Ervaringen Shimano Flightdeck
-
- Forum-lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 17 jan 2007 14:41
Heeej
Naja eigenlijk wil ik een fietscomputer maar waar je dus ziet in welke versnelling je zit.
Wat ook een pré is, is dat de bediening in de shifters zit.Welke merken hebben dit en welke modellen?
Pascal
Naja eigenlijk wil ik een fietscomputer maar waar je dus ziet in welke versnelling je zit.
Wat ook een pré is, is dat de bediening in de shifters zit.Welke merken hebben dit en welke modellen?
Pascal
Wederom een heel simpel antwoord: alleen de Flightdeck en de Ergobrain.
Waarom wil je in godsnaam weten in welke versnelling je zit???
Waarom wil je in godsnaam weten in welke versnelling je zit???
-
- Forum-lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 17 jan 2007 14:41
Waarom, omdat ik het wel handig vind ik weet wel dat je het ook gewoon voelt tijdens fietsen en als je 't niet weet je effe achterom kijkt. Maar ook vind ik het een pré dat alles in je shifters zit verwerkt waardoor je altijd twee handen aan het stuur hebt en da's wel zo veilig als je 45/50 km/h rijdt.
Besef dat het niet mogelijk is da's jammer, maar zijn er dan wel 'alternatieven' die dus in de shifters te bedienen zijn?
Iemand ervaring met hoogtemeters in computers? Dat vind ik nl. ook een heel goed alternatief aangezien ik heel veel klim
Pacal
Besef dat het niet mogelijk is da's jammer, maar zijn er dan wel 'alternatieven' die dus in de shifters te bedienen zijn?
Iemand ervaring met hoogtemeters in computers? Dat vind ik nl. ook een heel goed alternatief aangezien ik heel veel klim
Pacal
Quote: Origineel geplaatst door havana op 08 Februari 2007
Wederom een heel simpel antwoord: alleen de Flightdeck en de Ergobrain.Waarom wil je in godsnaam weten in welke versnelling je zit???
Waarom zou je in vredesnaam je snelheid willen weten, jij hebt toch ook een kilometer tellertje op je fiets ?
En volgens mij ook nog een hartslagmeter, waarom zou je in vredesnaam je hartslag willen weten ?
Handige eigenschap van de flightdeck.
Omdat als je in een groep rijd het makkelijk is dat je op je display kan zien of je ketting niet te schuin ligt en hoeveel tandjes je nog over hebt.
Zelf heb ik ook de Flightdeck en vind dat icm de sensorloze cadans teller een perfecte uitvindig.
Als ze nu ook de mogelijkheden van de HAC 5 toevoegen en nog een SRM inbouwen ben ik er helemaal tevreden mee.
Ik vind een beetje info wel prettig.
Wederom een heel simpel antwoord: alleen de Flightdeck en de Ergobrain.Waarom wil je in godsnaam weten in welke versnelling je zit???
Waarom zou je in vredesnaam je snelheid willen weten, jij hebt toch ook een kilometer tellertje op je fiets ?
En volgens mij ook nog een hartslagmeter, waarom zou je in vredesnaam je hartslag willen weten ?
Handige eigenschap van de flightdeck.
Omdat als je in een groep rijd het makkelijk is dat je op je display kan zien of je ketting niet te schuin ligt en hoeveel tandjes je nog over hebt.
Zelf heb ik ook de Flightdeck en vind dat icm de sensorloze cadans teller een perfecte uitvindig.
Als ze nu ook de mogelijkheden van de HAC 5 toevoegen en nog een SRM inbouwen ben ik er helemaal tevreden mee.
Ik vind een beetje info wel prettig.
Ik heb een jaar lang met een Flightdeck rondgereden, en ben sinds dit jaar overgestapt op een Polar CS100 met Cadans sensor. Ik vond de Flightdeck een verschrikkelijk onhandig ding.
Je moet eerst 3000 menuutjes door voordat je een keer wat te zien krijgt, en de bediening in de shifters vond ik ook waardeloos, als ik bij het aanzetten een keer te hard in mijn shifters kneep, drukte ik ook op het knopje van de flightdeck, waardoor deze stopgezet werd en ik er na een tijdje pas achterkwam dat ik een stuk van mijn rit afstand mis.
met de CS100 gewoon alles op 1 scherm, afstand, snelheid, hartslag en cadans, bevalt me een stuk beter.
Je moet eerst 3000 menuutjes door voordat je een keer wat te zien krijgt, en de bediening in de shifters vond ik ook waardeloos, als ik bij het aanzetten een keer te hard in mijn shifters kneep, drukte ik ook op het knopje van de flightdeck, waardoor deze stopgezet werd en ik er na een tijdje pas achterkwam dat ik een stuk van mijn rit afstand mis.
met de CS100 gewoon alles op 1 scherm, afstand, snelheid, hartslag en cadans, bevalt me een stuk beter.
Gebruiksvriendelijk is de FD zeker niet.
Zelf heb ik de Polar s725x, bevalt ook prima. HAC5 lijkt me ook een mooi apparaat. Op beiden zit trouwens hoogtemeting.
Zelf heb ik de Polar s725x, bevalt ook prima. HAC5 lijkt me ook een mooi apparaat. Op beiden zit trouwens hoogtemeting.
Quoten: Origineel geplaatst door voermanb op 08 Februari 2007
Je moet eerst 3000 menuutjes door voordat je een keer wat te zien krijgt, en de bediening in de shifters vond ik ook waardeloos, als ik bij het aanzetten een keer te hard in mijn shifters kneep, drukte ik ook op het knopje van de flightdeck, waardoor deze stopgezet werd en ik er na een tijdje pas achterkwam dat ik een stuk van mijn rit afstand mis.
-----------------------------------------
Op blz 2 ietsje hogerop vind je in een reactie van Papito en mezelf hoe je dit probleem kan vermijden.
Wat die 3000 menuutjes betreft, volgens mij heb ik dan ik een andere versie, bij mij duurt het max 7 seconden voor ik ben waar ik zijn moet, en meestal veel sneller.
Indicatie van versnelling is zeker wel interessant, ivm met juiste kettinglijn e.d. Het is veel veiliger dan even te kijken naar de ketting.
Bediening vanuit shifters is onovertroffen en ik begrijp helemaal niet hoe je daar kan tegen zijn. Ik heb ook een polar s725x en die gebruik ik als hartslagmeter op mijn racer. Op mijn mtb gebruik ik ook de fietsfuncties van de polar want daar heb ik geen flight deck op zitten. Op mtb gebruik ik de fietsfuncties minder frequent en kijk ik meer naar mn hartslag. Voor de fietsfuncties op mn racer blijft de flight deck in dienst.
Je moet eerst 3000 menuutjes door voordat je een keer wat te zien krijgt, en de bediening in de shifters vond ik ook waardeloos, als ik bij het aanzetten een keer te hard in mijn shifters kneep, drukte ik ook op het knopje van de flightdeck, waardoor deze stopgezet werd en ik er na een tijdje pas achterkwam dat ik een stuk van mijn rit afstand mis.
-----------------------------------------
Op blz 2 ietsje hogerop vind je in een reactie van Papito en mezelf hoe je dit probleem kan vermijden.
Wat die 3000 menuutjes betreft, volgens mij heb ik dan ik een andere versie, bij mij duurt het max 7 seconden voor ik ben waar ik zijn moet, en meestal veel sneller.
Indicatie van versnelling is zeker wel interessant, ivm met juiste kettinglijn e.d. Het is veel veiliger dan even te kijken naar de ketting.
Bediening vanuit shifters is onovertroffen en ik begrijp helemaal niet hoe je daar kan tegen zijn. Ik heb ook een polar s725x en die gebruik ik als hartslagmeter op mijn racer. Op mijn mtb gebruik ik ook de fietsfuncties van de polar want daar heb ik geen flight deck op zitten. Op mtb gebruik ik de fietsfuncties minder frequent en kijk ik meer naar mn hartslag. Voor de fietsfuncties op mn racer blijft de flight deck in dienst.
Het hangt er inderdaad maar net waarvoor je 'm gebruikt.
90 van mijn trainingen zijn D1 trainingen op 't binnenblad, dan is kettinglijn toch niet belangrijk aangezien tenzij ik windkracht 6 mee heb. In principe rijd ik 95 op 't binnenblad.
90 van mijn trainingen zijn D1 trainingen op 't binnenblad, dan is kettinglijn toch niet belangrijk aangezien tenzij ik windkracht 6 mee heb. In principe rijd ik 95 op 't binnenblad.
Inderdaad, het hangt er van af...
En ik rij vooral op trapfrequentie en hartslag en schakel heel wat af om in de juiste marges te blijven. Zeker als je langs het kanaal rijdt met soms plotse windstoten is schakelen zeer aangewezen.
Bij een triple mag je bij klein en groot blad de drie uiterste tandjes niet gebruiken, dus dan is het extra handig zo'n verzetsignalisatie. Hoeveel mag ik nog schakelen vooraleer van voorblad te wisselen... Ik ben en blijf een flightdeck-fan en kan niet meer zonder.
En ik rij vooral op trapfrequentie en hartslag en schakel heel wat af om in de juiste marges te blijven. Zeker als je langs het kanaal rijdt met soms plotse windstoten is schakelen zeer aangewezen.
Bij een triple mag je bij klein en groot blad de drie uiterste tandjes niet gebruiken, dus dan is het extra handig zo'n verzetsignalisatie. Hoeveel mag ik nog schakelen vooraleer van voorblad te wisselen... Ik ben en blijf een flightdeck-fan en kan niet meer zonder.
In sommige standen van de Flightdeck kan je hem niet aan of uitzetten. Als je bijv. snelheid boven en cadans onder hebt staan dan is het niet mogelijk dat je de Flightdeck in deze stand per ongeluk uitzet.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Indicatie van de versnelling vind ik vrij doelloos, als iemand naast me komt fietsen en vraagt in welke versnelling ik rij dan hoef ik niet naar beneden te kijken om het te vertellen. Ik weet het bijna altijd, wel zo makkelijk als er geklommen moet worden, dan weet je wanneer je niet meer kleiner kunt achter en dat je hem dus van het buitenblad af moet gooien.
Flightdeck is redelijk goedkoop te krijgen, dan zou je het nog best kunnen overwegen als je wel waarde aan die verzets indicatie hecht. Ergobrain zou ik m'n geld zeker niet aan uitgeven, voor €140 is er veel mooiers te koop.
Flightdeck is redelijk goedkoop te krijgen, dan zou je het nog best kunnen overwegen als je wel waarde aan die verzets indicatie hecht. Ergobrain zou ik m'n geld zeker niet aan uitgeven, voor €140 is er veel mooiers te koop.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Februari 2007
Indicatie van de versnelling vind ik vrij doelloos, als iemand naast me komt fietsen en vraagt in welke versnelling ik rij dan hoef ik niet naar beneden te kijken om het te vertellen. Ik weet het bijna altijd, wel zo makkelijk als er geklommen moet worden, dan weet je wanneer je niet meer kleiner kunt achter en dat je hem dus van het buitenblad af moet gooien.
Flightdeck is redelijk goedkoop te krijgen, dan zou je het nog best kunnen overwegen als je wel waarde aan die verzets indicatie hecht. Ergobrain zou ik m'n geld zeker niet aan uitgeven, voor €140 is er veel mooiers te koop.
Maar niet iedereen is zo goed als jij ...
Indicatie van de versnelling vind ik vrij doelloos, als iemand naast me komt fietsen en vraagt in welke versnelling ik rij dan hoef ik niet naar beneden te kijken om het te vertellen. Ik weet het bijna altijd, wel zo makkelijk als er geklommen moet worden, dan weet je wanneer je niet meer kleiner kunt achter en dat je hem dus van het buitenblad af moet gooien.
Flightdeck is redelijk goedkoop te krijgen, dan zou je het nog best kunnen overwegen als je wel waarde aan die verzets indicatie hecht. Ergobrain zou ik m'n geld zeker niet aan uitgeven, voor €140 is er veel mooiers te koop.
Maar niet iedereen is zo goed als jij ...