Ik denk dat dit soort handschoenen zeer ruim moeten zitten. Het laagje licht die dan in de handschoen zit, warmt op door je lichaamstemperatuur. Passen is dus de boodschap. In geval je nog veel ruimte zou hebben, kan je nog een setje fijne zijden handschoentjes aan trekken alvorens de waterdichte versie aan je handen te doen. Blijkbaar is dit iets wat skiërs veel doen.
Maar dan moet diezelfde handschoen natuurlijk ook nog waterdicht zijn. En zo te lezen is dat ook niet altijd evident. Ik heb 2 paar neopreen handschoenen. De Castelli Diluvio en de Sealskinz Thermo Gloves.
De Castelli Diluvio is waterdicht. Maar ik zweet er behoorlijk veel in, wat na een tijdje resulteert in koude handen. Ook de zijden handschoenen worden nat van het zweet, du is geen optie.
De Sealskinz, daar blijven mijn handen wel in droog. Het zweet wordt waarschijnlijk beter geabsorbeerd door de merino wol die in de handschoen is verwerkt. Ook zijn ze behoorlijk waterbestendig, al voel je na een hele tijd wel dat je handen wat klam gaan aanvoelen. Maar hier krijg ik dan geen koude handen. Zijdens handschoenen passen hier nogal moeilijk in. De Sealskinz passen goed rond je hand/vingers, en zijden handschoenen passen hier niet meer. Maar door de merino wol is dat eigenlijk niet echt meer nodig. Ik heb hiervan de lange versie.
En anders eventueel nog wat leesvoer :
http://road.cc/content/buyers-guide/212 ... rm-and-dry
Nu moet ik eerlijk zijn, en heb ik zelf zelden last van koude vingers. Als ik, zoals deze week, start met -5°, dan krijgen mijn vingers het ook behoorlijk koud. Maar na een tijdje voel ik dat mijn vingers het (aangenaam) warm krijgen.
De Diluvio zijn goed als het niet koud is. De Sealskinz zijn zeker goed tot net onder het vriespunt. In dat laatste geval moet het eigenlijk al sneeuwen eer de handschoenen nat worden.