Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Het grote gravelbanden topic

thja14
Forum-lid

thja14 08 dec 2025 16:20

Ondertussen paar 100 km op de Challenge gravel grinder pro 36 mm gemaakt, voor mij blijkt dit de ideale band. Snel, super qua sturen, ,meer dan voldoende grip. Grip voor sturen echt super en met wat modder ook nog voldoende grip achter, om niet door te slippen. Gisteren was het best nat in de bossen en met voorrijden en pijpen ophalen bij VTT geen moment grip verloren, waar anderen toch regelmatig een slippertje in een bocht hadden. Snelheid van deze band doet nauwelijks of zelfs niet onder voor de 33 mm en voor vast route is 36 mm wel een stuk prettiger (comfortabeler) dan 33 mm. Ik kan (met bibu) met een bar minder rijden met 36 dan met 33 mm. Ook op wortels geen enkele keer doorgeslagen met 2,8 bar en 95 kg. Kortom ik heb mijn favoriete band gevonden.
Ooit actief als Ophetkantje

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 09 dec 2025 09:27

koeroeur schreef: 05 dec 2025 18:26 (...)
dus 50 voor gravel kan nog net :mrgreen: :mrgreen:
Banden moeten schijnbaar steeds breder. Als je kijkt naar het offroad team van Giant, met o.a. Dumoulin en Douwe Doorduin, die hebben 2.25 Thunder Burts in hun Giant frame gepropt. Dat is hun heilige graal.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025

i-mac
Forum-lid

i-mac 09 dec 2025 10:20

Ik rij nu al ettelijke jaren met de Vredestein Aventura (38mm), en ga het daar voorlopig bij houden. Op de baan fietsen ze vlot, en off-road zijn ze voor mij goed genoeg. Alleen als ik al eens een band moet wisselen, is het niet gemakkelijk om ze op de velg te krijgen.

BTL
Forum-lid

BTL 09 dec 2025 10:52

thja14 schreef: 08 dec 2025 16:20 Ondertussen paar 100 km op de Challenge gravel grinder pro 36 mm gemaakt, voor mij blijkt dit de ideale band. Snel, super qua sturen, ,meer dan voldoende grip. Grip voor sturen echt super en met wat modder ook nog voldoende grip achter, om niet door te slippen. Gisteren was het best nat in de bossen en met voorrijden en pijpen ophalen bij VTT geen moment grip verloren, waar anderen toch regelmatig een slippertje in een bocht hadden. Snelheid van deze band doet nauwelijks of zelfs niet onder voor de 33 mm en voor vast route is 36 mm wel een stuk prettiger (comfortabeler) dan 33 mm. Ik kan (met bibu) met een bar minder rijden met 36 dan met 33 mm. Ook op wortels geen enkele keer doorgeslagen met 2,8 bar en 95 kg. Kortom ik heb mijn favoriete band gevonden.
Ik ben ook erg blij met m'n Challenge banden.
Niet de gravel grinder, maar ik heb de Challenge Grifo tubeless 38mm.
Eigenlijk is alles wat jij schrijft ook op deze banden van toepassing. Verrassend snel ook nog op asfalt en rechte stukken.

Plaats reactie