Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5159
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 apr 2023 20:10

Vandaag 9u43m onderweg, beetje verstopt zonnetje. Solar stats avg intensity 63% en 1u21m opgeladen.
En na afloop nog 67% batterij over met schatting 22u. (gps op auto setting)
Voor de meeste mensen dus vrij onzinnig die solar toevoeging, zelfs voor mijn ritten zal ik die batterij niet snel leeg trekken.
Batterij van m'n lichaam is eerder leeg ;)

Merk ook dat sensor koppelen stukken rapper gaat, light network is binnen 1 seconde klaar, terwijl dat bij de 830 best wel even duurde.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5159
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 apr 2023 22:01

Vandaag met navigatie gefietst, paar irritante dingetjes;
-climbpro blijft alle klimmetjes tonen, met vinkje als je hem gedaan hebt. (bij 830 kreeg je alleen nog klimmetjes te zien die nog kwamen op route)
en erg klein lettertype om te zien hoeveel km de volgende klim is.
-ik mis optie om navigatie te stoppen, geen rood kruis icoontje meer zoals bij 830. moet ik ergens in een menu zoeken ?
je kan navigatie pauzeren maar ook al zit je niet meer op route (zat er ruim 40km vanaf) krijg je spontaan course found meldingen (meerdere keren achter elkaar)
zelfs de course gewist, maar blijft actief staan (climbpro blijft ook klimmetjes tonen)
-zoom en pan icoontjes blijven permanent in beeld staan, bij 830 kwamen die alleen in beeld als je scherm aanraakte
-kleurtjes die je kan instellen om course altijd te laten zien zijn wel erg donker. (op de 830 kon je vrij felle kleuren kiezen)

batterij is echt top, gisterenochtend vol en gisteren+vandaag zo'n 15 1/2 uur gefietst (472km) met vandaag navigatie en 50% over. (met zo'n 2,5 uur gewonnen met solar)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 apr 2023 22:57

DDX schreef: 30 apr 2023 22:01 Vandaag met navigatie gefietst, paar irritante dingetjes;
-climbpro blijft alle klimmetjes tonen, met vinkje als je hem gedaan hebt. (bij 830 kreeg je alleen nog klimmetjes te zien die nog kwamen op route)
en erg klein lettertype om te zien hoeveel km de volgende klim is.
-ik mis optie om navigatie te stoppen, geen rood kruis icoontje meer zoals bij 830. moet ik ergens in een menu zoeken ?
je kan navigatie pauzeren maar ook al zit je niet meer op route (zat er ruim 40km vanaf) krijg je spontaan course found meldingen (meerdere keren achter elkaar)
zelfs de course gewist, maar blijft actief staan (climbpro blijft ook klimmetjes tonen)
-zoom en pan icoontjes blijven permanent in beeld staan, bij 830 kwamen die alleen in beeld als je scherm aanraakte
-kleurtjes die je kan instellen om course altijd te laten zien zijn wel erg donker. (op de 830 kon je vrij felle kleuren kiezen)

batterij is echt top, gisterenochtend vol en gisteren+vandaag zo'n 15 1/2 uur gefietst (472km) met vandaag navigatie en 50% over. (met zo'n 2,5 uur gewonnen met solar)
Het Rode kruisje als je van de route af bent: scherm naar beneden vegen dan kan je de route stoppen.Route opnieuw inladen procedure krijg je huidige route stoppen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5159
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 mei 2023 20:03

Probeerde het vandaag gewoon scherm kort aanraken en dan krijg je de optie stop navigation.
Kan ook via scherm naar beneden vegen en dan lijstje met opties doornemen en daar kiezen voor stop.

Geen idee waarom ik dan gisteren alleen optie pauze en resume course had staan toen ik scherm aanraakte..

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2186
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 mei 2023 20:41

Ik dub over de aanschaf van een 540)840. Al heel wat tijd gebruik ik een Fenix 5/6/7 horloge als fietscomputer/navigatie en daar ben ik erg tevreden over. Zelfs een tijdje met een 530 gereden maar vanwege de geringe meerwaarde boven horloge weer (met winst) verkocht.
Nadelen die ik ervaar met Fenix:
- Lastig met navigatie begeleiding, de route instructie staat vrij lang in beeld waardoor de kaart niet zichtbaar is. Met paar afslagen kort achter elkaar zie je geen kaart en is het bij complexe kruisingen lastig navigeren. Met een groter scherm zou de instructie en kaart tegelijk getoond kunnen worden. Doet de 840/540 dat?
- ietwat gefrunnik om het horlogebandje om het stuur te gespen. Gaat met 1/4 turn makkelijker.
- ziet er minder gelikt uit dan een Edge
- invoeren bestemming op adres onmogelijk
- door sapphire glas is scherm van de Fenix niet super helder, bruikbaar, maar gewoon glas was beter
- niet helemaal Di2 compatibel, shifter toetsen in kap werken niet
- extra toestel erbij waarop weer kaartupdates gedraaid moeten worden (heb ook nog de Fenix en een Montana800)

Nadelen die ik met de 530 heb ervaren
- niet heel veel voordelen boven de Fenix (sleek design en Di2 toetsen was toen geen probleem op mijn oude fiets).
- fitness gegevens waren minder ivm Fenix. Minder calorieën, minder vermogen om zomaar iets te noemen. Ook paar kilometer minder afstand in dezelfde route op de Edge, zelfs wanneer ze beiden op het stuur zaten en exact dezelfde route deden
- prijs. De voordelen (snellere navigatie, makkelijk op stuur klikken) wogen niet op tegen de nadelen. Ben binnenkort jarig en mijn vrouw wil graag mee betalen aan een Edge

Belangrijkste punt van beslissing is dat navigatie met begeleiding goed bruikbaar is. Nu heb ik navigatie op Volg Route staan waardoor er geen uitgebreide instructies zijn, alleen pijltjes onderin het scherm (klopt niet altijd). Route herberekening kan daarmee niet, want je hebt alleen een relatief domme track, geen route. Automatisch herberekenen, betere begeleiding is wel heel erg fijn.

Dus, twijfels. Wie kan mij helpen in de beslissing?
Dogma F

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 mei 2023 21:02

Ik gebruik ook al tijden een Fenix (6 pro), maar op de fiets altijd een edge. Vorig jaar een paar maanden niet gehad, waarbij ik ook de Fenix op het stuur gebruikte. Een Edge heeft een veel beter leesbaar scherm voor op de fiets. Dat is voor mij het grootste voordeel, welke zeker met navigeren tot uiting komt.
Nu heb ik de 530, vanwege de prijs prestatie tov de 830. Als ik nu moest kiezen zou ik echter zonder twijfel voor de 840 gaan. Die kan gewoon net iets meer qua navigeren en heeft de ideale combinatie van knoppen en touchscreen.
Kortom niet twijfelen, maar jezelf een Edge kado doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mei 2023 21:12

Ramon73 schreef: 01 mei 2023 20:41 Ik dub over de aanschaf van een 540)840. Al heel wat tijd gebruik ik een Fenix 5/6/7 horloge als fietscomputer/navigatie en daar ben ik erg tevreden over. Zelfs een tijdje met een 530 gereden maar vanwege de geringe meerwaarde boven horloge weer (met winst) verkocht.
Nadelen die ik ervaar met Fenix:
- Lastig met navigatie begeleiding, de route instructie staat vrij lang in beeld waardoor de kaart niet zichtbaar is. Met paar afslagen kort achter elkaar zie je geen kaart en is het bij complexe kruisingen lastig navigeren. Met een groter scherm zou de instructie en kaart tegelijk getoond kunnen worden. Doet de 840/540 dat?
- ietwat gefrunnik om het horlogebandje om het stuur te gespen. Gaat met 1/4 turn makkelijker.
- ziet er minder gelikt uit dan een Edge
- invoeren bestemming op adres onmogelijk
- door sapphire glas is scherm van de Fenix niet super helder, bruikbaar, maar gewoon glas was beter
- niet helemaal Di2 compatibel, shifter toetsen in kap werken niet
- extra toestel erbij waarop weer kaartupdates gedraaid moeten worden (heb ook nog de Fenix en een Montana800)

Nadelen die ik met de 530 heb ervaren
- niet heel veel voordelen boven de Fenix (sleek design en Di2 toetsen was toen geen probleem op mijn oude fiets).
- fitness gegevens waren minder ivm Fenix. Minder calorieën, minder vermogen om zomaar iets te noemen. Ook paar kilometer minder afstand in dezelfde route op de Edge, zelfs wanneer ze beiden op het stuur zaten en exact dezelfde route deden
- prijs. De voordelen (snellere navigatie, makkelijk op stuur klikken) wogen niet op tegen de nadelen. Ben binnenkort jarig en mijn vrouw wil graag mee betalen aan een Edge

Belangrijkste punt van beslissing is dat navigatie met begeleiding goed bruikbaar is. Nu heb ik navigatie op Volg Route staan waardoor er geen uitgebreide instructies zijn, alleen pijltjes onderin het scherm (klopt niet altijd). Route herberekening kan daarmee niet, want je hebt alleen een relatief domme track, geen route. Automatisch herberekenen, betere begeleiding is wel heel erg fijn.

Dus, twijfels. Wie kan mij helpen in de beslissing?
Je benoemt allemaal nadelen van de fenix en toch zag je met de 530 geen meerwaarde?
Dat van minder vermogen snap ik ook niet, je powermeter (als je die hebt) stuurt namelijk het vermogen via ANT+ naar de ontvanger, daar mag geen verschil tussen de 530 en fenix in zitten.

0475
Forum-lid
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 mei 2023 21:33

Ramon: koop dat ding nou maar gewoon, die 840 dan. Of 1040 als je presbyoop aan het worden bent. Nooit begrepen dat je met zo'n klein schermpje op de fiets wilt liggen emmeren. Als dat zo'n geweldige oplossing was voor op de fiets dan zag je dat veel meer. Toch? Je ziet toch ook geen hardlopers met een Edge rennen? :-)

Gebruikersavatar
Soepkop
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2016 21:33

Gebruikersavatar Soepkop 01 mei 2023 22:03

Ik zou ook voor een Edge gaan. Echter, het is eigenlijk wel bespottelijk dat de Fenix (heb zelf de 7) en de Edge zoveel overlappen in techniek en functionaliteit. De Fenix is prima om de activiteit te registreren, maar de Edge (of om het even welke fietscomputer) is eigenlijk wel noodzakelijk voor de broodnodige info tijdens het fietsen. Ik gebruik zelf op de fiets nog altijd de Wahoo Elemnt (de oerversie) en registreer met de Fenix. Wahoo is nu langzamerhand wel aan vervanging toe en begrijp de vraag die je hebt.
Orbea Orca M30iLTD PWR 2024
Cube Cross Race Pro 2021
Argon18 Krypton 2018

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2186
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 mei 2023 11:55

NuitKor schreef: 01 mei 2023 21:12 Je benoemt allemaal nadelen van de fenix en toch zag je met de 530 geen meerwaarde?
Dat van minder vermogen snap ik ook niet, je powermeter (als je die hebt) stuurt namelijk het vermogen via ANT+ naar de ontvanger, daar mag geen verschil tussen de 530 en fenix in zitten.
Ik heb een powermeter, Garmin Vector 3 (dual, niet s). En toch waren parameters zoals calorieverbruik, vermogen en zelfs afstand minder op de Edge dan op de Fenix. Afstand kon wel 1-2km verschil in zitten op een rit van 70-80km. Best veel, en opvallend dat de Edge altijd lager uitviel. Altijd gedacht dat GPS redelijk nauwkeurig was.

De nadelen van de Fenix wegen natuurlijk niet allemaal even zwaar. Het omgespen om het stuur is maar eenmalig per rit en geeft minder gedoe (in elk geval korter) dan steeds weer updaten van kaarten op 3 ipv 2 toestellen (Fenix, Montana en evt ook nog Edge). Het gelikter uitzien van de Edge tov Fenix vond ik destijds ook minder zwaar wegen dan nu. Destijds reed ik met non-aero cockpit met deels externe kabels, nu aero met volledig interne bekabeling. Daarbij springt de Fenix wat meer in het oog.

Maar grootste "probleem" is nog dat ik met de Fenix niet prettig een route kan volgen met navigatie ingesteld op "Kaart Gebruiken". In dat geval komt er (vrij lang) een bericht in het scherm "Na 30mtr, volg Kerkstaat" en dan is de kaart volledig bedekt. Mede daarom staat de navigatie op "Volg Koers" en heb ik alleen de track in beeld.

Dus als iemand mij kan bevestigen dat op de Edge de instructie wel in beeld verschijnt, en niet de kaart afdekt, dan ben ik blij. Kan het mij niet herinneren van de ritten met de 530.
Dogma F

derxx
Forum-lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 mei 2023 12:26

Ramon73 schreef: 02 mei 2023 11:55
NuitKor schreef: 01 mei 2023 21:12 Je benoemt allemaal nadelen van de fenix en toch zag je met de 530 geen meerwaarde?
Dat van minder vermogen snap ik ook niet, je powermeter (als je die hebt) stuurt namelijk het vermogen via ANT+ naar de ontvanger, daar mag geen verschil tussen de 530 en fenix in zitten.
Ik heb een powermeter, Garmin Vector 3 (dual, niet s). En toch waren parameters zoals calorieverbruik, vermogen en zelfs afstand minder op de Edge dan op de Fenix. Afstand kon wel 1-2km verschil in zitten op een rit van 70-80km. Best veel, en opvallend dat de Edge altijd lager uitviel. Altijd gedacht dat GPS redelijk nauwkeurig was.

De nadelen van de Fenix wegen natuurlijk niet allemaal even zwaar. Het omgespen om het stuur is maar eenmalig per rit en geeft minder gedoe (in elk geval korter) dan steeds weer updaten van kaarten op 3 ipv 2 toestellen (Fenix, Montana en evt ook nog Edge). Het gelikter uitzien van de Edge tov Fenix vond ik destijds ook minder zwaar wegen dan nu. Destijds reed ik met non-aero cockpit met deels externe kabels, nu aero met volledig interne bekabeling. Daarbij springt de Fenix wat meer in het oog.

Maar grootste "probleem" is nog dat ik met de Fenix niet prettig een route kan volgen met navigatie ingesteld op "Kaart Gebruiken". In dat geval komt er (vrij lang) een bericht in het scherm "Na 30mtr, volg Kerkstaat" en dan is de kaart volledig bedekt. Mede daarom staat de navigatie op "Volg Koers" en heb ik alleen de track in beeld.

Dus als iemand mij kan bevestigen dat op de Edge de instructie wel in beeld verschijnt, en niet de kaart afdekt, dan ben ik blij. Kan het mij niet herinneren van de ritten met de 530.
De enige reden die ik kan bedenken voor het verschil tussen de Fenix en de Edge is als je Data recording frequency op "Smart" hebt staan ipv 1s. Die "Smart" wil dus niet zeggen dat ie vaker dan 1s registreert, maar eerder minder vaak, waardoor je data eigenlijk onbetrouwbaar wordt.
Op de 530 staat de route beschrijving bij kaart bovenin het scherm. Als je op een andere pagina dan de kaart bent, dan kun je (is een setting) een popup krijgen met de route beschrijving.
Ik heb nu zelf een 530, maar neig naar een 1040 vanwege het grote scherm, en ik vind het persoonlijk fijner om de touch interface te hebben ipv de knoppen.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 mei 2023 12:26

Ik weet niet hoe vaak jij denkt de kaarten te moeten updaten, maar er komt maximaal 2x per jaar een nieuwe kaart uit. Zelf heb ik dus een jaar de 530 en daarbij nog maar 1 update uitgevoerd.
Hoe de navigatie op een 540/840 gaat weet ik niet, kijk daarvoor de diverse YouTube reviews om dat zelf te zien. Bij de 530/830 blijft zeker de kaart goed zichtbaar in beeld, inclusief melding wanneer af te slaan. Dit laatste in een smalle balk.

Plaats reactie