 25 okt 2012 17:40

sirbas schreef:
benvdv schreef:
benvdv schreef: .......
Ik heb nog even een vraagje over hoe de bekabeling loopt bij jullie. Ik ben namelijk bezig om nieuwe shifters op mn crosser te zetten (vind de shiters met kabels buitenom te smal in de hand liggen) met de kabels binnendoor onder het stuurlint.

Loopt de versnellingskabel van de rechtershifter buitenom de balhoofdbuis (dus langs de linkerkant) of binnendoor, korte bocht rechts voorlangs. Ik zie op internet dat het verschillend gebruikt wordt. Uiteindelijk moet hij rechts langs mn zadelpen ivm nokje op de achtervork, maar dat kan ik voor de zadelpen laten kruisen of achter de stuurpen. Het is misschien een detail maar er is vast wel iemand die hier al over heeft nagedacht en/of heeft geprobeerd wat het beste schakelt. Bovendien, het zit hem in de details.

Sirbas schreef:
Hoe lopen je kabels langs je frame? Bovenop de liggende buis? Dan maakt het niet uit, dan pak je hem voor je zadelpen weer op en leidt je hem weer naar rechts. Indien onderlangs dan moet je idd ergens kruisen indien je links van het balhoofd om gaat...
Bovenop mijn bovenbuis. Ik had de nijging om ze buitenom het balhoofdbuis te laten lopen maar als ik een buitenkabel langs die positie leg merk ik duidelijk meer weerstand dan voor het balhoofd langs.
Je kabel gaat daar toch in een kabelstop waarna de binnenkabel doorloopt tot de achterstop, waar je weer een buitenkabel op aansluit?
Die kun je dan vanaf de linkerbuitennok weer naar rechtsachter op de nok op je staande achtervork leiden. Linksom je zadelpen en dan achterlangs naar rechts beneden? Ik heb nog eens staan kijken bij mijn CX en ik zie het probleem niet of heb een andere fiets....
Het gaat om het stuk waar de kabel onder het stuurlint uit komt tot de eerste kabelstop. Gaat die om de balhoofd heen of voorlangs?
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

Gebruikersavatar
timsen
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 04 apr 2008 13:34
Locatie: Rheden

Gebruikersavatar timsen 26 okt 2012 10:19

Ik kwam zoals ik eerder zei onderstaande crossframes tegen bij Mantel in Arnhem.
Ze bieden hem aan voor € 299,- inclusief vork en balhoofdset.
Is dit wat? lijkt me een mooi prijsje om een crosser mee op te bouwen voor mijn pa.

Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2012 10:22

Heb je ook een complete geometry tabel?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rikkert
Forum-lid HC
Berichten: 4184
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2012 10:26

Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 26 okt 2012 10:30

Geometrie frame Mantel

Afbeelding

teamorange
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 nov 2007 17:38
Locatie: Schoten (B)

teamorange 26 okt 2012 12:46

rikkert schreef:Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Binnenkabel lossen en een stuk terugtrekken omdat de buitenkabel ter hoogte van de hulpremmen moet geknipt worden zodat deze goed past in de hulprem( eventueel hulsje op kabel zetten indien nodig) stuk afgeknipte buitenkabel een beetje inkorten...+/-2cm? Binnenkabel door duwen door hulprem en ingekorte buitenkabel aan andere kant van de crossrem plaatsen. Even controleren of je het stuur goed kunt draaien,indien ok kabel goed vastzetten.
Stuurlint moet niet verwijderd worden voor deze aktie ;)
Buitenkabel knippen met zorg ...recht en mooie opening bewaren!
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 26 okt 2012 14:05

rikkert schreef:Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Als ik je een tip mag geven: heb je helemaal niet nodig. Op de shifters heb je meer controle dan midden op het stuur. Wanneer je moet remmen zie je tijdig aankomen. Ik rijd op de crosser misschien 10% van de tijd met de handjes op het stuur, de rest op de shifters en onderin de beugels. Nog geen seconde heb ik die chicken brakes gemist. Daarnaast is het ook lelijk. ;)

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 26 okt 2012 14:30

Hele leuke optie dat frame van Mantel. Heb afgelopen weekend mijn 8 jaar oude Stevens crossfiets moeten begraven ;) dus dit kan weleens een goede opvolger worden. Die full carbon voorvork erbij is ook niet verkeerd. Als iemand er hier één aanschaft; graag een paar foto's plaatsen!
Canyon Ultimate CF SL 2016

rikkert
Forum-lid HC
Berichten: 4184
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2012 16:45

lvgh schreef:
rikkert schreef:Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Als ik je een tip mag geven: heb je helemaal niet nodig. Op de shifters heb je meer controle dan midden op het stuur. Wanneer je moet remmen zie je tijdig aankomen. Ik rijd op de crosser misschien 10% van de tijd met de handjes op het stuur, de rest op de shifters en onderin de beugels. Nog geen seconde heb ik die chicken brakes gemist. Daarnaast is het ook lelijk. ;)
Ach lelijk, fat boeit niet. En jij ziet tijdig aankomen dat je moet remmen, ik ben nog totaal onervaren dus ik vind het wel prettig denk ik.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 26 okt 2012 21:59

Zoals lvgh zegt zijn die remgrepen bovenop helemaal niet zo handig als ze misschien lijken. Als je je stuur bovenop vast pakt is het veel moeilijker om de fiets lekker strak te sturen bij een slechte ondergrond, dan voelt het veel zekerder aan als je je handen op de shifters hebt. Handen bovenop en je hebt veel meer het gevoel dat je stuur "weggeslagen" kan worden. Op een ondergrond die vlak is zou je met je handen op het stuur kunnen fietsen, maar dan is er ook geen rede om te remmen. Overbodig dus.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

djtj
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:53

djtj 27 okt 2012 13:29

Ik heb die remgrepen op het stuur ook weg gehaald. Ik gebruikte ze weinig en het remmen voelt directer met alleen de shifters.

Dat laatste kan trouwens ook komen doordat ik de gemonteerde mini-v-brakes heb vervangen door cantilevers...
Oh why fear death, be scared of living.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 27 okt 2012 19:34

Die remgrepen zijn om in een echt stijle afdaling op een groot frame achter het zadel te kunnen hangen zodat je geen otb oploopt. Nu hebben we hier in nl geen noemenswaardige afdalingen en loopt 99% van de crossers omlaag. Ik heb ze er afgegooid omdat ik het lelijk vind.

Plaats reactie