Dit set heeft de niet de D272 naven die lichter zijn, die set weegt nl 1405gr....Wieler12 schreef: ↑16 sep 2025 18:39 Niet helemaal oom Alie. Maar zijn dit dezelfde csc wielen waar jullie naar refereren? Zijn dit die jij hebt koeroeur?
https://buycycle.com/nl-be/product/comp ... b086c33510
Ervaringen met Aliexpress wielen
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1240
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Da's een beetje het probleem dat ze zo veel verschillende setjes hebben.
Deze zijn intern 25mm, de mijne 23mm en idd met ratchet hub.
Deze zijn intern 25mm, de mijne 23mm en idd met ratchet hub.
Gisteren mijn set binnen van CSC Poland uit Spanje
. 50x30 besteld ( 23mm intern ), en ik kreeg 50x32,5 binnen ( 24,5 intern ). Op zich niet erg want ze zijn voor de gravelbike, er komen 44mm banden op.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Ik had bij de 40x30 ook dat ze intern iets breder vielen. Alleen maar fijn. Het was wel even gedoe om de juiste endcaps te vinden voor QR, maar dat is gelukt (nadat ik een endcap die niet paste heb bewerkt met een dremel en heb voorzien van een opvulringetje).
De eerste indruk is positief. Fijne, strakke wielen.
De eerste indruk is positief. Fijne, strakke wielen.
Ook nog 2 stuks Microspline besteld - compatible met DT Swiss. Hopen dat ze passen op de CS wielen. Ik heb van een andere wielset ( DT 350 "Ouderwetse "naaf en DT 240 EXP naaf ) de body getest op de CSC wielen en het paste dus ik ga er vanuit dat het goedkomt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Hope you guys wont mind me writing in English - this forum was the most useful place when trying to find information on CSC wheels.
I ended up buying 50mm deep with the D272 hubs - also added some random wheelstickers to the wheels.

After ~1000km I had a similar loud bang sound from the freehub as was described some pages back by one of the forum users here. I didnt pay too much attention to it though, as everything seemed to work right after and the next ~800km after it nothing happened. Yesterday I finally took the freehub apart to re-grease everything with the DT Swiss special grease and to inspect the ratchets. Initally I didn´t see any damage, but after cleaning the ratchets I could see clear signs of wear/damage. Contacted CSC in aliexpress - they offered to send me a 36T ratchet as replacement for 10 euros.
Since it seems like the main damage actually happened from one of the big gears, not the 54teeth - I´ve got a feeling its only a matter of time when it will happen also to the 36T ratchet - Does anyone know if some OG DT swiss ratchets fit and work with the hubs? (Since they more or less should be DT swiss knockoff's) Perhaps the Chinesium used as base material for the ratchets is not as the material used for DT swiss ratchets? I'd imagine the OG ones to be some sort of hardened steel?
Other than the ratchets the wheels have been amazing - I've taken them over crazy rough terrain and bumps 40-50 kmh + and they've been just perfect.



I ended up buying 50mm deep with the D272 hubs - also added some random wheelstickers to the wheels.

After ~1000km I had a similar loud bang sound from the freehub as was described some pages back by one of the forum users here. I didnt pay too much attention to it though, as everything seemed to work right after and the next ~800km after it nothing happened. Yesterday I finally took the freehub apart to re-grease everything with the DT Swiss special grease and to inspect the ratchets. Initally I didn´t see any damage, but after cleaning the ratchets I could see clear signs of wear/damage. Contacted CSC in aliexpress - they offered to send me a 36T ratchet as replacement for 10 euros.
Since it seems like the main damage actually happened from one of the big gears, not the 54teeth - I´ve got a feeling its only a matter of time when it will happen also to the 36T ratchet - Does anyone know if some OG DT swiss ratchets fit and work with the hubs? (Since they more or less should be DT swiss knockoff's) Perhaps the Chinesium used as base material for the ratchets is not as the material used for DT swiss ratchets? I'd imagine the OG ones to be some sort of hardened steel?
Other than the ratchets the wheels have been amazing - I've taken them over crazy rough terrain and bumps 40-50 kmh + and they've been just perfect.



Als ik op een Engelstalig forum ben post ik in het Engels, zo ook op het Franstalig Forum in het Frans, dus als je iets op het Nederlandstalig Forum wil posten gaarne in het Nederlands.Jaaniusss schreef: ↑22 sep 2025 12:30 Hope you guys wont mind me writing in English - this forum was the most useful place when trying to find information on CSC wheels.
I ended up buying 50mm deep with the D272 hubs - also added some random wheelstickers to the wheels.
After ~1000km I had a similar loud bang sound from the freehub as was described some pages back by one of the forum users here. I didnt pay too much attention to it though, as everything seemed to work right after and the next ~800km after it nothing happened. Yesterday I finally took the freehub apart to re-grease everything with the DT Swiss special grease and to inspect the ratchets. Initally I didn´t see any damage, but after cleaning the ratchets I could see clear signs of wear/damage. Contacted CSC in aliexpress - they offered to send me a 36T ratchet as replacement for 10 euros.
Since it seems like the main damage actually happened from one of the big gears, not the 54teeth - I´ve got a feeling its only a matter of time when it will happen also to the 36T ratchet - Does anyone know if some OG DT swiss ratchets fit and work with the hubs? (Since they more or less should be DT swiss knockoff's) Perhaps the Chinesium used as base material for the ratchets is not as the material used for DT swiss ratchets? I'd imagine the OG ones to be some sort of hardened steel?
Other than the ratchets the wheels have been amazing - I've taken them over crazy rough terrain and bumps 40-50 kmh + and they've been just perfect.
![]()
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Top Jaaniusss dat je het Nederlands probeert. Laat Orlok maar zeuren ( doet hij graag ).
Maar ter info ; mijn originele ratchets van DT Swiss zijn massief aluminium ipv holle / dunne ratchets. Ik heb er ook van DT Swiss EXP maar die hebben maar 1 losse ratchet.
Ik zal mijn ratchets van de CSC wielen ook eens controleren of ze al schade hebben. Ik heb wel eens via Ali Express een set ratchets besteld van ZTTO
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €6,18 | ZTTO MTB Bike Hub Service Kit Star Ratchet SL 54 TANDEN 36 TANDEN 18 T 60 T Hub TOOL Voor 60 T 54 T 36 T 18 T Onderdelen mountainbike hub
https://a.aliexpress.com/_mK8SxKV
Maar ter info ; mijn originele ratchets van DT Swiss zijn massief aluminium ipv holle / dunne ratchets. Ik heb er ook van DT Swiss EXP maar die hebben maar 1 losse ratchet.
Ik zal mijn ratchets van de CSC wielen ook eens controleren of ze al schade hebben. Ik heb wel eens via Ali Express een set ratchets besteld van ZTTO
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €6,18 | ZTTO MTB Bike Hub Service Kit Star Ratchet SL 54 TANDEN 36 TANDEN 18 T 60 T Hub TOOL Voor 60 T 54 T 36 T 18 T Onderdelen mountainbike hub
https://a.aliexpress.com/_mK8SxKV
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Op de tandem een paar keer gehad dat het freewheelmechanisme doorsloeg van een DT-tandemnaaf. Je fietst dan in het luchtledige. Telkens de ratchets vervangen (makkelijk onderweg te doen) en dan gaat het weer goed. Kijk je thuis naar mogelijke beschadigingen en dan zie je eigenlijk niets. Zeker niet de beschadigingen die in de plaatjes van Jaaaniusss te zien zijn.
Niet zijken maar reiden !
Dat was vroeger, voor ratchet EXP, het verschil tussen de 240 en de 350 naaf. 350 had volle ratchets, 240 had holle.
Met "Google Translate" kan je ver komen met vertalen al is het niet altijd correct/foutloos:
Na ongeveer 1000 km hoorde ik een soortgelijk hard knalgeluid uit de freewheelhub, zoals een paar pagina's geleden door een van de forumgebruikers hier werd beschreven. Ik heb er echter niet al te veel aandacht aan besteed, want alles leek meteen te werken en de daaropvolgende 800 km gebeurde er niets. Gisteren heb ik eindelijk de freewheelhub uit elkaar gehaald om alles opnieuw in te vetten met het speciale DT Swiss-vet en de ratelsleutels te inspecteren. Aanvankelijk zag ik geen schade, maar na het schoonmaken van de ratelsleutels zag ik duidelijke tekenen van slijtage/schade. Ik heb contact opgenomen met CSC op Aliexpress - ze boden aan om me een 36T-ratelsleutel te sturen als vervanging voor 10 euro.
Omdat het lijkt alsof de grootste schade eigenlijk door een van de grote tandwielen is veroorzaakt, niet door de 54 tanden, heb ik het gevoel dat het slechts een kwestie van tijd is voordat het ook met de 36T-ratelsleutel gebeurt. Weet iemand of sommige originele DT Swiss-ratelsleutels op de naven passen en werken? (Aangezien het min of meer namaak DT Swiss-wielen zouden moeten zijn) Misschien is het Chinese materiaal dat als basismateriaal voor de ratels wordt gebruikt niet hetzelfde als het materiaal dat voor DT Swiss-ratels wordt gebruikt? Ik zou me kunnen voorstellen dat de originele ratels van een soort gehard staal zijn?
Afgezien van de ratels zijn de wielen geweldig - ik heb ermee over ruig terrein en hobbels gereden met een snelheid van 40-50 km/u of meer en ze waren gewoon perfect.
Als ik de beschadigingen zo zie valt het mijn inziens wel mee omdat er volgens mij geen tanden of delen daarvan zijn afgebroken, alleen de verchroomde coating (slecht verchroomd) is er deels vanaf.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless