Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 11 aug 2015 14:21

Al decennia kopen mensen rond hun zestiende een brommer.
Ik zie het verschil niet zo. Ik vind het zelfs een vooruitgang omdat E-bikes minder lawaai maken en niet zo stinken.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2015 14:35

robbebopper schreef:Al decennia kopen mensen rond hun zestiende een brommer.
Ik zie het verschil niet zo. Ik vind het zelfs een vooruitgang omdat E-bikes minder lawaai maken en niet zo stinken.
+1, maar weet niet wat het is maar bij een brommertje (scooter) die 45 rijdt ga ik graag in het wiel zitten (ondanks de stank) en bij een snelle E-bike van 45 voelt dat toch niet helemaal lekker. Zal wel iets met ego te maken hebben, kan ook niet bij een andere gewone fietser in het wiel gaan zitten.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 aug 2015 14:36

Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6133
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2015 14:52

NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
nice, wanneer komt die wetgeving?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2015 14:56

NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
Dit is geheel nieuw voor mij. Je zegt het nogal stellig, is er dan ook al een termijn bekend?
Ach, ik zeg ook maar wat

i-mac

i-mac 11 aug 2015 14:57

MarkVeenstra schreef:
NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
nice, wanneer komt die wetgeving?
Dat betekent dan ook benzine grasmaaiers verboden zullen worden?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6302
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2015 15:05

i-mac schreef:
MarkVeenstra schreef:
NicoNB schreef:Het einde van de brommertjes met een verbrandingsmotor is sowieso in zicht doordat er wetgeving komt die brommers gaat verbieden vanwege het extreem vervuilende karakter van de motortjes.
nice, wanneer komt die wetgeving?
Dat betekent dan ook benzine grasmaaiers verboden zullen worden?
Klopt. In EU verband loopt die discussie al misschien wel 10 jaar. Het gaat met name om 2takt motoren

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 aug 2015 15:07

Ja ik ben soms nogal stellig. ;)

Hier een kamerstuk van eind 2014 dat in deze richting hint.

In het kort het stimuleren van elektrische brommers en scooters om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Dat is imho een aanloop naar steeds strengere emissie-eisen voor brommers en scooters die, door de benodigde techniek, deze voertuigen vroeg of laat economisch niet langer interessant maakt voor verkoop.
i-mac schreef:Dat betekent dan ook benzine grasmaaiers verboden zullen worden?
Vanmorgen zag ik bij mijn kantoor 2 tuinmannen aan het werk met zo'n bosmaaier.
Wie ooit wel eens met zo'n ding rondgelopen heeft weet hoe lekker dat ding voor je rug is. NOT

Anyway, ik dacht, je kunt die dingen makkelijk elektrisch maken, motortje bij het mes, de steel is dan niet langer tevens omhulsel voor de as.
Die steel kan dan gebogen worden om het ding prettiger vast te kunnen houden.
Paar accu's als contra gewicht en de rest van de accu's eventueel in het draagharnas.

Voordelen.
- Veel minder lawaai
- Geen uitlaatgassen
- Veel lichter van gewicht (ok dat gok ik even)
- Betere gewichtsverdeling
- Ergonomisch en dus beter voor je rug
- Elektrisch oplaadbaar dus opladen met zonnestroom is mogelijk.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 aug 2015 15:32

Snoeizagen zijn inmiddels al elektrisch..... Bosmaaiers zullen wel volgen.

Overigens stoten die krengen wel veel minder zooi uit dan scooters omdat ze op speciale benzine lopen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5964
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 aug 2015 15:34

Ik ben benieuwd wanneer de eerste excessen van jeugdigen op snelle e-bikes te zien zullen zijn. :(

Ik reed vandaag met de auto 50 kmh op de cruise control en naast werd ik op het fietspad ingehaald door een snorscooter met blauw plaatje; de bestuurder had geen hem op, :o Met een beetje fatsoen zie ik handige eloktrotechnieker zo'n nep-fiets wel 70 kmh laten halen. Een nozem erop van net 16 zonder fatsoenlijk verkeersinzicht en geen verantwoordelijkheidsbesef. Zal ik vast een ambulance bellen? :?
Live fast; die young. mijn blog

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 11 aug 2015 16:06

Het wachten is op nieuwe nozems op elektrische Puchs en Kreitlers. Terug naar de jaren 70 maar dan wel oplaadbaar!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6133
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2015 16:14

NicoNB schreef:Ja ik ben soms nogal stellig. ;)

Hier een kamerstuk van eind 2014 dat in deze richting hint.

In het kort het stimuleren van elektrische brommers en scooters om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Dat is imho een aanloop naar steeds strengere emissie-eisen voor brommers en scooters die, door de benodigde techniek, deze voertuigen vroeg of laat economisch niet langer interessant maakt voor verkoop.
Dat zal dan wel een heule lange aanloop zijn. Als ik je artikel lees gaat het over navraag wat sommige gemeenten aan stimuleringsmaatregelen doen. En mogelijkerwijs wat de staatssecretaris daar nog aan zou kunnen bijdragen of uitbreiden naar andere gemeenten. Dat gaat dus over stimuleren electische scooters, en niet over regelgeving, en al helemaal niet over 2 takten.
Dan volgt een stuk over typegoedkeuring en naleving + handhaving. Dus ook niet over regelgeving. Wel over een Europese aanscherping, wat vervolgens (na navraag van de staatssecretaris) vooral blijkt dat alles wat goed geproduceerd is, toch wel toegelaten wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie