amclassic-fan schreef:Heb je al een fabrikant gezien van een fietsonderdeel die de smeerfactor hebben opgegeven?
De kern vraag van dit topic was de aanschaf van een kwaliteits momentsleutel.
Mensen hier schrijven alle windstreken uit en verwarren zichzelf.
Wat wil je nu zeggen met je vraag hier?
Volgens mij is de strekking vrij onzinnig en kan niemand er wat mee.
Je wilt er dan ook geen antwoord op imo
De reden dat je er zo mee komt is het volgende:
Je hebt de stelling dat je net zo goed een goedkope momentsleutel kunt kopen want volgens jouw beredenatie voldoet dat gewoon.
Om die stelling kracht bij te zetten stel je hier mij een absurde vraag, met de bedoeling om te dienen als
confirmatie (bevestiging) van jouw stelling.
Ik roep echter op tot
purificatie van de ideeën waar mensen meekomen..
Iedereen kan met een kromme stelling komen, zichzelf in bochten wringen en zo selectief bevestiging zoeken ter ondersteuning.
Purificatie van je gedachtengoed is de enige manier om werkelijk onwaarheden en tekortkomingen uit je gedachtengoed te filteren. Bijv je eigen stellingen onder vuur leggen dmv een serie kritische vragen. Kijken of je je eigen stellingen omver kunt werpen. Zo maak je ze
integer en meer volkomen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ik kan wel goed volgen waarom mensen denken dat een goedkope sleutel adviseren.
Het gaat ongeveer zo:
Men verneemt dat de smeerfactor invloed heeft op het aanhaal moment. Dit kan tevens fluctuaties met zich meebrengen. Dit gegeven wordt dan doorgezet in een stelling: dat als de smeerfactor voor onzuiverheden zorgt je dan ook geen precieze momentsleutel nodig hebt.
Fout, fout, fout.
Dat is een eenzijdige gedachtengang en een rare interpretatie met niet kloppende uitkomsten. Valse aannames.
Die gedachtenlijn is veel te simpel en heeft hiaten. Er zijn tal van zaken te bedenken dat precieze bij een momentsleutel wel degelijk een belangrijke factor is , zoniet de belangrijkste. Sowieso is het doel van een precisie instrument om een zo betrouwbaar als mogelijk uitgangspunt te creeren. (de mate van tolerantie is een ander punt, de mate van tolerantie moet niet verwart worden met betrouwbaarheid)
Dan gebruikt men deze verkeerde aanname als startpunt van de volgende gedachte:
Als een momentsleutel niet zo precies hoeft te zijn kan ik net zo goed een goedkope sleutel kopen.
Fout, fout fout.
Veel te simpel gedacht. Het verschil tussen een goede en minder goede momentsleutel zou in eerste instantie alleen op het niveau liggen van verschillen in toleranties. Bijv voor een goede +/- 3% en een minder goede +/-6%. Echter een GOEDKOOP geproduceerd product is op TAL van punten van mindere kwaliteit en vele malen minder betrouwbaar. Hier houden mensen zichzelf voor de gek. Er zijn heel wat punten te bedenken die negatief zijn. (Vele heb ik al eerder benoemd)
Dan zijn er nog andere zaken te bedenken die de aanschaf van een kwalitatief beter tool verantwoorden. (Ook die heb ik al eerder opgesomt)
Mensen die dmv deze eenzijdige gedachtengang claimen dat je net zo goed een goedkope sleutel kan kopen hebben tenminste op 3 niveau’s hiaten in hun visie.
Nogmaals, het juiste gebruik van een momentsleutel houd meer in dan gewoon instellen zoals het in acht nemen van bep invloeden als materiaal en smeerfactor. Maar men moet hier terug naar de core der dingen. Advies hoort integer te zijn.