Hah, kapucijners en gesnipperde uitjes met uitgebakken spek . . . . . dat is een héél lange tijd geleden dat ik dat gegeten heb.Gastheerg schreef: ↑02 jul 2025 09:34 Mosselen (gekookt of gebakken) zijn culinaire hoor! Alleen veel mensen denken dat culinair en sterrenrestaurant synoniem aan elkaar zijn.
Na vele jaren gaat de mosselrit in Zeeland die ik ieder jaar heb met een aantal retrofietsers dit jaar niet door. Dus snel zelf wat plannen.
Ik kan hier ook mosselen eten maar 1 keer per jaar moet je dat toch in Zeeland doen. Toch?
En Nederlandse specialiteiten?
Ik heb voor een groep Italianen (uit Emilia Bologna notabene) die hier voor een paar dagen waren een Captains Diner gemaakt. Anders dan de naam doet vermoeden is dat toch echt een typisch Nederlands maal.
Uiteraard ben ik voor de full monty (als we dan toch bezig zijn) gegaan. Ik had een A4tje gemaakt met daarop de historie en wat er allemaal op tafel stond.
Ze hebben de borden af zitten likken!
Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En niet vergeten allerlei soorten zuur!
Ok, nu heb je het over de 'Belgische keuken'.
Tegenwoordig vind je zowat alle soorten restaurants, zelfs tot op het West-Vlaamse platteland.
Als je naar de typisch Franse keuken kijkt, is dat dikwijls heel zwaar, met veel boter en saus.
Maar je kan in FR perfect op een dorpspleintje heel fijn eten. Huisgemaakt, lekker gekruid en voor 15 euro een fijne hoofdmaaltijd. Daarbij de goedkope huiswijn die dikwijls best lekker is.
Ja graag.
Tegenwoordig vind je zowat alle soorten restaurants, zelfs tot op het West-Vlaamse platteland.
Als je naar de typisch Franse keuken kijkt, is dat dikwijls heel zwaar, met veel boter en saus.
Maar je kan in FR perfect op een dorpspleintje heel fijn eten. Huisgemaakt, lekker gekruid en voor 15 euro een fijne hoofdmaaltijd. Daarbij de goedkope huiswijn die dikwijls best lekker is.
Ja graag.
Recent in Seguret en in Villedieu buitengewoon lekker gegeten. Met heerlijke bijpassende lokale wijnen. Op de pleintjes zoals jij beschrijft. Al was t niet voor 15,- pp.
Inderdaad te lang niet meer gegeten!Orlok schreef: ↑02 jul 2025 10:01Hah, kapucijners en gesnipperde uitjes met uitgebakken spek . . . . . dat is een héél lange tijd geleden dat ik dat gegeten heb.Gastheerg schreef: ↑02 jul 2025 09:34 Mosselen (gekookt of gebakken) zijn culinaire hoor! Alleen veel mensen denken dat culinair en sterrenrestaurant synoniem aan elkaar zijn.
Na vele jaren gaat de mosselrit in Zeeland die ik ieder jaar heb met een aantal retrofietsers dit jaar niet door. Dus snel zelf wat plannen.
Ik kan hier ook mosselen eten maar 1 keer per jaar moet je dat toch in Zeeland doen. Toch?
En Nederlandse specialiteiten?
Ik heb voor een groep Italianen (uit Emilia Bologna notabene) die hier voor een paar dagen waren een Captains Diner gemaakt. Anders dan de naam doet vermoeden is dat toch echt een typisch Nederlands maal.
Uiteraard ben ik voor de full monty (als we dan toch bezig zijn) gegaan. Ik had een A4tje gemaakt met daarop de historie en wat er allemaal op tafel stond.
Ze hebben de borden af zitten likken!![]()
De meeste ingrediënten heb ik in huis dus vandaag of morgen gaan we het gewoon doen.
Ik heb een hekel aan koken, een hekel aan wachten op mijn eten en aan ingrediënten net rare smaak, geur of textuur. Culinaire uitspattingen, thuis of in een restaurant zijn dus niet aan mij besteed. Dit is dan zo'n topper die je in een paar minuten op tafel tovert.
Daarnaast vind ik de bbq erg prettig. Geen rooster vol goedkope speklapjes, worsten, kipspiezen en hamburgers maar één of twee lekkere stukken vlees. Daarnaast heb ik pas een semi-professionele pizzaoven gekocht. Zo eentje die tot 500 graden kan. 'S morgens even deeg in de broodbakmachine kneden en bollen draaien en 's avonds iedereen zijn eigen pizza maken en in anderhalve minuut afbakken. (En dan kun je ook best culinair bezig zijn)
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ooni gekocht?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Voor 15 euro moet je wel heel goed zoeken.
@Koeroeur, als je toch in Vinsobres bent, "Chez Alice". Moet je wel contant geld meenemen. En geen keuze, mevrouw maakt voor 15 personen een plat klaar en dat is het. En reserveren.
In Saint Marcellin les Vaison kun je ook prima eten. Wel reserveren. € 20 tussen de middag, plat, dessert, glas wijn en koffie. Moet je wel naar Auberge des copains gaan. Je kunt ook van de kaart bestellen, maar geen kikkerbilletjes
- daniel1975
- Forum-lid HC
-
ottorongo2
- Forum-lid
Slechts één keer heb ik andouliettes gegeten (in Nomandie of Bretagne) daarna nooit meer. Ik dacht de gebruikelijke worsten op mijn bord te krijgen, mens toch, al die grote brokken die erin verwerkt zijn en die smaak, nooit meer.
Campagnolo Ultra Dork
Neem dan 15 tot 20 euro. Dat lukt echt wel hoor.Jans schreef: ↑02 jul 2025 16:13Voor 15 euro moet je wel heel goed zoeken.
@Koeroeur, als je toch in Vinsobres bent, "Chez Alice". Moet je wel contant geld meenemen. En geen keuze, mevrouw maakt voor 15 personen een plat klaar en dat is het. En reserveren.
In Saint Marcellin les Vaison kun je ook prima eten. Wel reserveren. € 20 tussen de middag, plat, dessert, glas wijn en koffie. Moet je wel naar Auberge des copains gaan. Je kunt ook van de kaart bestellen, maar geen kikkerbilletjes![]()
Chez Alice staat idd op m'n lijstje. We zijn in 2017 al een weekje in Vinsobres geweest en toen opgemerkt. Toen lekker gaan eten in de bistro bij de kerk. Bord vol lokale specialiteiten + dessertje voor 18 euro als ik me goed herinner.

Ik kan ook evengoed genieten van een 'basic' salade geitekaas met een fris glaasje wijn. in een toeristen restaurant.
We hebben ook een 17 jarige dochter mee die soms gewoon ene pizza of (gourmet) burger wil.
En dan doen we dat.