Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
De max. is 1200N, ik zit er ongeveer 150N onder. Wat ik begrepen heb is 1000-1200N een prima waarde voor de DS. Een hogere spaakkracht levert géén sterker/stijver wiel op.
Mijn eerste wielset is ook af: R460 velgen en Competition spaken (beide DT Swiss) en Novatec naven. Duikt net onder de 1600g zonder velglint en QRs, voor een moderne, brede velg (18 mm intern). Zowel bij m'n voor- als achterwiel zit ik nu in de 'bermuda-driehoek' waarbij ik spaakbalans en radiale en laterale trueness niet kan verbeteren zonder de andere negatief te beïnvloeden. Vooral spakenbalans zou ik graag nog iets homogener maken, maar het zij zo.
Enkel de spaakspanning aan de DS van het achterwiel lijkt wat hoog (boven de 1200N). Ben aan het twijfelen of ik deze zou laten zakken. Alle nippels draaien nog vlot en geen van de spaken verliest plots spanning, zaken die er volgens Musson op kunnen wijzen dat je de max. limiet van de velg overschreden hebt. Ik kan de spaken met de hand nog beetje buigen en gevoelsmatig staan ze minder gespannen dan de spaken op bv een Zonda of Ultegra wielset.

Enkel de spaakspanning aan de DS van het achterwiel lijkt wat hoog (boven de 1200N). Ben aan het twijfelen of ik deze zou laten zakken. Alle nippels draaien nog vlot en geen van de spaken verliest plots spanning, zaken die er volgens Musson op kunnen wijzen dat je de max. limiet van de velg overschreden hebt. Ik kan de spaken met de hand nog beetje buigen en gevoelsmatig staan ze minder gespannen dan de spaken op bv een Zonda of Ultegra wielset.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan, heb toen simpelweg alle nippels een halve slag losser gedraaid. Vervolgens gekeken naar de dish, en dit zoveel mogelijk op proberen te lossen met de kant waarvan de spaakspanning aan de hoge kant was. Vervolgens de boel recht gemaakt.
Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is steeds de dish te controleren. Hierop baseer je dan vervolgens of je een slag oplost door de ene kant losser te zetten of juist de andere kant strakker.
Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is steeds de dish te controleren. Hierop baseer je dan vervolgens of je een slag oplost door de ene kant losser te zetten of juist de andere kant strakker.
Ik zal maar het zeker voor het onzekere nemen en de spaken richting 120 kgf brengen.
Dat van de dish heb ik ook gemerkt. Bij mijn eerste wiel (het voorwiel) heb ik hier te laat naar gekeken, waardoor ik veel heb moeten aanpassen. Bij het achterwiel heb ik veel strikter de stappen van Musson gevolgd en dit ging veel vlotter: eerst nippels aanspannen tot ik enige weerstand voelde, en dan meteen dish, balans en grote radiale en laterale afwijkingen corrigeren. Dan is het eigenlijk enkel nog maar aanspannen tot de correcte spanning. Zo heb ik de DS naar gem. 120 kgf gebracht, maar de laatste finetuning heeft deze dus toch nog significant verhoogd, ook al gaat het hier maar over kwartslagjes.
Dat van de dish heb ik ook gemerkt. Bij mijn eerste wiel (het voorwiel) heb ik hier te laat naar gekeken, waardoor ik veel heb moeten aanpassen. Bij het achterwiel heb ik veel strikter de stappen van Musson gevolgd en dit ging veel vlotter: eerst nippels aanspannen tot ik enige weerstand voelde, en dan meteen dish, balans en grote radiale en laterale afwijkingen corrigeren. Dan is het eigenlijk enkel nog maar aanspannen tot de correcte spanning. Zo heb ik de DS naar gem. 120 kgf gebracht, maar de laatste finetuning heeft deze dus toch nog significant verhoogd, ook al gaat het hier maar over kwartslagjes.
Je zou nog even kunnen controleren hoeveel de spaakspanning naar beneden gaat als je er een bandje op zet en op spanning brengt. Dat doet hem in mijn ervaring zo maar 10-15% zakken. Maar die piekjes naar de 160kgf zou ik er wel proberen uit te halen.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Ik heb de spanning wat naar beneden gebracht en ben er dit weekend voor het eerst mee gaan rijden. Het voorwiel houdt goed stand (toch al 2x 120 km ermee gereden), op een klein slagje na, wat me niet abnormaal lijkt. Gisteren dan voor het eerst met het achterwiel gaan rijden, en hierna hadden enkele spaken aan de NDS toch opmerkelijk wat spanning verloren. Dit baart me toch een beetje zorgen, want naar mijn aanvoelen waren de spaken op de correcte spanning (gem. 120 kgf aan de DS, 60 kgf aan de NDS) en correct gebalanceerd (tussen de 10 - 15 % variantie). Deze week alles nog eens correct uitbalanceren en de spanning toch een beetje verhogen.
Omdat het een goede oefening is, begin ik nog maar eens van voor af: alle spanning van de spaken en alles opnieuw richten. Deze keer volg ik veel beter het stappenplan van Roger Musson en werk ik ook met vlaggetjes op alle spaken (die draaien toch meer dan ik dacht). Dish, radiale en laterale rechtheid en spakenbalans grotendeels gecorrigeerd bij een lage spanning van de spaken, en dan op het einde bijna enkel nog maar aanspannen en regelmatig de spaken even ontstressen. Gisteren het voorwiel al gedaan en het viel mij op dat ik bij het aanspannen nog maar zeer weinig moest corrigeren. Vorige keer leek het een eindeloos schipperen tussen de 4 belangrijke factoren. Alle spaken zijn zeer mooi in balans deze keer, en het lijkt me een beter gebouwd wiel dan de eerste keer. Oefening baart kunst zeker..
Altijd een goed idee wanneer je met ronde spaken werkt.
Dit is ook de reden waarom voorheen sommige spaken spanning verloren.
Als je veel wielen spaakt voel je dit met je vingers tijdens het spannen en compenseer je dit door na het spannen terug te draaien.
-
- Forum-lid HC
Nu is mijn eerste set dus ook af, en heb ik daar de eerste km ook mee gemaakt, maar ik ben toch niet tevreden. Er zit een hoogteslag in de velg van zeker 1 mm die niet weg te krijgen is vanwege de lasnaad. Dit is zowel voor als achter het geval.
Is het normaal dat er een dergelijke hoogteslag in de velg zit? of heb ik gewoon de verkeerde velgen. (lees budget dus goedkoop)
Is het normaal dat er een dergelijke hoogteslag in de velg zit? of heb ik gewoon de verkeerde velgen. (lees budget dus goedkoop)