Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 10:23

Net als bij de V2-r. Rara jongens die fietsenbouwers.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 10:50

Wat een gedrocht zeg. Vreselijke shifters, dartborden in de wielen, enorme pizzakrans, afschuwelijke kabelloop en dan die kreukelzone in de staande buis. Geen steekas voor is ook heel onhandig (kies op z'n minst hetzelfde systeem voor en achter).

Cannondale is het compleet kwijt IMHO. Niet zo gek dat ze verlies (schijnen te) maken.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 12 jul 2017 11:06

havana schreef: 12 jul 2017 10:50 Cannondale is het compleet kwijt IMHO. Niet zo gek dat ze verlies (schijnen te) maken.
Tja. het verbaasd mij al tijden zoveel verschillende modellen als ze hebben.
Volgens mij zijn ze veel te veel bezig met het bedienen van allerlei niche markten.
Neem die fatbikes, dat is imho een kleine niche ontstaan door een hype.
Gevolg is dat het een logistieke brei wordt van fietsen en componenten.
Maar goed, misschien heb ik het mis en zitten fietsenmakers wel te wachten op 40+ varianten.

Of ze verlies maken, ik ben het nog niet tegengekomen in de vakpers.
Het is geloof ik wel kommer en kwel in de sportfietsen wereldwijd doordat de vraag behoorlijk is teruggelopen. Onderdelenboeren klagen in vakbladen steen en been dat ze met volle pakhuizen zitten.
Lijkt erop dat ook de fietsenmarkt een varkenscyclus heeft die toevallig wereldwijd synchroon loopt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jul 2017 11:17

Het kwam laatst langs in het topic over de malaise bij Merckx. Cannondale (of althans het moederbedrijf?) zou verlies maken. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker.

[edit]

Gevonden

viewtopic.php?f=2&t=40784&p=1183827&hil ... s#p1183827

feddek
Forum-lid

feddek 12 jul 2017 11:26

havana schreef: 12 jul 2017 10:50
Cannondale is het compleet kwijt IMHO. Niet zo gek dat ze verlies (schijnen te) maken.
Cannondale is m.i. juist het enige merk dat enigszins bij zichzelf blijft. Met de Synapse zijn ze duidelijk wel wat zoekende tussen endurance en gravel, maar de supersix is een prachtige authentieke bike die nog steeds doet denken de caads van weleer, idd de mooiste in world tour: geen slope geen aero, geen lage achtervork etc.
Als ze al verlies maken zal het zijn omdat ze hiermee onvoldoende tegemoed komen aan de wens van de massa die alle bovengenoemde zaken wel wil in een 13 in een dozijn canyon en aanverwanten.
Over de spuitschema's van Cannondale kan je natuurlijk twisten (ik vind ze prachtig) maar ze hebben in elk geval keus genoeg.

@Nico: op het gebied van race hebben ze de juist een modelletje minder dan de rest.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 12 jul 2017 13:53

Bericht van maart 2017
Dorel and its Cycling Sports Group Reports Loss for 2016
Op € 885 miljoen omzet een verlies van € 32 miljoen. In 2015 een nette winst van € 10 miljoen.
En dan iedereen maar volhouden dat fietsen verkoop zo'n vetpot is en de marges zo buitenproportioneel hoog. ;-)

Mijn gevoel zegt dat er gewoon modellen zijn die niet bijdragen aan operationele winst, modellen die imho ook niet bijdragen aan de merkbeleving, ik denk bijvoorbeeld aan de fatbikes.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jul 2017 14:11

Teveel fabrikanten die allemaal precies hetzelfde doen. Kijk dan ook nog eens naar Giant en Trek die vol in de aanval gaan op de (online) prijsvechters en je kunt wel raden dat het voor een klein tot middelgroot A-merk moeilijke tijden zijn.
Campagnolo Ultra Dork

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 12 jul 2017 14:33

Cannondale heeft aan de ene kant een erg breed aanbod waarin veel kleine niches bediend worden, maar een echte aero bike (een basiscomponent van een volledig racefiets gamma, lijkt me) weigeren ze dan weer te verkopen. Ik kan begrijpen dat ze initieel een harde en duidelijke 'we zijn anders dan de anderen, we doen dit niet' strategie volgden, maar ondertussen is de aerofiets ook alweer geëvolueerd naar een meer polyvalente fiets dankzij toevoegen van comfort en, tot op zeker hoogte, lichtheid. En neemt hij een gevoelig deel van het duurdere marktsegment in.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 14:44

Ik vind het wel mooi. Al die aero gevallen lijken op elkaar met die ingezakte achtervork, matte kleurtjes en aero stuurtje-uit-1-stuk. Uitzondering is de Oltre XR4 imho.
Een SS is gewoon een prachtige klassieke fiets die ik momenteel prefereer boven bijvoorbeeld een F10 of Colnago Concept.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jul 2017 15:03

Des te treuriger is het dat die nieuwe Synapse een frame krijgt dat meer in lijn ligt met het design van de SS maar wel "superieure" schijfremmen en "aerodynamische" kabelingangen heeft.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 jul 2017 15:11

NicoNB schreef: 12 jul 2017 13:53 Bericht van maart 2017
Dorel and its Cycling Sports Group Reports Loss for 2016
Op € 885 miljoen omzet een verlies van € 32 miljoen. In 2015 een nette winst van € 10 miljoen.
En dan iedereen maar volhouden dat fietsen verkoop zo'n vetpot is en de marges zo buitenproportioneel hoog. ;-)

Mijn gevoel zegt dat er gewoon modellen zijn die niet bijdragen aan operationele winst, modellen die imho ook niet bijdragen aan de merkbeleving, ik denk bijvoorbeeld aan de fatbikes.
Vergis je niet. Er denken er hier veel dat het alleen om racefietsen gaat. Maar bv de freeride/dh scene is in andere landen echt heel groot. Genoeg merken doen meer MTB,s verkopen dan racefietsen.

merkbeleving is persoonlijk. ik ben gestart met MTB daar was Scott en speci zo,n beetje het Walhalla. Ik heb het idee dat vooral scott hier echt geen vette A status heeft. (dat maakt niks uit, maar het is net hoe je dat zelf ziet)

Ik ken de getallen niet maar zet de grootste producenten is op een rij dan gaan er veel mensen schrikken.

Los daarvan vind ik cannondale ook niet veel meer. extra complexiteit en het voegt niets extra toe. Wat dat betreft doet een canyon dat bevoorbeeld heel goed, ook met de lineup en goedkoop zijn die ook al niet meer

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2017 16:07

Het gebrek aan fatsoenlijke kleuren delen Canyon en Cdale dan wel weer. Tis allebei bij weinig aansprekend.

Plaats reactie