Cannondale
Vermoedelijk ben je op beiden wel passend te krijgen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je op de fiets wil zitten denk ik. Hoe hoog heb je je zadel nu staan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Momenteel rijd ik op een vitus 992. Deze voelt toch aan als eerder een sportieve zit. De perfecte maten kan ik niet zeggen. Vermits ik nog jong ben heb ik nog nooit last gehad van mijn rug of andere fysieke klachten dus daar hoef ik nu nog geen rekening mee te houden.
Ik veronderstel wel dat mijn BBL klopt want ze is dit weekend nog opgenomen bij de FM. Heb inderdaad wel korte benen :-p.
Ga morgen nog eens horen bij de FM en hem de vraag eens stellen wat hij er juist van denkt.
Moest ik nu de fiets kopen geeft de FM wel een volledige fietsmeting om hem juist af te stellen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik veronderstel wel dat mijn BBL klopt want ze is dit weekend nog opgenomen bij de FM. Heb inderdaad wel korte benen :-p.
Ga morgen nog eens horen bij de FM en hem de vraag eens stellen wat hij er juist van denkt.
Moest ik nu de fiets kopen geeft de FM wel een volledige fietsmeting om hem juist af te stellen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Leesvoer voor wie tijd heeft, het is nogal een long read.
Cannondale CAAD12 vs SuperSix EVO Hi-MOD: road disc bike comparison review
Cannondale CAAD12 vs SuperSix EVO Hi-MOD: road disc bike comparison review
Maar korte benen betekent vaak ook een lang bovenlijf. Ter vergelijking: met 1m79 en 81 BBL pas ik op een 54 of 56. Volgens de vuistregeltjes zou ik op een 54 het beste passen. Ik koos voor een 56 ivm de langere reach. Door de stuurpen maximaal omlaag te zetten (dus ook de consische spacer er onder vandaan; sommigen vinden dat niet mooi) heb ik toch iets van 11-12 cm drop.
Mijn zadel staat trouwens wel wat hoger dan wat die vuistregeltjes aangeven, vandaar mijn vraag naar je huidige zadelhoogte.
Mijn zadel staat trouwens wel wat hoger dan wat die vuistregeltjes aangeven, vandaar mijn vraag naar je huidige zadelhoogte.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
leuk om te lezen, zet me aan het denken voor volgend seizoen. Rij nog een jaartje door op mijn SS hi-mod, maar daarna wellicht deze http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined (als hij ook in dubbel beschikbaar komt, hoe bruut 1x 11 er ook uit ziet)
Ik ben ook geneigd om in de lijn van 53x11 te denken. relatief korte benen betekent dan langer bovenlijf. Dan heb je meer aan een fiets met een langere voorbouw. Dus als je twijfelt tussen 2 maten pak dan de grootste.53x11 schreef:Maar korte benen betekent vaak ook een lang bovenlijf. Ter vergelijking: met 1m79 en 81 BBL pas ik op een 54 of 56. Volgens de vuistregeltjes zou ik op een 54 het beste passen. Ik koos voor een 56 ivm de langere reach. Door de stuurpen maximaal omlaag te zetten (dus ook de consische spacer er onder vandaan; sommigen vinden dat niet mooi) heb ik toch iets van 11-12 cm drop..
@feddek
Die singlespeeds snap ik echt niet, dat die triples verdwenen zijn, ok, maar van een dubbel/compact naar single, lijkt mij geen goed idee.
Als je twijfelt tussen twee maten, en een redelijke tot flinke drop je ding is, dan is naar mijn mening de kleinere maat de beste keuze.
Ik ben 1m78/79 en ik rijd met een SS EVO in maatje 52. Mijn benen zijn ook eerder kort, maar de minder lange bovenbuislengte heb ik gecompenseerd met een 120 mm stuurpen tov de originele 90 mm. Ik heb enkel nog de conische spacer onder de stuurpen, bij een 54 zou ik die ook er van onderuit moeten gooien. Niet zo'n super voorstander om de vorkbuis maximaal in te korten.
Kleinere frames zijn mooier en met een langere stuurpen kan je immens veel doen.
Ik ben 1m78/79 en ik rijd met een SS EVO in maatje 52. Mijn benen zijn ook eerder kort, maar de minder lange bovenbuislengte heb ik gecompenseerd met een 120 mm stuurpen tov de originele 90 mm. Ik heb enkel nog de conische spacer onder de stuurpen, bij een 54 zou ik die ook er van onderuit moeten gooien. Niet zo'n super voorstander om de vorkbuis maximaal in te korten.
Kleinere frames zijn mooier en met een langere stuurpen kan je immens veel doen.
Veel hangt af van je BB-lengte. Ik ben ongeveer 1m80 en voor mij is een 52 te klein, een 54 een beetje juist en een 56 te groot. (Bij een racefiets dan toch). Voor een MTB mag je gerust een maatje kleiner nemen (heeft men mij altijd verteld). Ik heb vrij lange benen. Maakt het zicht van je fiets er niet echt mooier op (hoog stuur, hoog zadel, relatief klein kader).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Als ik zo kort zou moeten zitten zou ik gegarandeerd pijn in mijn nek en onderrug krijgen, maar dat zal zeer persoonsafhankelijk zijn. Je hebt gelijk dat je met een langere stuurpen veel kan compenseren, al vraag ik me af in hoeverre de geo per maat is afgestemd op een bepaalde stuurpenlengte. En inderdaad, mijn twee supersixen raak ik vast minder makkelijk kwijt op de 2e-hands markt, want de vorkbuis is maximaal kort. Nu is mijn filosofie dat ik mijn fietsframes 100% afschrijf, dus dit is voor mij niet echt een issue, maar voor een ander wellicht wel.jakkel schreef:Als je twijfelt tussen twee maten, en een redelijke tot flinke drop je ding is, dan is naar mijn mening de kleinere maat de beste keuze.
Persoonlijk zou ik de fiets uitzoeken op gewenste reach (inclusief stuurpen van bij de framemaat gebruikelijke lengte) en dan kijken of de zadelpen een acceptabele hoogte uit het frame komt en je de gewenste drop kunt halen zonder kunstgrepen (spacertorens!).
Als dat niet het geval is, dan een maatje groter of kleiner en de dan sub-optimale reach compenseren met een andere lengte stuurpen.
En als het dan nog niet mooi passend te krijgen is, dan moet je op zoek naar een ander frametype (race vs. comfort geo), maar de vragensteller lijkt met zijn lichaamsverhoudingen e.d. op het juiste frame (=racegeo) te mikken.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 30 jan 2017 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat is puur gericht op criteriums, zoals ook bij de Specialized Allez sprint x1. Is in feite dus altijd een 2e fiets, want voor trainen of iets anders nauwelijks geschiktNicoNB schreef:@feddek
Die singlespeeds snap ik echt niet, dat die triples verdwenen zijn, ok, maar van een dubbel/compact naar single, lijkt mij geen goed idee.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Niet op criteriums, maar op verkoop, je bent echt niet sneller met een enkel voorblad in een criterium.feddek schreef:Dat is puur gericht op criteriums, zoals ook bij de Specialized Allez sprint x1. Is in feite dus altijd een 2e fiets, want voor trainen of iets anders nauwelijks geschiktNicoNB schreef:@feddek