Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Merino ondershirt

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 07 jan 2024 20:01

nielsh schreef: 07 jan 2024 08:03 Ik lees hier, naast de eigenschappen van Merino kleding, ook e.e.a. over wassen van (merino) wielerkleding. Mijn aanpak hierin is: ik laat wielerkleding na gebruik drogen door het op te hangen. Daarna gaat het in een apart wasmandje voor wielerkleding. Als die vol is (meestal 1x per week bij mij) was ik die op het delicaat programma van de wasmachine (ik doe op 40 graden. Een fijnwas of wol programma volstaat ook. Zolang het maar een "zacht" wasprogramma is. Combineer het in ieder geval niet met je reguliere was (dus geen spijkerbroeken, jassen e.d.). Dat is belastend voor de wielerkleding.

Uitzondering voor mijn "technische" jassen. Ik heb een Sportful winterjas met Gore-Tex erin verwerkt. Dit soort jassen hebben vaak een membraam en een vochtwerende coating o.i.d.
Goretex jassen hebben per definitie een membraan; goretex IS het membraan ;) De coating/buitenlaag is behandeld met een DWR zodat het vochtafparelend werkt.

Ontopic qua merino: alles valt en staat met de dikte van de wolvezel, en de dikte van de draad en dikte van het weefsel. Hoeveel micron een wolvezel is zal de gemiddelde verkoper van Bever of Mantel je niet kunnen vertellen, over de dikte van de stof wellicht meer. Persoonlijk vind ik merino fijn in een loose fit en met wat lagere intensiteit inspanning. Ideaal in de winter. In de zomer bij hogere intensiteit met strakkere kleding vind ik kunstvezels fijner. Toch net ff wat sneller afvoerende naar mijn mening.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1277
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 jan 2024 11:06

Bij Icebreaker staat het gramgewicht op de doos, in mijn geval is dat 200 en er is nog een zwaardere versie ik meen 250!
...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8950
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jan 2024 12:08

Merino doe je zo min mogelijk in de was! het neemt (bijna) geen luchtjes op en is van nature antibacterieel. Af en toe uitspoelen onder de douche is meestal voldoende. Buiten uithangen in vochtige lucht schijnt ook een goede manier te zijn (maar doe ik zelf nooit eigenlijk). De warmte wordt idd bepaalt door het soortelijk gewicht, uitgedrukt in grammen per vierkante meter stof. 120gr/m^2 is voor zware inspanningen in warmer weer, 230 voor als het koud is. Ik draag eigenlijk nooit meer synthetisch als onderlaag (soms wel een hybride merino-synthetisch ondershirt bij warmer weer), en als ik ski of hike, dan zijn alle laagjes onder de evt hardshell van merino.
Zelf ben ik een Ortovox fanboy (die lamineren zelfs de hardshell kleding met een merino binnenlaagje), een merk uit het freeride skiën, maar ook prima bruikbaar voor andere activiteiten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 704
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 11 jan 2024 09:15

Voor de liefhebber, vandaag heeft Futurumshop merino in de dagdeal. Met onder andere GribGrab ondershirt met 50% korting.

https://www.futurumshop.nl/zoeken?q=fsmerinodeal
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox

Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 11 jan 2024 10:02

Ik ben groot liefhebber van merino-ondershirtjes (oa die v Futurum) vanwege draagcomfort bij een groot buitentemperatuurbereik, maar het niet-opnemen van luchtjes herken ik niet echt (OK, stuk minder dan de syntethische, maar toch).
Wellicht ligt het aan mij, maar ik was ze toch liefst gewoon na gebruik.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

leon1
Forum-lid
Berichten: 3159
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 jan 2024 10:06

Als je ze (vaak) wast gaat inderdaad de beschermde laag verloren waardoor ze dus sneller geurtjes op gaan nemen. Tenminste, dat is mijn conclusie. Bij mijn shirtjes tot op heden geen enkel geurtje te herkennen. En ik heb ze ondertussen al vaak gedragen en niet gewassen. En als ik dan straks eens ga wassen dan met een lanoline-wasmiddel (en zo kort mogelijk). Ben er nu al uit dat ze alleen in de wasmachine gaan als ik weet dat ik ze voorlopig niet ga dragen. Dus voor de wintershirts aan het einde van de winter.

Fijne bijwerking is dat mijn normale jassen ook niet meer gaan stinken. Dat stinken werd echt overgedragen van mijn synthetische ondershirts naar de bovenkleding.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5962
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 jan 2024 10:14

Wat doen de niet-wassers met merino onderbroeken? Ook niet wassen? Dat lijkt me toch niet heel erg hygiënisch :?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2024 14:10

Se7en schreef: 11 jan 2024 09:15 Voor de liefhebber, vandaag heeft Futurumshop merino in de dagdeal. Met onder andere GribGrab ondershirt met 50% korting.

https://www.futurumshop.nl/zoeken?q=fsmerinodeal
Thnx , net wat spulletjes gekocht in de merino deal 🙏🏼
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8640
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 jan 2024 18:29

rob74 schreef: 11 jan 2024 10:14 Wat doen de niet-wassers met merino onderbroeken? Ook niet wassen? Dat lijkt me toch niet heel erg hygiënisch :?
Omdraaien en daarna lekker opkauwen ;) ;) ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6124
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2024 19:20

nijkie schreef: 11 jan 2024 18:29
rob74 schreef: 11 jan 2024 10:14 Wat doen de niet-wassers met merino onderbroeken? Ook niet wassen? Dat lijkt me toch niet heel erg hygiënisch :?
Omdraaien en daarna lekker opkauwen ;) ;) ;)
Ik droeg ze tm vandaag als helm muts .. nu dat ik die besteld heb kan ik de onderbroek eindelijk wassen 🧼
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38122
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2024 19:57

Merino shirt van Futurum binnen. Pasvorm lijkt erg fijn, maar ding jeukt als de pest. Helpt 1x wassen in 30gr hier tegen?
Less is bore

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 588
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 12 jan 2024 20:34

Doordrenken met water en dan 48uur in de vriezer. Daarna wassen

Plaats reactie