Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea Orca

blehh
Forum-lid

blehh 24 nov 2004 18:23

geloof zonder fotos niet al die onzin over brekende frames. tuurlijk scheurt er wel eens wat, vaak ook nog door verkeerd gebruik. Fotossssssssss...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 nov 2004 18:33

Quoten: Origineel geplaatst door blehh op 24 November 2004

geloof zonder fotos niet al die onzin over brekende frames. tuurlijk scheurt er wel eens wat, vaak ook nog door verkeerd gebruik. Fotossssssssss...

Hou je onzin gewoon voor je. Dit jaar zijn bij 4 mensen uit Ede frames gesneuveld. Bij een Full Carbon Koga werd het bracket er volledig onderuit getrapt in een wedstrijd. Een stale frame scheurde de balhoofdbuis af. Bij een VT 730 scheurde het ook het bracket (was z'n 5de VT die scheurde, steeds weer gratis een nieuwe). En een stalen DeRosa scheurde bij de bovenbuis bij het balhoofd. Dan scheurde ook nog een allu koga mtb, waar die scheurde weet ik niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

blehh
Forum-lid

blehh 24 nov 2004 18:35

Laat maar zien dan

blehh
Forum-lid

blehh 24 nov 2004 18:37

nog ff, dus een carbon, een koga, daar ga je al. Zoals ik zei breekt of beter scheurt er wel eens wat, soms, vaak door verkeerd gebruik. Een goed frame, staal, carbon of alu scheurt of breekt niet zo maar. Ik heb het nog nooit mee gemaakt, wel eens wat fotos gezien op de nodige forums maar niet veel. En van structurele problemen is bij geen fabrikant sprake :], zelfs een orca scheurt niet snel en dat is zon beetje het minste van het minste op carbon gebied [tour-test]

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 24 nov 2004 19:51

Er scheurt wel eens wat, vaak door verkeerd gebruik? Hoe kun je een frame nu verkeerd gebruiken? Je bedoelt dan toch zeker verkeersongelukken, van een viaduct af laten vallen? Kijk, vol sprinten op een goedkoop carbon frame is geen verkeerd gebruik. Je kunt zeggen: Dan is het logisch dat ie scheurt. Maar dat is alleen een argument als fabrikanten van slappere frames heel eerlijk bij elk frame gaan vermelden hoe je zo'n ding verkeerd gebruikt. Dat doen ze dus niet. Alleen in de kleinere lettertjes van wielsets zou je wel eens kunnen tegenkomen, dat vanaf 80 kg lichaamsgewicht de garantie vervalt. Zo zouden ze het ook voor frames moeten doen.

gerardridley
Forum-lid

gerardridley 24 nov 2004 20:34

Ik ben het helemaal met Ponsteen eens. Op mijn vraag aan de dealer of de Luna geschikt is voor mijn gewicht werd rustig geantwoord ook al weegt u 100 kilo dan is dat nog geen probleem. Nee het is ook geen probleem maar de impotreur geeft aan max 80 kilo. Gewoon eerlijk zaken doen duurt het langst!

postamble();
Ridley Rides Up!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 nov 2004 21:04

nog ff, dus een carbon, een koga, daar ga je al. Zoals ik zei breekt of beter scheurt er wel eens wat, soms, vaak door verkeerd gebruik. Een goed frame, staal, carbon of alu scheurt of breekt niet zo maar. Ik heb het nog nooit mee gemaakt, wel eens wat fotos gezien op de nodige forums maar niet veel. En van structurele problemen is bij geen fabrikant sprake :], zelfs een orca scheurt niet snel en dat is zon beetje het minste van het minste op carbon gebied [tour-test]

Die carbon Koga was 4 jaar oud, altijd door Erik Kruise onderhouden. En die weet echt wel hoe je een fietst moet onderhouden. Het is de duurste koga die er is, gratis gekregen nadat ie een aluminium koga in limburg op 3 plaatsen brak. Hij is met geen van beide fietsen ooit gevallen! Ik zal hem binnenkort wel vragen of ie er foto's van heeft gemaakt.
Afbeelding

wibo
Forum-lid

wibo 24 nov 2004 21:59

Of een Orca het minste van het minste is, weten we (nog) niet. Bij de befaamde Tour-test blijken diverse gerenommeerde merken in de totaaltelling niet daverend af te wijken. Er werd tot nu ook maar een beperkt aantal fietsen/frames getest. Van verschillende zijde (handelaren) is mij gezegd dat fabrikanten bij de huidige generatie carbonfietsen wat terug komen van de full carbon voorvork. Ik zou willen pleiten voor meer duidelijkheid t.a.v. de belastbaarheid en het gedrag van m.n. grotere frames bij de wat grotere/zwaardere gebruikers (zelf weeg ik 92 kg bij 1.92 mtr.). Wat mijn eigen Orca betreft, inmiddels is de full carbon voorvork kosteloos vervangen door een carbon met alu kroon, in de oorspronkelijke Orca-kleur. Het weggedrag bij snel ontwijken e.d. is aanmerkelijk verbeterd, zo ook bij op de pedalen staande trekken aan het stuur. Hoe de fiets zich nu houdt bij snelle afdalingen weet ik nog niet. De torsiestijfheid is uiteraard niet veranderd, zoals terecht voorgehouden door Campy op 17-11-04. Bij doorsnee omstandigheden rijdt de Orca nu overigens "als een trein". Ik kan nog niet beoordelen of ik moet uitkijken naar iets anders. Dan liefst wel weer carbon vanwege de fraaie vormgevingsmogelijkheden. Kom ik tot de conclusie dat ik het voorlopig maar moet doen met de Orca, dan haal ik uit nijd nog wel wat gewicht (alu kroon wat zwaarder dan de carbon) terug door plaatsing van een lichter stuur.

campy
Forum-lid

campy 25 nov 2004 10:30

hoi Wibo,
Leuk te horen dat je Orca nou een stuk lekkerder rijdt!! Fijn dat je nou meer van je dure en mooie fiets kan genieten.
Had je trouwens een bepaald stuur+pen in gedachte? Als je graag een strakke fiets wilt met een voorkant die niet zo veel 'flext' dan zou ik oppassen met een al te licht stuur, omdat het dan wel eens slap zou kunnen worden.
drieenvijftigelf

blehh
Forum-lid

blehh 25 nov 2004 11:35

verkeerd gebruik bij een frame is moeilijk, daar bedoel ik idd valpartijen enz. Dat die eric blijkbaar zo sterk is datie elk frame kapot rijd, zou hij niet bij de rabo kunnen gaan fietsen ? Met verkeerd gebruik bedoelde ik meer onderdelen, als stuurpen, vork, stuur noem alles van carbon maar op. Vaak zijn breuken terug te leiden naar valpartijen enz hoewel de mensen het ivm de garantie niet vaak toegeven. Wat gewicht betreft, de dealer zegt dat het kan omdat het kan, het zou onzin zijn te zeggen 80 kg kan maar 88 kg niet..wat is dat voor ontwerp dat het ineens bij 8 kg meer knapt, denk eens aan de krachten die op een frame komen te staan. Iemand van 75 kg kan wel veel serker zijn dan iemand van 90 kg en toch kan die van 90 niet op het frame van die van 75 ????? hoewel die van 75 er veel meer krachten op loslaat ?? nee toch, idd als je geen 150 kg weegt kan je rustig op je Luna fietsen, of welk ander carbon frame ook. Bij bv wielen wordt het iets meer tricky maar zelf dan, zie bv ksyrium sl, tot weet ik, 75 kg ofzo. Heel veel veel zwaardere mensen rijden er zonder enig probleem op..
Cheers, j

ps zou echt graag eens fotos van die frames van eric willen zien..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2004 15:24

Erik Kruise is alleen degene die de fietsen onderhoud. Ik zie zaterdag waarschijnlijk degene die z'n 2e koga kapot trapte dit seizoen. Ik zal hem vrraggen of hij foto's heeft. Hij weegt in het seizoen minder dan 80 kg, maar met een piek vermogen van 600 Watt uit de SMA keuring richt ie heel wat schade aan. Hij is vorig jaar bij de B's begonnen met wedstrijden dit jaar bij de A's en als je 35 ben, ben je toch wat te oud voor Rabo.
Afbeelding

blehh
Forum-lid

blehh 25 nov 2004 16:16

das idd heel erg veel, zou die grafieken van die 600 watt ook graag willen zien, ik denk dat er niet veel mensen zijn die 600 watt halen..ligt wel aan meet methode. Ik weet niet, als je 600 watt trapt en 35 bent dan wil de rabo hem misschien toch :]]. Zou mooi zijn als je wat fotos kan krijgen..
Ben niet zo op de hoogte van koga's maar het lijkt mij ook daar geen structureel probleem met frames..maar daar ze bij koga wel meer aanklooien zou het kunnen..
gr, j-

Plaats reactie