Het grote domme vragen topic
-
scottpch64
- Forum-lid
Dat zou kunnen. Zit een 105-klimcassette op die eigenlijk alleen tijdens vakanties wordt gebruikt, maar waar ik nu wat langer op doorgereden heb omdat die aan vervanging toe was.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025
+2. Niks aan de hand. Gewoon voorzichtig wegvijlen of laten zitten. Vervangen mag ook en is niet verboten, maar over een jaar ziet de nieuwe er net zo uit. Je blijft bezig.
hun fietsen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ze maken die dingen van veel te zacht alu en de splines zijn te laag. Met Campa had ik dat op 9-10-11sp vrijwel nooit.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik heb ze geschuurd, dat ging prima. Direct een nieuwe Ultegra cassette besteld met polder verzet zodat ik een soort van monoblock heb zoals genoemd. Bedankt allen.
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H40 | 2025
Orbea Terra H40 | 2025
De aloude Shimano HG body was nooit bedoeld om uit aluminium te maken. DT Swiss doet het toch, met het bekende gevolg. Mij stoort het niet, ik heb ook alu DT Swiss bodies. Als het wel stoort, kan je bij DT Swiss een stalen body kopen.daniel1975 schreef: ↑06 aug 2025 09:15 Ze maken die dingen van veel te zacht alu en de splines zijn te laag. Met Campa had ik dat op 9-10-11sp vrijwel nooit.
Bij de nieuwe Shimano bodies, MicroSpline en die rare 12-speed HG body, zijn er meer ribben en/of diepere ribben (zoals bij Campa) om voor meer contactoppervlak te zorgen zodat alu wel kan.
-
Patrick VB
- Forum-lid
Mijn zoon heeft ook slechte ervaringen met DT swiss body.
Veel te zacht alu.
Veel te zacht alu.
Doe daar de 12 speed ook maar bij.daniel1975 schreef: ↑06 aug 2025 09:15 Ze maken die dingen van veel te zacht alu en de splines zijn te laag. Met Campa had ik dat op 9-10-11sp vrijwel nooit.
Het heeft ook te maken met het aanhaalmoment van de cassette. Vroeger zette ik de cassette ook veel te losjes vast, en ontstonden er groeven in de freewheelbody. Tegenwoordig op 40Nm* eigenlijk geen last meer van.
*Door Shimano aanbevolen aanhaalmoment.
*Door Shimano aanbevolen aanhaalmoment.
Dogma F