Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welke momentsleutel voor carbon fiets

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 feb 2014 13:06

amclassic-fan schreef:
Torx lijkt mij een prima keuze voor zulke boutjes, stuk beter dan inbus. Ik snap alleen niet wat je met een moment sleutel moet bij zulke zaken.
Torx is inderdaad perfect , alleen het heel erg zachte aluminium is gewoon bagger. Zeker omdat ze op draadeindjes komen die van staal zijn. En 2,5Nm is gewoon weinig - daar kan je zomaar te veel opzetten, en dan het aluminium lurp draaien.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kees0251
Forum-lid

kees0251 06 feb 2014 13:17

TL@ schreef:Wat ik uit de hele discussie haal, is dat je met een goedkope momentsleutel even goed (slecht) af bent als met een dure.
U bent een goede lezer.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 feb 2014 14:53

Al vaker gezegd maar daarom is deze eigenlijk voor velen gewoon beter, als je deze normaal behandeld

http://www.bol.com/nl/p/park-tool-tw-1- ... 0020912275

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2014 15:33

rene schreef: Torx is inderdaad perfect , alleen het heel erg zachte aluminium is gewoon bagger. Zeker omdat ze op draadeindjes komen die van staal zijn. En 2,5Nm is gewoon weinig - daar kan je zomaar te veel opzetten, en dan het aluminium lurp draaien.
Beetje off topic, maar hoe krijg jij het bitje van je momentsleutel tussen het opgestroopte remrubber gepropt. Ik vind het al lastig genoeg om met een los torx sleuteltje bij die boutjes te komen. Haal jij het rubber er in zijn geheel vanaf ofzo?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 06 feb 2014 16:06

zorroi schreef:
GoldenRatio schreef:
Ik vind het erg jammer dat er wederom een topic met allerlei geleuter is ontstaan door een paar stoorzenders. Men had eindelijk de kans om eens een meer hoogwaardig topic te maken wat kan dienen als referentie voor mensen die in de toekomst info zoeken maar gefeliciteerd hoor, het is nu tot dezelfde prut geworden als de rest van het forum.

Triest.
Sjongejonge. En altijd maar afgeven op de buitenwereld en dit Forum prut blijven noemen. Je hebt het altijd over het feit dat mensen hier in herhaling vallen maar jij bent dan toch wel een meester op dat vlak zeg. Iets van de pot en de ketel?

Maak je niet zo druk. Niemand kan de hele wereld problematiek aan en er zijn ergere dingen waar je je wel druk over moet en kunt maken Swoosh/Divo
Ah waar bleef je toch.
Je hebt weer wat te muiken. Ik zie geen ENKELE bijdrage aan het onderwerp. Je komt dus ALLEEN de sfeer verzieken. En inderdaad ik heb het volste recht dit forum prut te noemen want dat is het ook. Je moet eens goed lezen wat ik precies schrijf en dan volkomen neutraal naar de materie kijken. Werkt heel verhelderend. (als je eerlijk bent tenminste)

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 06 feb 2014 16:10

Er is hier helemaal geen sprake van discussie . Net als op andere plaatsen op het forum hebben jullie al lang bewezen niet te begrijpen hoe je een discussie voert die ook nog ergens over gaat. Het trekt ook altijd bemoeiallen aan die niets over het onderwerp te vertellen hebben maar hun neus graag laten zien en over allerlei nietsterzake doende dingen gaan mauwen. Altijd maar zeiken zaniken en zeuren in allerlei topics ipv een discussie proberen op een hoger peil te krijgen. Ontzettend onintelligent gedrag. jullie zijn schuldig maar zien het zelf niet.

Mensen hier kijken heel beperkt naar het onderwerp. En doen vervolgens allemaal valse aannames. Deze mensen gebruiken ook geen enkele manier om hun gedachtengoed te toetsen en te filteren van onzuiverheden. Jullie moeten jezelf eens echt kritische vragen stellen. Dat gebeurd hier nl niet. Kritische vragen zuivert onwaarheden , verkeerde aannames, spoort hiaten op in denkwijzen ed. Geheel logica volgend, dus geen bevestiging zoeken in je vragen naar je zelf toe, maar doorvragend je eigen stellingen onder de loep nemen.

Alleen al dat Kees gaat roepen dat een momentsleutel geen precisie instrument is maakt normale discussies al dood. Verkeerde aanname omdat een momentsleutel wel degelijk een precisie instrument is. je kunt het vernemen op allerlei gerenomeerde toolsites en gewone winkels voor vak gereedschappen. Ook in brochures van A-merk fabrikanten. Maar nee kees met z'n domme gezwets zal wel even uitmaken wat het is.

Ook quote ik NIET mijzelf hier (volgens kees), wederom een verkeerde aanname. Ik quote een vooraanstaande toolshop.

Ik zou niet tegen een weerwoord kunnen (volgens Kees) blabla. Sorry hoor maar je hebt helemaal geen weerwoord, je spuit gewoon onzin. Nogmaals er is hier geen normale discussie en de oorzaak zijn jullie zelf.

Voorts reageert hier iemand die stelt dat je een momentsleutel met beleid moet behandelen en de nar die kees heet gaat weer vervelend erop posten dat het wél mag van hem. Wie neemt dat figuur überhaupt nog serieus zou je je afvragen. Een stoorzender is het niet meer dan dat, net als sommige anderen hier slechts stoorzenders zijn. Ze scheppen helemaal geen enkele duidelijkheid in tegendeel ze zetten mensen op het verkeerde been en brengen ze in vertwijfeling. Als je een andere mening hebt ok hoor maar stop je valse informatie.

Het is waar dat:
Bij het gebruik van een momentsleutel moet je bep zaken in acht nemen zoals het smeermoment. Ik heb dat hier ook zelf ergens geschreven. Voor bepaalde mensen hier is dat een aanleiding om te verkondigen dat een momentsleutel niet precies hoeft te zijn. Bullshit. Dat is vervolgens geheel niet waar. Een precisie gereedschap moet altijd precies zijn anders kun je er eenvoudig niet van op aan. Juist de constante factor is van belang. Dat één op één doortrekken van dingen hier creëert valse beweringen.

Zeker een bepaalde mate van tolerantie is toegestaan maar:
Zoals ik ook al eerder schreef kun je bij het uitzoeken van een momentsleutel letten op bep andere zaken. (in een post hier eerdr al geschreven) Goedkope sleutels zijn meestal niet geheel precies maar er is natuurlijk meer dan alleen dat. Als je goedkope sleutel op moment suprême weigert, heb je een probleem. Goedkope sleutels zijn op meer dan één vlak onbetrouwbaar. Dus niet direct alleen refererend naar '' het individuele momentsleutel gebruik van de sleutel maar ook refererend aan andere factoren in betrouwbaarheid. Een goedkope uitvoering van een product komt in de regel niet weg met goedkoper uitgevoerd op één punt maar op meerdere punten. failure rates gaan omhoog. quality control is laag etc etc. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te behappen.

Maar nee hier kijken de voorstanders van een goedkope sleutel maar naar één segment. Volgens die mensen met doet die goedkope sleutel het even goed als een dure. Enkele testjes (die overigens aan alle kanten haperen) verteld ze dat op het moment van die testjes er nauwelijks verschillen waren , en weer komen ze met een doortrekking van gedachten en een foute conclusie dat een goedkope precies hetzelfde presteert. En weer passen ze het eenvoudige principe van kritische vragen stelen niet toe.

Jullie denkwijze hapert aan alle kanten, niet kloppende aannames en vervolgens lopen jullie ermee weg als zijnde de waarheid.

Het is ook echt een typisch Nederlandse calvinistische gedachtengang, als het goedkoop is wordt de mens hier getriggerd en ligt de focus vooral op de prijs. En vervolgens zijn ze blind voor alle andere belangrijke parameters.

De conclusie zou ongeveer zo moeten zijn;
- Een momentsleutel moet betrouwbaar zijn. Want het is een precisie tool. Hij moet constant zijn en je moet er blindelings van op aan kunnen. Een instelling van de tool is nl het (betrouwbare)uitgangspunt.
- Bij momentsleutel aanschaf kun je letten op tal van parameters. Zoals de juiste uitvoering voor bep gebruik (click, break-over of cam-over), ergonomie, afleesbaarheid, instelmogelijkheid, instelvastheid, bereik, omkeerbaarheid, kalibreer service mogelijkheid, etc)
- Bij momentsleutel hoort kennis van een juist gebruik. Waaronder de smeerfactor van de bout/moer en het materiaal zelf een hoge mate van belangrijkheid heeft omdat dit sterk de aanhaalkracht beïnvloed.Dit is een ander onderwerp.

*Goedkoop gereedschap is meestal een leugen.
Soms in een heel enkel geval is het ok, maar verreweg in de meeste gevallen gewoon niet!
Goed gereedschap doe je vaak veel langer mee maar ook elke keer dat je het gebruikt heb je er plezier van itt goedkoop gereedschap wat veelal irritaties geeft elke keer dat je het ter hand neemt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2014 16:23

Heb je al een fabrikant gezien van een fietsonderdeel die de smeerfactor hebben opgegeven?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

guver
Forum-lid

guver 06 feb 2014 17:00

Opgegeven aanhaalmomenten gelden altijd voor schone, droge bouten. Op het moment dat je een vet/pasta gaat toepassen kun je met eenzelfde aanhaalmoment wel een 25% grotere trekkracht in de bout krijgen. Zo heb ik het in ieder geval tijdens mijn wtb-opleiding geleerd

kees0251
Forum-lid

kees0251 06 feb 2014 18:42

GoldenRatio schreef: Alleen al dat Kees gaat roepen dat een momentsleutel geen precisie instrument is maakt normale discussies al dood. Verkeerde aanname omdat een momentsleutel wel degelijk een precisie instrument is. je kunt het vernemen op allerlei gerenomeerde toolsites en gewone winkels voor vak gereedschappen. Ook in brochures van A-merk fabrikanten
.
Alleen een Belg kan zulke kolder de wereld in sturen.
Een ding met een tolerantie van een paar % kan nimmer een precisie-instrument worden, het is zelfs geen instrument, maar een simpel stukje gereedschap.
Wie het waarheidsgehalte van sites/brochures serieus neemt, tja, die is niet te helpen.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 feb 2014 18:51

@Kees: houeensop met trollen
@GR: dat "ik tegen jullie" wordt wel een beetje irritant hoor... Doet het "niveau van de discussie" geen goed. En je bent toch niet ECHT divo?
@mods: moet er niet ergens ingegrepen worden inmiddels?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 06 feb 2014 20:04

amclassic-fan schreef:Heb je al een fabrikant gezien van een fietsonderdeel die de smeerfactor hebben opgegeven?
De kern vraag van dit topic was de aanschaf van een kwaliteits momentsleutel.
Mensen hier schrijven alle windstreken uit en verwarren zichzelf.

Wat wil je nu zeggen met je vraag hier?
Volgens mij is de strekking vrij onzinnig en kan niemand er wat mee.
Je wilt er dan ook geen antwoord op imo

De reden dat je er zo mee komt is het volgende:
Je hebt de stelling dat je net zo goed een goedkope momentsleutel kunt kopen want volgens jouw beredenatie voldoet dat gewoon.

Om die stelling kracht bij te zetten stel je hier mij een absurde vraag, met de bedoeling om te dienen als confirmatie (bevestiging) van jouw stelling.
Ik roep echter op tot purificatie van de ideeën waar mensen meekomen..

Iedereen kan met een kromme stelling komen, zichzelf in bochten wringen en zo selectief bevestiging zoeken ter ondersteuning.

Purificatie van je gedachtengoed is de enige manier om werkelijk onwaarheden en tekortkomingen uit je gedachtengoed te filteren. Bijv je eigen stellingen onder vuur leggen dmv een serie kritische vragen. Kijken of je je eigen stellingen omver kunt werpen. Zo maak je ze integer en meer volkomen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ik kan wel goed volgen waarom mensen denken dat een goedkope sleutel adviseren.
Het gaat ongeveer zo:

Men verneemt dat de smeerfactor invloed heeft op het aanhaal moment. Dit kan tevens fluctuaties met zich meebrengen. Dit gegeven wordt dan doorgezet in een stelling: dat als de smeerfactor voor onzuiverheden zorgt je dan ook geen precieze momentsleutel nodig hebt.

Fout, fout, fout.
Dat is een eenzijdige gedachtengang en een rare interpretatie met niet kloppende uitkomsten. Valse aannames.
Die gedachtenlijn is veel te simpel en heeft hiaten. Er zijn tal van zaken te bedenken dat precieze bij een momentsleutel wel degelijk een belangrijke factor is , zoniet de belangrijkste. Sowieso is het doel van een precisie instrument om een zo betrouwbaar als mogelijk uitgangspunt te creeren. (de mate van tolerantie is een ander punt, de mate van tolerantie moet niet verwart worden met betrouwbaarheid)

Dan gebruikt men deze verkeerde aanname als startpunt van de volgende gedachte:
Als een momentsleutel niet zo precies hoeft te zijn kan ik net zo goed een goedkope sleutel kopen.
Fout, fout fout.
Veel te simpel gedacht. Het verschil tussen een goede en minder goede momentsleutel zou in eerste instantie alleen op het niveau liggen van verschillen in toleranties. Bijv voor een goede +/- 3% en een minder goede +/-6%. Echter een GOEDKOOP geproduceerd product is op TAL van punten van mindere kwaliteit en vele malen minder betrouwbaar. Hier houden mensen zichzelf voor de gek. Er zijn heel wat punten te bedenken die negatief zijn. (Vele heb ik al eerder benoemd)

Dan zijn er nog andere zaken te bedenken die de aanschaf van een kwalitatief beter tool verantwoorden. (Ook die heb ik al eerder opgesomt)

Mensen die dmv deze eenzijdige gedachtengang claimen dat je net zo goed een goedkope sleutel kan kopen hebben tenminste op 3 niveau’s hiaten in hun visie.

Nogmaals, het juiste gebruik van een momentsleutel houd meer in dan gewoon instellen zoals het in acht nemen van bep invloeden als materiaal en smeerfactor. Maar men moet hier terug naar de core der dingen. Advies hoort integer te zijn.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 06 feb 2014 20:12

@Kees: Probleem met Belgen? Je zet jezelf wel in hoekje waar je niet veel steun zal krijgen zo.

@GoldenRatio: Zo'n lange posts, jij moet wel heel snel typen (of veel tijd hebben) :-)
Afbeelding

Gesloten