Het gaat om het stuk waar de kabel onder het stuurlint uit komt tot de eerste kabelstop. Gaat die om de balhoofd heen of voorlangs?sirbas schreef:Je kabel gaat daar toch in een kabelstop waarna de binnenkabel doorloopt tot de achterstop, waar je weer een buitenkabel op aansluit?benvdv schreef:Bovenop mijn bovenbuis. Ik had de nijging om ze buitenom het balhoofdbuis te laten lopen maar als ik een buitenkabel langs die positie leg merk ik duidelijk meer weerstand dan voor het balhoofd langs.benvdv schreef: .......
Ik heb nog even een vraagje over hoe de bekabeling loopt bij jullie. Ik ben namelijk bezig om nieuwe shifters op mn crosser te zetten (vind de shiters met kabels buitenom te smal in de hand liggen) met de kabels binnendoor onder het stuurlint.
Loopt de versnellingskabel van de rechtershifter buitenom de balhoofdbuis (dus langs de linkerkant) of binnendoor, korte bocht rechts voorlangs. Ik zie op internet dat het verschillend gebruikt wordt. Uiteindelijk moet hij rechts langs mn zadelpen ivm nokje op de achtervork, maar dat kan ik voor de zadelpen laten kruisen of achter de stuurpen. Het is misschien een detail maar er is vast wel iemand die hier al over heeft nagedacht en/of heeft geprobeerd wat het beste schakelt. Bovendien, het zit hem in de details.
Sirbas schreef:
Hoe lopen je kabels langs je frame? Bovenop de liggende buis? Dan maakt het niet uit, dan pak je hem voor je zadelpen weer op en leidt je hem weer naar rechts. Indien onderlangs dan moet je idd ergens kruisen indien je links van het balhoofd om gaat...
Die kun je dan vanaf de linkerbuitennok weer naar rechtsachter op de nok op je staande achtervork leiden. Linksom je zadelpen en dan achterlangs naar rechts beneden? Ik heb nog eens staan kijken bij mijn CX en ik zie het probleem niet of heb een andere fiets....
Cyclocross fietsen
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
Ik kwam zoals ik eerder zei onderstaande crossframes tegen bij Mantel in Arnhem.
Ze bieden hem aan voor € 299,- inclusief vork en balhoofdset.
Is dit wat? lijkt me een mooi prijsje om een crosser mee op te bouwen voor mijn pa.

Ze bieden hem aan voor € 299,- inclusief vork en balhoofdset.
Is dit wat? lijkt me een mooi prijsje om een crosser mee op te bouwen voor mijn pa.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid
Binnenkabel lossen en een stuk terugtrekken omdat de buitenkabel ter hoogte van de hulpremmen moet geknipt worden zodat deze goed past in de hulprem( eventueel hulsje op kabel zetten indien nodig) stuk afgeknipte buitenkabel een beetje inkorten...+/-2cm? Binnenkabel door duwen door hulprem en ingekorte buitenkabel aan andere kant van de crossrem plaatsen. Even controleren of je het stuur goed kunt draaien,indien ok kabel goed vastzetten.rikkert schreef:Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Stuurlint moet niet verwijderd worden voor deze aktie

Buitenkabel knippen met zorg ...recht en mooie opening bewaren!
Als je alles kan met je fiets is het een goeie ....
Als ik je een tip mag geven: heb je helemaal niet nodig. Op de shifters heb je meer controle dan midden op het stuur. Wanneer je moet remmen zie je tijdig aankomen. Ik rijd op de crosser misschien 10% van de tijd met de handjes op het stuur, de rest op de shifters en onderin de beugels. Nog geen seconde heb ik die chicken brakes gemist. Daarnaast is het ook lelijk.rikkert schreef:Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...

Hele leuke optie dat frame van Mantel. Heb afgelopen weekend mijn 8 jaar oude Stevens crossfiets moeten begraven
dus dit kan weleens een goede opvolger worden. Die full carbon voorvork erbij is ook niet verkeerd. Als iemand er hier één aanschaft; graag een paar foto's plaatsen!

Canyon Ultimate CF SL 2016
Ach lelijk, fat boeit niet. En jij ziet tijdig aankomen dat je moet remmen, ik ben nog totaal onervaren dus ik vind het wel prettig denk ik.lvgh schreef:Als ik je een tip mag geven: heb je helemaal niet nodig. Op de shifters heb je meer controle dan midden op het stuur. Wanneer je moet remmen zie je tijdig aankomen. Ik rijd op de crosser misschien 10% van de tijd met de handjes op het stuur, de rest op de shifters en onderin de beugels. Nog geen seconde heb ik die chicken brakes gemist. Daarnaast is het ook lelijk.rikkert schreef:Ben aan de knutsel met mijn eerste crossert. Aangezien ik geen crosservaring heb, leken die remmetjes bovenop wel handig. Heeft iemand een handleiding hoe je die monteert? Of kan iemand dat kort uitleggen. Met name de bekabeling uiteraard. Die dingen om het stuur krijgen lukt me nog wel...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Zoals lvgh zegt zijn die remgrepen bovenop helemaal niet zo handig als ze misschien lijken. Als je je stuur bovenop vast pakt is het veel moeilijker om de fiets lekker strak te sturen bij een slechte ondergrond, dan voelt het veel zekerder aan als je je handen op de shifters hebt. Handen bovenop en je hebt veel meer het gevoel dat je stuur "weggeslagen" kan worden. Op een ondergrond die vlak is zou je met je handen op het stuur kunnen fietsen, maar dan is er ook geen rede om te remmen. Overbodig dus.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
Ik heb die remgrepen op het stuur ook weg gehaald. Ik gebruikte ze weinig en het remmen voelt directer met alleen de shifters.
Dat laatste kan trouwens ook komen doordat ik de gemonteerde mini-v-brakes heb vervangen door cantilevers...
Dat laatste kan trouwens ook komen doordat ik de gemonteerde mini-v-brakes heb vervangen door cantilevers...
Oh why fear death, be scared of living.
Die remgrepen zijn om in een echt stijle afdaling op een groot frame achter het zadel te kunnen hangen zodat je geen otb oploopt. Nu hebben we hier in nl geen noemenswaardige afdalingen en loopt 99% van de crossers omlaag. Ik heb ze er afgegooid omdat ik het lelijk vind.