Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Stop ons nutteloze fiets "innovaties" door de strot te duwen

SevenofNine
Forum-lid

Gebruikersavatar SevenofNine 30 aug 2015 17:50

rob74 schreef:Ik heb ook een fiets met een een-armige achtervork. En die fiets gaat echt rap, veel rapper dan Boardman. Mijn fiets haalt dik 200 kmh, maar het is dat ook een BMW ;)

Of is dat ook onveilig en onverantwoord?
Toevallig heb ik er ook zo een, maar dan van een bekend Italiaans merk ;)
De mijne haalt ook de 200 met gemak, en dat is zeker onverantwoord :mrgreen: :mrgreen:

@ Ernie C. wat betreft wedstrijden, ben ik het met je eens dat er in het kader van de veiligheid grenzen zitten aan extravagante techniek, maar daarbinnen zit nog best wel een gebied dat ontgonnen kan worden imho. Als de UCI niet zo conservatief zou zijn.

senior
Forum-lid

senior 30 aug 2015 20:32

body schreef:Ik heb geen ervaring met schijfremmen maar hoe staat het ermee als er in het peloton gewisseld moet worden van wiel? Gaat dit net zo makkelijk?
Ja, gaat echt supersnel, vooral als je ook nog steekassen gebruikt :mrgreen: (probeer zelf maar eens)
Laatst gewijzigd door senior op 30 aug 2015 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

senior
Forum-lid

senior 30 aug 2015 20:34

EmPeHa schreef:Maar als wielertoerist ben je helemaal niet gebonden aan de UCI. Nu worden fietsen aan consumenten verkocht als aero, terwijl je heel simpel een meer aero fiets kunt bouwen. Die valt dan alleen buiten de UCI regels.
Niet om hatelijk te zijn maar wat moet je eigenlijk met een aero fiets terwijl je zelf alles behalve aero bent? :shock:

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 aug 2015 20:37

hmm,.... er rijden wel meer renners rond op een hele dure fiets. Terwijl gezien hun prestatie niveau dat geheel niet noodzakelijk is.
Live fast; die young. mijn blog

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 30 aug 2015 20:49

senior schreef:
EmPeHa schreef:Maar als wielertoerist ben je helemaal niet gebonden aan de UCI. Nu worden fietsen aan consumenten verkocht als aero, terwijl je heel simpel een meer aero fiets kunt bouwen. Die valt dan alleen buiten de UCI regels.
Niet om hatelijk te zijn maar wat moet je eigenlijk met een aero fiets terwijl je zelf alles behalve aero bent? :shock:
Oh, voor mij hoeft het ook niet. Eventueel leuk voor de heb. Nu wordt echter verkocht als aero terwijl het al theoretisch maar paar procentjes is. Als je daarop verkoopt, doe het dan ook goed.

Maar goed, eigenlijk heb je maar één fiets nodig. Dat kan dan gewoon een stalen fiets zijn. Klaar.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 31 aug 2015 14:09

Ik zie ook weinig innovaties die ertoe doen.

Ik heb gisteren nog een KOM gereden (was maar 300 meter, dus sprintje) op mijn Colnago Master. Aan 49km/h gemiddeld. Op een fiets van 22 jaar oud...

Ik rij op Campa 9sp, trimbare voorderailleur, gewicht in de buurt van de lichtere topgroepen anno 2015, remt gewoon prima, schakelt meer dan prima, cassettes gaan een kleine 10.000km mee (eerst 5-6.000km op eerste fiets, vervolgens nog voor woon-werk oprijden). Ik rij ook nog op een carbon frame anno 2015. Het is allemaal wat minder stijf dan de huidige frames (stiekem kijk ik naar een Canyon aero uit), maar ik rij toch nog altijd iets beter dan die paar jongens met een Canyon aero... En als ik er wordt afgereden, is dat vooral bergop, en ligt het aan mijn dikke pens!

Ik kan me dus niet meer wensen... Ik zie wel de voordelen van schijfremmen en elektronisch schakelen, maar het is op dit moment te duur voor mij. Mijn geld zit in een huis en, zoals GastheerG het mooi zegt, beleving. Dat pakken ze mij niet meer af... Die Strava records pakken ze mij misschien wel nog ooit af, maar dan zullen ze toch zwaar uit hun pijp moeten komen :D
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 aug 2015 14:18

Strava, over nutteloze innovatie gesproken die 0,0 meerwaarde heeft....

Wat mij betreft heeft elektronisch schakelen zeker wél voordelen. Iedereen die anders roept heeft er zelf nooit mee gereden. Automatisch trimmende VD, nooit meer kabelspanning bijstellen, nooit meer kabels vervangen. En het schakelcomfort is fenomenaal, nee absoluut niet te vergelijken met Super Record (o.i.d.). Echt stukken beter, zeker de VD.

jansen2.0
Forum-lid

jansen2.0 31 aug 2015 14:40

Ik rij op Campa 9sp, trimbare voorderailleur, gewicht in de buurt van de lichtere topgroepen anno 2015, remt gewoon prima, schakelt meer dan prima, cassettes gaan een kleine 10.000km mee (eerst 5-6.000km op eerste fiets, vervolgens nog voor woon-werk oprijden).
Dit. Ik heb een Addict R1 gehad met Campa SR, met een bereikbaar gewicht van 5.5kg. Ik heb er ook een staan uit 1985, als ik deze twee vergelijk is er maar één echt verschil: het integreren van het schakelmechanisme in de remhendels. Alhoewel, terwijl ik dit typ: het rijden met klikpedalen is ook een enorme vooruitgang :mrgreen:

Echte innovaties: ik kan er geen noemen. Het is veelal het doorontwikkelen en/of samenvoegen, ander materiaal, gewicht et cetera. Mijn definitie van innovatief is dan wel 'baanbrekend.'
Previous name Jansen01

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 31 aug 2015 14:47

Strava kost niets!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er al enkele fietsvrienden aan heb overgehouden + random meetings en samenrijden resulteert achteraf in het weten van de naam met wie je gereden hebt...
Dus op gebied van nieuwe mensen leren kennen (ik ben verhuisd naar een plek waar ik niemand kende), inspiratie opdoen voor ritten, jezelf af en toe eens pijn doen, registratie en overzicht van al mijn ritten... durf ik gerust zeggen dat ik heel blij ben met Strava!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 31 aug 2015 14:53

Ik heb gister met een retro rit weer met een wollen trui gereden. Dat zijn nu eenmaal de spelregels van dat soort ritten :shock:
Onder zo'n trui MOET je een ondershirt anders wordt je gek van de kriebels. Dus twee laagjes terwijl 1 heel dun laagje gister voldoende was. Zomer 8-)

Vanmorgen weer gewoon moderne fiets kleding aan.
Ik moet zeggen: DAT is wel een innovatie :mrgreen:

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 aug 2015 14:53

havana schreef:Strava, over nutteloze innovatie gesproken die 0,0 meerwaarde heeft....
Dat is objectief onwaar. Strava voegt een geheel nieuwe gebruikerservaring toe. Daarnaast is door de continue opslag van zowel individuele als groepsdata een heel scala aan nieuwe analyses mogelijk die tot nieuwe inzichten kunnen leiden. Nu al is één van de businessmodellen van strava het verkopen van gebruiikersdata aan stads en wegenplanners. Strava is juist een voorbeeld van een innovatie die wel iets nieuws toevoegt, en is ook nog eens goedkoop tot gratis.
Wat mij betreft heeft elektronisch schakelen zeker wél voordelen. Iedereen die anders roept heeft er zelf nooit mee gereden. Automatisch trimmende VD, nooit meer kabelspanning bijstellen, nooit meer kabels vervangen. En het schakelcomfort is fenomenaal, nee absoluut niet te vergelijken met Super Record (o.i.d.). Echt stukken beter, zeker de VD.
Marginale verbeteringen. Bovendien worden er weer nieuwe problemen geintroduceerd tov mechanisch schakelen: je moet de batterij opladen, het geheel wordt een stuk complexer, dus er kan meer misgaan. En wat is "schakelcomfort" nou weer? Het bewegen van een handeltje is nou niet bepaald oncomfortabel!?
;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 31 aug 2015 15:40

Strava is misschien gratis maar al die apparatuur en abbonementen die je ervoor nodig hebt bepaald niet. Niet weggelegd voor arme sloebers.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie