Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

materialist
Forum-lid

materialist 01 mar 2013 10:12

arjan schreef:
materialist schreef:
arjan schreef:Ik hoop voor de wielersport dat Boogerd snel publiekelijk openheid van zaken zal geven. Dat is de enige manier om dit boek een keer te kunnen sluiten.
Hoe kom je daarbij?
Wat er dan gaat gebeuren is dat hij een bak stront over zich heen krijgt en zijn kinderen op school worden uitgescholden. Wat zou jij onder deze omstandigheden doen in zijn schoenen?
. Dat gaat over en kan ook positief uitwerken.
Kom tot de heer, beken uw zonden en alles komt in orde. Dat is een mooi bijbels geloof waar ik geen vertrouwen in heb. Het gaat ook niet om de lieve heer maar over de publieke opinie. De publieke opinie vergeeft niet je zonden maar verdient er geld aan door het nog eens extra uit te smeren en zo lang mogelijk. Ik kan me voorstellen dat Boogerd er geen zin in heeft

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 01 mar 2013 10:39

timo2.0 schreef:
fiedoo schreef:Toch nog wat Boonen ( QS hierbuiten gelaten want die discussie hebben we al gehad), zijn resultaten en Ibarguren betreftt : denk in het jaar 2010 Cancellara weg en Boonen wint : de RVV en E3 prijs , hij eindigt tweede in MSR en vijfde in P-R. dus toch ook niet slecht bezig zonder Ibarguren. 2012 was een jaar zonder Cancellara , misschien zag er zijn erelijst van dat jaar heel wat minder uit met cancellara er bij.
Ik heb het al eerder gezegd: je vergeet 2011. De ploegen van Lefevre leven van het klassieke voorjaar, dan verdienen zij hun geld dan moeten ze winnen, maar de renners reden in 2010 en 2011 geen deuk in een pakje boter, op Nokere-Koerse en Gent-Wevelgem na ging geen enkele Vlaamse voorjaarskoers naar een QS renner. Ik heb je het lijstje al eens laten zien.

In 2005 won Boonen de E3, Vlaanderen en Roubaix.
In 2006 won Nuyens Kuurne en Boonen de E3, Vlaanderen en de Schelde (en Pozzato San Remo)
In 2007 won Boonen Kuurne, de E3 en Vlaanderen
In 2008 won De Jongh Kuurne, Devolder Vlaanderen en Boonen Roubaix
In 2009 won Boonen Kuurne en Roubaix, Devolder Vlaanderen en Van Impe Dwars door Vlaanderen

In 2010 won QS geen enkele Vlaamse voorjaarskoers
In 2011 won Boonen Wevelgem

En nee, tweede en vijfde dat is in de ogen van de sponsor, de ploegleider en het publiek gewoon niets, temeer daar die andere Belgische ploeg de show stal en daarmee alle positieve publiciteit opeiste. Er moest iets gebeuren en Ibarguren had duidelijke goud in handen. Hij werd aangetrokken en voila: in 2012 gaat vrijwel het hele Vlaamse voorjaar naar QS: Chicchi wint Nokere en Handzame, Terpstra Dwars door Vlaanderen, Boonen de E3, Wevelgem, Vlaanderen en Roubaix.
Ik zei wel degelijk dat ik het over Boonen had niet QS in het geheel ( discussie over qs hebben we inderdaad al genoeg gehad): 2011 vergeet ik niet maar jij wil niet weten dat Boonen in 2011 ziek en gekwetst is geweest wat een grote invloed heeft gehad op zijn prestaties. Cancellara zijn erelijst verleden jaar was ook minder omdat hij ziek of gekwetst was: logisch toch. De kans is heel groot (Ibarguren of niet als ploegdokter) dan Boonen dit jaar ook zo goed als niks wint ( ziektes en Cancellara als tegenstander indien die op niveau is + opkomende vedetten) en daar zal zelfs een dokter als Ibarguren geen wonderen kunnen verrrichten.
En 2010 was Boonen zelfs heel goed maar tegen superman (Cancellara) kon dat jaar niemand op, dan is zelfs voor Boonen een tweede plek een goed resultaat.
En ik zeg niet dat Boonen dopingvrij koerst of dat het aantrekken van iemand zoals Ibarguren de prestaties geloofwaardiger maakt maar omdat iemand een bepaald jaar meer wint dan een ander jaar dit automatisch aan doping linken is niet eerlijk tov die persoon. Je zou bvb ook kunnen stellen als je dan toch iets zoekt achter de overwinningen van Boonen in 2012 dat het komt omdat het peleton terug cleaner rijdt dat een talent als Boonen terug meer wint., een bewering die even geloofwaardig of ongeloofwaardig is dan alle beweringen en veronderstellingen.

Nu Boogerd: Boogerd heeft als één van de weinigen van zijn generatie de dans tot nu toe ontsprongen, heeft zich steeds opgeworpen als mister clean maar blijft nu halsstarrig ontkennen wat niet meer te ontkennen valt! Dan moet je toh niet verwonderd zijn en het geen heksenjacht noemen als de pers hem wil doen bekennen?

Boonen, Cancellara , Sagan, Wiggins, Froome , Gilbert, Cavendish,de huidige generatie rabo-ers zoals Gesink, Mollema, Laurens ten Dam, Boom, e.d. zijn op dit ogenblik nog altijd onderworpen aan dopingcontroles, bloedpaspoort en werden nog nooit gelinkt aan dr fuentes, matshiner, conconi, ferrari, e.d. dus hoeft er geen heksenjacht tot zolang er geen rook is moet er toch ook niet naar vuur gezocht worden?
Een renner die geen koersen wint geeft geen enkele garantie dat hij ook dopingvrij is net zoals iemand die wel koersen wint 100% zeker een dopinggebruiker zou zijn. En twee mindere jaren voor een ploeg is dat echt abnormaal? Speelt Ajax ieder jaar kampioen? Soms speel je zelf kampioen het ene jaar om met een ongewijzigd elftal het volgende jaar vijfde te eindigen.
Het mooie aan sport is dat het geen exacte wetenschap is.
Nog één vraag: rijd iedereen hier op het forum ieder jaar evengoed?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 01 mar 2013 11:09

De heer Moerland (Rabo) mag zich dan bedrogen voelen, hij krijgt in ieder geval een hele bak geld ter compensatie :shock: :

http://www.z24.nl/bijzaken/artikel_3518 ... oogst.html" onclick="window.open(this.href);return false;

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 01 mar 2013 11:31

fiedoo schreef:Ik zei wel degelijk dat ik het over Boonen had niet QS in het geheel
En wat heeft het voor nu om enkel naar Boonen te kijke in plaats van de hele ploeg?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 01 mar 2013 11:32

Mocht je gisteravond op Nederland 2 Brandpunt Reporter, Dopingdealers niet hebben gezien dan zou ik het zeker doen.
De hele reportage handelt eigenlijk over dopinggebruik bij niet topsporters maar tevens over het feit dat Nederland op zijn zachts gezegd nogal laks is met het aanpakken van illegale laboratoria.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 01 mar 2013 11:47

timo2.0 schreef:
fiedoo schreef:Ik zei wel degelijk dat ik het over Boonen had niet QS in het geheel
En wat heeft het voor nu om enkel naar Boonen te kijke in plaats van de hele ploeg?
Je kunt toch één bepaald renner niet veroordelen obv de prestaties van zijn ploeg?
Trouwens nog ivm Ibarguren: bij lotto werden er buiten de overwinningen van Gilbert en Greipel in 2011 6 koersen gewonnen, pakte dat spul van de dokter :?: Ibarguren toen enkel op Gilbert en Greipel misschien?
Bij QS heeft iedereen er baat bij, bij Lotto 1 of 2 renners?
Je zou eventueel ook de prestaties in de tour van 2011 van Vanendert kunnen abnormaal vinden omdat die beter presteerde dan voorheen maar dan vergeet je gewoon dat hij tot 2 jaar terug meer in het ziekenhuis dan op de fiets zat.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 01 mar 2013 11:50

fiedoo schreef:Je kunt toch één bepaald renner niet veroordelen obv de prestaties van zijn ploeg?
Niet? Hij was de meest succesvolle renner van een succesvolle ploeg

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 01 mar 2013 12:08

Waarom moet Boogerd zonodig NU bekennen.
Wat is er mis met het feit dat hij eerst met de twee commissies wil praten voordat hij (misschien) alles in het openbaar gooit.
Hij wint er zelf niets mee als hij nu al naar buiten treedt en maar zal wel waarschijnlijk de opdracht van de commissies schaden.
Thomas Dekker heeft ook meer te vertellen dan dat hij tot nu toe heeft gedaan en die doet het ook voor de commissie ipv de media.
Als ze na hun gesprek met de commissies naar buiten treden is het vroeg zat.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 01 mar 2013 12:14

timo2.0 schreef:
fiedoo schreef:Je kunt toch één bepaald renner niet veroordelen obv de prestaties van zijn ploeg?
Hij was zelfs in 2010 en 2011 al de meest succesvolle renner van een niet-succesvolle ploeg.
Normaal toch dat de beste renner ook het meest succes heeft?

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 01 mar 2013 12:15

theov schreef:Waarom moet Boogerd zonodig NU bekennen.
Wat is er mis met het feit dat hij eerst met de twee commissies wil praten voordat hij (misschien) alles in het openbaar gooit.
Hij wint er zelf niets mee als hij nu al naar buiten treedt en maar zal wel waarschijnlijk de opdracht van de commissies schaden.
Thomas Dekker heeft ook meer te vertellen dan dat hij tot nu toe heeft gedaan en die doet het ook voor de commissie ipv de media.
Als ze na hun gesprek met de commissies naar buiten treden is het vroeg zat.
Omdat z'n positie bijna onhoudbaar is geworden misschien? Zie ook column Nando Boers op Nusport:

17.000 euro

Bijna zeventienduizend euro betaalde Michael Boogerd aan de Oostenrijkse dealer Stefan Matschiner, die bloedtransfusies regelde voor talloze atleten.

Door Nando Boers

Deze Oostenrijker had klanten in het wielerpeloton, maar ook daarbuiten, en als het moest bracht hij bloed naar de renners, zodat ze zichzelf konden verversen. En dat is tegen de dopingregels. Dat bloed uit het lichaam halen, het invriezen en later weer teruggeven, dat deed deze Matschiner niet uit liefdadigheid. Daar schreef hij facturen voor, net als meneer Fuentes in Madrid en vast nog wel wat meer medische paljassen her en der. Zeventienduizend euro factureerde Matschiner aan Boogerd, Nederlands toprenner, woonachtig in België. In 2007 nam de renner afscheid van de profsport. Ruim vijf jaar later zit hij in het nauw. De waarheid heeft hem achterhaald. De facturen die in NRC Handelsblad stonden afgedrukt laten weinig twijfel toe. Wat moet je nog meer zien om ervan overtuigd te raken dat Boogerd bloedtransfusies onderging?

Versleten wielerwet

Maar de renner zwijgt. En wacht. Boogerd doet nu wat hij in de koers maar moeilijk voor elkaar kreeg: wachten. Indachtig een versleten wielerwet hoort Boogerd dat stemmetje dat in zijn oor fluistert: om te winnen moet je durven verliezen. Dus wacht, dus gok. Laat anderen de kastanjes lekker uit het vuur halen. Jij wacht.
Boogerd won in zijn hele leven één klassieker (Amstel Gold Race 1999) en stond daarnaast dertien keer op het podium (Amstel Gold Race, Luik-Bastenaken-Luik en Ronde van Lombardije), dus altijd was hij een der eerste verliezers. Boogerd was geen afmaker. Boogerd was geen gokker in de koers. Hij kon niet wachten
Nu wacht hij wel - weer de verkeerde tactiek. En hij wil al helemáál niet in zijn uppie vertellen wat hij weet en wat hij heeft gedaan. Boogerd liet begin december aan NUsport al weten dat hij niet als enige de gang naar zoiets als een waarheidscommissie zou maken. Hij keek wel uit. Het was natuurlijk wel een halve bekentenis.
En die Matschiner? Eerst kende Boogerd hem niet, daarna had hij hem toch een keer in een bar in Wenen ontmoet - of ja, een paar keer - daarna erkende hij betalingen te hebben gedaan, maar beweerde vervolgens doodleuk dat het voor de levering van vitamines was, voor zijn vrouw. En nu dan die zeventienduizend euro.
En daar sta je dan: voorheen wielerheld, nu in de hoek gedrukt. De koplampen vol in je gezicht. Het is een beeld dat mededogen oproept. Je wilt de renner toeschreeuwen: voor de draad ermee, voor je eigen bestwil jongen. En je vraagt je vervolgens af wie of wat hem adviseert.

Route naar verlossing

Wie houdt Boogerd voor de gek en zegt hem dat dit de beste manier is? Of moet hij zwijgen omdat de gevolgen niet te overzien zijn? Gaat het dan zóver? Is hij dan zijn leven niet zeker of zo? Ja, sorry, ik weet het soms ook niet meer.
Toch is er maar één persoon die een einde aan deze vertoning kan maken: Boogerd zelf. Hij moet stoppen te denken als een wielrenner. Er is geen deal, er is geen beste manier om eruit te komen, er is niets, behalve de waarheid. En die waarheid, die bekentenis, dat is de enige route naar verlossing, naar zuivering.
De waarheid is het fundament waarop hij verder zou kunnen in het leven, want tegenover de waarheid staat niets. En dat is het beste dat hem kan overkomen. Niets. Geen verbondenheid, geen afhankelijkheid: niets. De vrijheid.
Kies de vrijheid, spreek de waarheid. Alleen, voor een oud-renner is dat blijkbaar geen optelsom. Dus, Michael Boogerd wacht, en wacht, en wacht, en wacht. Waarop weet ik niet. De uitkomst van de koers is volgens mij al bekend.

Door: NUsport/Nando Boers

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 01 mar 2013 12:26

Mooi verwoord! Aan het eind komt Boontje :lol: toch om zijn loontje.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 01 mar 2013 12:27

fiedoo schreef:
timo2.0 schreef:
Hij was zelfs in 2010 en 2011 al de meest succesvolle renner van een niet-succesvolle ploeg.
Normaal toch dat de beste renner ook het meest succes heeft?
Zucht, de meest succesvolle renner omdat je op twee jaar tijd één semiklassieker wint en de rest van de ploeg helemaal niets is toch net even iets anders dan de meest succesvolle renner omdat je binnen een paar weken twee grote klassiekers en twee belangrijke semiklassiekers wint, terwijl je met de rest van de ploeg de teller op twee maanden tijd op 27 overwinningen zet. En dan nog vragen waarom ik Boonen niet los wil zien van de ploeg :roll:

Plaats reactie