Jan Gulden
15 jul 2016 14:14
Voor wat betreft ervaringen met Plieger sport in Meerkerk wil ik een zeer recente van mij ook graag delen.
Ik heb na heel lang wachten (en sparen) in januari 2016 uiteindelijk bij Plieger Sport een Pinarello Dogma besteld. Eigenlijk wilde ik een frame uit Italië laten komen en deze door mijn vaste leverancier (RWP Bilthoven) laten opbouwen, maar dan zouden de kosten wel heel erg hoog oplopen. Ook heb ik een bijzonder grote maat (62cc) die lastig te leveren is.Volgens Marco van Plieger zou de fiets met 6 tot 8 weken moeten krijgen (in maart dus ). Zou mooi zijn want dan kon ik hem drie maanden in fietsen voor de Dolomieten marathon.
Omdat ik over de wielen twijfelde mocht ik nog wel gratis een paar Zipp wielen uitproberen op mijn oude fiets. (goede service ). Deze heb ik uiteindelijk niet door Plieger laten leveren. Dit wel in overleg met hen, maar een prijsverschil van 500€ konden zij niet overbruggen, zelf enige korting viel niet te bespreken.
Maart afgewacht, gebeld, nee niet binnen ook niets gehoord. April: ja we hebben gebeld het nr. van het frame is bekend wat betekent dat de fiets gemaakt is en elk moment geleverd kan worden. Mei: Ja frame is gemaakt maar moet nog gespoten worden in Italië, dat duurt wel even hoor….Uiteindelijk in Juni een boze mail naar Plieger en naar de importeur Card service, de fiets binnen twee weken leveren of anders wordt bestelling geannuleerd en wil ik de aanbetaling van 1000€ terug gestort.
Binnen twee dagen bericht van de importeur: fiets wordt binnen een week geleverd.
Het frame kwam donderdag per koerier bij Plieger aan, vrijdagochtend kon ik hem al op halen. Eindelijk dacht ik blij te zijn met een goede fiets. Niets was minder waar.
Er was zonder overleg een ultegra crankstel gemonteerd ipv de door mij gewenste FSA SL-K light. Dat kon niet volgens Marco ivm de Italiaanse passing (draad). Toen ik de fiets moest afrekenen moest ik zelf wel even vragen of ze het prijsverschil tussen de twee crankstellen er af wilde halen. Leverde maar 100 € korting op.
Thuis stukje gefietst, raar geluid bij het fietsen, net of het niet goed loopt. Plieger gebeld en terug naar de winkel. Ik werd eerst even niet serieus genomen maar uiteindelijk na het verwisselen van het wiel, en de cassette bleek toch dat de ketting de oorzaak moest zijn, ik dacht nog misschien verkeerd om gemonteerd, maar dat kon niet volgens Marco. Uiteindelijk een KMC ketting gemonteerd en het probleem was opgelost.
Uiteindelijk naar huis. Thuis langer stuk op gefietst en wat bleek: weer rare geluiden. Het zadel kraakte als een dolle en het crankstel ook. Op de terugweg even langs het RWP gereden (ik was toch in de buurt), deze hebben (gratis) het zadel en de pen opnieuw gemonteerd en een lakdruppel die op de zadelklem zat een beetje gladgeschuurd. Voor de kraak in de crank moest ik maar even terug langs Plieger. Nu moest ik daar toch nog weer naar terug omdat de batterij indicator van de Di2 steeds rood aangaf. Naar Plieger dus weer. Batterij vervangen en de kraak onder handen genomen. Helaas, thuis was het probleem met de kraak nog steeds niet weg en de batterij indicator gaf na één nacht weer rood aan.
Intussen was het eind juni en ik moest naar Italië, voor de zekerheid maar mijn oude fiets meegenomen. Na een eerste rit bleek de kraak er nog steeds stevig in te zitten . En tijdens de afdaling bleek een van mijn voorste remblokjes er uitgeschoven te zijn. Het schroefje om hem aan te draaien was niet vastgezet…….
In het ‘Marathona Village” contact gezocht met Pinarello, deze verwezen me naar een lokale dealer in La Villa waar een monteur van Pinarello uit Treviso aan het werk was.
Deze heeft de fiets nagekeken; De as bleek te droog gemonteerd te zijn waardoor waarschijnlijk de kraak ontstond. Ook heeft hij de snelspanner van de Zipp velgen wat strakker gezet. Deze moesten volgens Plieger(Marco) niet te strak zitten om de lagers te beschermen, het kon echter ook de kraak veroorzaken tijdens het klimmen omdat het achterwiel dan gaat wrikken. Ook de Di2 werd gereset. Daarna geen problemen meer gehad.
Terug in NL. contact opgenomen met Plieger. Reactie van Marco: schroefje is waarschijnlijk losgetrild, en hij monteerde de assen altijd met olie ipv met vet, dat zou volgens hem minder kraken opleveren.
Affijn ik dacht nu toch eindelijk klaar te zijn. Helaas nog steeds niet. Als ik wisselend op mijn oude Cannondale en de Pinarello fietste merkte ik dat er op de Italiaan toch meer geluid van de lopende ketting was. De ketting en de tandwielen heel erg goed schoongemaakt, geluid bleef nog steeds. Ketting er afgehaald en wat bleek: er was een KMC 10 speed gemonteerd ipv een 11 speed. Weer terug naar de winkel. Geen woord van excuses door Marco, ik kreeg een doosje mee met een andere ketting mee.
Nu weet ik dat niet iedereen even vriendelijk is, maar op het gebied van sociale vaardigheden kan hij nog wel wat leren. Van het monteren van (heel dure) fietsen trouwens ook.
Ik ben uiteindelijk heel blij met mijn nieuwe fiets, maar over de montage en afhandeling door Plieger (lees Marco) absoluut ontevreden. Er jammer, ze hebben een mooie zaak en mooie merken maar daar zien ze me echt nooit meer terug.
Bellen op een racefiets mag, moet zelfs.......