Ik denk dat marketing ook een grote rol speelt. Vaak krijg je te horen dat Ultegra duurzamer is dan 105 en Campagnolo duurzamer dan Shimano. Mijn ervaring als gebruiker van zowel Shimano (105, Ultegra 6600 en Ultegra 6800) als Campagnolo (Centaur en Chorus) is dat dergelijke claims maar gedeeltelijk opgaan. Wat wel een feit is: hoe duurder de groep, des te duurder de vervangingsonderdelen. Iets waar je terdege rekening mee moet houden als je een beetje leuk wil blijven fietsen, zonder dat je partner argwaan krijgt en je je kinderen af moet knijpen.
Op het gebied van wielen ben ik inmiddels wel al wat verstandiger geworden. Bij mijn laatste aanschaf van een nieuwe fiets heb ik de wielen bewust niet opgewaardeerd. Een winst van 100 tot 200 gram bleek zoveel extra te kosten (€ 500 tot € 750) dat ik dat niet voor mezelf kon verantwoorden (hierbij moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat mijn vrouw bij de aanschaf aanwezig was). Maar even zonder gekheid: als ik 's morgens in de spiegel kijk, dan is er meer gewichtswinst te behalen in mijn voloptueuze lichaam....