Milaaan - San Remo
-
bottecchia
- Forum-lid
Zo heel gek was de gok om zelf door te rijden van Cancellara nu ook weer niet. Hij verliest het slechts op enkele centimeters.
In de finale van MSR ligt het doorgaans nu eenmaal op een zakdoek. Je hebt weinig marge om te pokeren. Geef je de kop af en nemen de andere renners niet óf niet hard genoeg over dan is het al snel klaar. Dat Cancellara vol door gaat zegt mij twee dingen: In het heetst van de strijd won zijn hart het van zijn hoofd. Maar hij is ook vreselijk goed. Want na een lange koers is hij in staat om zo door te trekken en dan nog bijna van kop af te winnen ook. Je probeert dat ook alleen als je echt sterk bent.
Moest ik concurrent zijn van Cancellara in Vlaanderen en Roubaix dan ging ik me toch een beetje zorgen maken. Al zal hij het daar slimmer moeten gaan spelen. Anders blijft Fabian straks voor het tweede jaar op rij met drie podiumplaatsen maar zonder een overwinning achter.
In de finale van MSR ligt het doorgaans nu eenmaal op een zakdoek. Je hebt weinig marge om te pokeren. Geef je de kop af en nemen de andere renners niet óf niet hard genoeg over dan is het al snel klaar. Dat Cancellara vol door gaat zegt mij twee dingen: In het heetst van de strijd won zijn hart het van zijn hoofd. Maar hij is ook vreselijk goed. Want na een lange koers is hij in staat om zo door te trekken en dan nog bijna van kop af te winnen ook. Je probeert dat ook alleen als je echt sterk bent.
Moest ik concurrent zijn van Cancellara in Vlaanderen en Roubaix dan ging ik me toch een beetje zorgen maken. Al zal hij het daar slimmer moeten gaan spelen. Anders blijft Fabian straks voor het tweede jaar op rij met drie podiumplaatsen maar zonder een overwinning achter.
Onzin. Ik vind niks romantisch aan de manier van kijken van Marconi. Er niks romantischer dan koers, inclusief alles wat daar bij hoort. Marconi houdt kennelijk van tijdritten of triathlon, daar vind ik dan weer niks aan. En ik vind ze zeker niet romantisch!bottecchia schreef:Marconi, je bekijkt de wielersport als een romanticus. Daar is overigens helemaal niets mis mee. Ik mag dat ook graag doen.
-
bottecchia
- Forum-lid
Ik wil hier geen discussie gaan starten over hoe een derde persoon de koers beleefd. Zeker niet wanneer diegene aangeeft er verder niet meer op in te willen gaan. Maar ik lees een verhaal van iemand die graag ziet dat een renner die veel arbeid en strijd heeft geleverd daarvoor de beloning krijgt in de vorm van de overwinning. Of je het daar nu mee eens bent of niet is een ander verhaal. Hoe je van daar bij een tijdrit en of triathlon uitkomt is mij een raadsel.
Overigens is Cancellara geen haar beter dan Gerrans. Hier is duidelijk te zien dat hij zich reeds op het podium wegsteekt achter de rug van de presentator om uit de wind te blijven.

Overigens is Cancellara geen haar beter dan Gerrans. Hier is duidelijk te zien dat hij zich reeds op het podium wegsteekt achter de rug van de presentator om uit de wind te blijven.

Marconi is daar zelf toch ook duidelijk in - hij geeft heel duidelijk aan wat zijn opvatting van sportiviteit is. Die wijkt wat af van hoe anderen daar tegen aan kijken... maar dat is toch niet zo erg?rob74 schreef:Ik heb nu al het commentaar van Marconi gelezen en ik kan maar een conclusie trekken.
Marconi WIL het het gewoon niet begrijpen. Ondanks de perfecte analyse van de Zwarten zal Marconi nog steeds vinden dan Gerrans een onterechte winnaar is. Marconi blijft een roepende in de woestijn die alleen in zijn eigen gelijk wil geloven.
Dus... welk probleem kaart je nou aan?
En wat die perfecte analyse van de Zwarten betreft... ik zou zeggen: goede analyse, maar niet perfect! Want vanaf dat ze beneden zijn (daarvoor wil Cancellara de kop en probeert hij de anderen eraf te rijden) heeft Gerrans ruim een halve minuut voordat hij uiteindelijk overneemt, goed ruimte en gelegenheid om dat te doen. Maar Gerrans kiest ervoor het niet te doen, hij zit zichtbaar op zijn gemak in het wiel. Cancellara rijdt iets rustiger (let wel, nog steeds knalhard!) en gebaart op 10:34 ook: draaien! De commentator meldt het ook... en dan nog duurt het twintig seconden voordat Gerrans overneemt... Nou ja, overneemt; Gerrans komt er naast en neemt halfwas over. Hij doet het, maar niet voluit. Je ziet hem bijna denken: ik moet ook nog wat overhouden voor de sprint! En dan gaat Cancellara weer!
Gerrans en Cancellara hebben ieder één kans om te winnen. Voor beiden geldt dat ze vooruit moeten blijven. Cancellara kan winnen als anderen meewerken. Nibali wil of kan niet (Sagan kwam er ook aan!); Gerrans pokert en doet het nauwelijks. Als Cancellara niet rijdt, blijft de groep niet vooruit en wint hij zeker niet. Nu scheelt het heel weinig. Gerrans kan alleen winnen als hij in het wiel blijft, wacht, en het op de streep afmaakt. En zo heeft hij het gedaan. Cool, berekenend. Hij heeft zijn winst misschien niet op de streep verdiend, maar wel in de afdaling. Daar heeft hij gevochten om bij Cancellara te blijven. Dat lukte, en dat gaf hem de kans in de sprint. Die kans heeft hij niet vergooid door uit 'sportieve overwegingen' voluit op kop te gaan rijden.
En Cancellara? Hij deed het ook niet echt fout. De voorsprong was zo marginaal, dat als hij niet gereden had zoals hij reed, dat ze ingehaald waren. Nu lukte het hem bijna van de kop af...
Ik hoop hem dit jaar nog vaak in zo goede doen te zien fietsen (en ook een paar keer te zien winnen!)
Nee, mis ! Ik houd van wielrennen in al zijn vormen. Het enige waarin ik hier van de anderen verschil is dat ik een eerlijke koers wil zien waar de werkelijk sterkste renner wint. Als een renner zich verschuilt achter een andere renner en dus niet of nauwelijks deelneemt aan het zware kopwerk bij een vlucht en dus wel profiteert van die andere renner op kop, dan behoort deze plakker sportief te blijven en niet deelnemen aan een sprint .knutmo schreef:Onzin. Ik vind niks romantisch aan de manier van kijken van Marconi. Er niks romantischer dan koers, inclusief alles wat daar bij hoort. Marconi houdt kennelijk van tijdritten of triathlon, daar vind ik dan weer niks aan. En ik vind ze zeker niet romantisch!bottecchia schreef:Marconi, je bekijkt de wielersport als een romanticus. Daar is overigens helemaal niets mis mee. Ik mag dat ook graag doen.
Persoonlijk vind ik klimmen en tijdrijden het mooist omdat daar de coureur het zelf moet doen. Je kan aanklampen in een klim maar meestal ben je dan toch uitgepierd bij aankomst. Kortom, ik ben geen romanticus maar iemand die gewoon een echt sportieve strijd wil zien zonder plakkers en dopingpakkers. Noem mij een idealist.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
- de zwarten
- Forum-lid HC
@ Marconi:
Ik denk dat we allemaal willen dat de beste wint, maar de meesten hier leggen zich er bij neer dat het ook een keer anders gebeurt, en zien er ook gewoon wel het nut van in voor de spanning in de koers. Dat je dat niet graag hebt is een kwestie van smaak (en de coloribus et gustibus...), maar het ging de meesten hier waarschijnlijk een stapje te ver als je afbreuk doet aan de renner in kwestie (Gerrans). Iedereen heeft namelijk ooit al eens gekoerst zoals Gerrans (al dan niet in een zwak moment: er zitten hier namelijk niet alleen Cancellara's op dit forum), dus dat een Gerrans (of een Nuyens, of een Van Summeren) af en toe een dikke koers wint, maakt het boeiend en spreekt ergens ook aan.
Als je een koers wil zien zonder plakkers, zou je alle renners eens apart een volledige Tour de France moeten laten rijden. Zou Contador nog altijd winnen? Of toch Cancellara (gewoon omdat hij alleen vlakke ritten van 250km aan 40 gemiddeld kan rijden, en zo al minuten pakt vooraleer er ook maar een meter geklommen wordt?). Dan zou diegene met de grootste motor winnen.
En tot slot: je spreekt jezelf tegen
Ik denk dat we allemaal willen dat de beste wint, maar de meesten hier leggen zich er bij neer dat het ook een keer anders gebeurt, en zien er ook gewoon wel het nut van in voor de spanning in de koers. Dat je dat niet graag hebt is een kwestie van smaak (en de coloribus et gustibus...), maar het ging de meesten hier waarschijnlijk een stapje te ver als je afbreuk doet aan de renner in kwestie (Gerrans). Iedereen heeft namelijk ooit al eens gekoerst zoals Gerrans (al dan niet in een zwak moment: er zitten hier namelijk niet alleen Cancellara's op dit forum), dus dat een Gerrans (of een Nuyens, of een Van Summeren) af en toe een dikke koers wint, maakt het boeiend en spreekt ergens ook aan.
Als je een koers wil zien zonder plakkers, zou je alle renners eens apart een volledige Tour de France moeten laten rijden. Zou Contador nog altijd winnen? Of toch Cancellara (gewoon omdat hij alleen vlakke ritten van 250km aan 40 gemiddeld kan rijden, en zo al minuten pakt vooraleer er ook maar een meter geklommen wordt?). Dan zou diegene met de grootste motor winnen.
En tot slot: je spreekt jezelf tegen
marconi schreef:Nee, mis ! Ik houd van wielrennen in al zijn vormen. ...knutmo schreef:Marconi houdt kennelijk van tijdritten ...
Persoonlijk vind ik klimmen en tijdrijden het mooist...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®-
marcvmegroot
- Forum-lid
En hier ben ik het volledig mee eens.marconi schreef: Nee, mis ! Ik houd van wielrennen in al zijn vormen. Het enige waarin ik hier van de anderen verschil is dat ik een eerlijke koers wil zien waar de werkelijk sterkste renner wint. Als een renner zich verschuilt achter een andere renner en dus niet of nauwelijks deelneemt aan het zware kopwerk bij een vlucht en dus wel profiteert van die andere renner op kop, dan behoort deze plakker sportief te blijven en niet deelnemen aan een sprint .
Marc
people are strange when you\'re a stranger
Ik herken het dilemma wel.
Het romantische idee van sportieve rechtvaardigheid versus datgene wat wielrennen wielrennen maakt.
Het gekke voor mij is dat als deze twee elkaar ontmoeten (bij kanibalen als Merckx) ik weer juist sympathie krijg voor de underdog, de eeuwige nummer twee.
Mooi, wielrennen.
Het romantische idee van sportieve rechtvaardigheid versus datgene wat wielrennen wielrennen maakt.
Het gekke voor mij is dat als deze twee elkaar ontmoeten (bij kanibalen als Merckx) ik weer juist sympathie krijg voor de underdog, de eeuwige nummer twee.
Mooi, wielrennen.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Wees blij dat het soms ook zo gaat, anders zou FC alles winnen. Hij graaft soms zijn eigen graf door als een malle te rijden. ZO hard dat niemand met hem naar de finish durft, net zoals vorig jaar in PR.
Ikzelf ben een groot fan van Fabian, en zie hem graag winnen maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal.
Ikzelf ben een groot fan van Fabian, en zie hem graag winnen maar dit soort dingen gebeuren nu eenmaal.
Ik zie mijzelf als een romanticus; toch vond ik het er in de finale van MSR sportief aan toegaan, en heeft naar mijn smaak de beste gewonnen (die inderdaad al voorspeld kon worden als het groepje weg zou blijven).
Voor mij dus sportieve rechtvaardigheid, zoals farelli dit noemt.
Maar het leuke van een rit in lijn is dat de beste een combinatie is van een aantal eigenschappen (en misschien ben ik niet eens volledig):
-de sterkste
-degenene met de sterkste ploeg
-degenen met het meeste geduld
-degene met de meeste zelfkennis
-degene met de beste tactiek
-de beste spinter
-de slimste
Aangezien Gerrans meer vinkjes in bovenstaand lijstje kan zetten dan FC, was hij dus simpelweg de beste.
FC hoefde nl. niet door te trappen, hier koos hij zelf voor; we lazen op de vorige pagina waarom hij dat deed, ook dit was tactiek i.v.m. de plek van de volgauto's in de komende koersen.
Ook ik had FC graag zien winnen; zijn enige kans lag denk ik in het lossen van Gerrans en Nibali in de afdaling; en daar was hij dus niet sterk genoeg voor.
Voor mij dus sportieve rechtvaardigheid, zoals farelli dit noemt.
Maar het leuke van een rit in lijn is dat de beste een combinatie is van een aantal eigenschappen (en misschien ben ik niet eens volledig):
-de sterkste
-degenene met de sterkste ploeg
-degenen met het meeste geduld
-degene met de meeste zelfkennis
-degene met de beste tactiek
-de beste spinter
-de slimste
Aangezien Gerrans meer vinkjes in bovenstaand lijstje kan zetten dan FC, was hij dus simpelweg de beste.
FC hoefde nl. niet door te trappen, hier koos hij zelf voor; we lazen op de vorige pagina waarom hij dat deed, ook dit was tactiek i.v.m. de plek van de volgauto's in de komende koersen.
Ook ik had FC graag zien winnen; zijn enige kans lag denk ik in het lossen van Gerrans en Nibali in de afdaling; en daar was hij dus niet sterk genoeg voor.
Dan hou je dus niet van wielrennen in al zijn vormen. Dat de slimste vaker wint dan de sterkste is namelijk inherent aan het wielrennen.En dat is van alle tijden. Maar zo slecht heeft Cancellara het niet als je zijn palmares naast zijn landgenoot Thomas Wegmüller legt: altijd de sterkste, altijd degene die al het kopwerk mocht opknappen en altijd degene die op de streep werd geklopt.marconi schreef:Nee, mis ! Ik houd van wielrennen in al zijn vormen. Het enige waarin ik hier van de anderen verschil is dat ik een eerlijke koers wil zien waar de werkelijk sterkste renner wint.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
marcvmegroot
- Forum-lid
Om te dalen moet je veel lef hebben. Gerrans en Nibali mochten blij zijn dat ze FC z'n wiel konden houden. Dit was geen afdalen, dit was je naar beneden laten storten. Harder zal niet kunnen. Fabian hoort toch wel bij de beste dalers. Dus je argument klopt niet.loos schreef:Ook ik had FC graag zien winnen; zijn enige kans lag denk ik in het lossen van Gerrans en Nibali in de afdaling; en daar was hij dus niet sterk genoeg voor.
Marc
people are strange when you\'re a stranger