Overstekend wild
- de zwarten
- Forum-lid HC
Ofwel ben je te lui om te redeneren, ofwel wil je niet.
Het is simpel en pragmatisch. Ik hecht evenveel waarde aan het leven van een dier, en ik denk dat iedereen me er kan in volgen dat ik niet bewust een dier ga dooddoen. Je rijdt inderdaad niet voor de fun over een kat/ekster. Maar om nu te zeggen dat het maar goed is mochten die beesten dood zijn door de aanrijding, is bewust willen dat het dier dood is.
Ik doe de afwas omdat ik er anders zelf nog eens zou kunnen aan overlijden. Dus eencelligen e.d. ruim je uit je weg als ze je eigen gezondheid in de weg staan. Als ik oog in oog met een bedreigde tijger sta, en ik heb een wapen om me te verdedigen, zal ik mij verdedigen. Als die tijger na het (uiteraard volkomen ingebeelde gewonnen) gevecht nog leeft en die tijger ligt uit te hijgen van de messteken/kogelwondes, ga ik op dat moment de tijger niet persé meer willen doden, hij vormt immers geen bedreiging meer.
Ik heb ook al vogels doodgereden met de wagen, tant pis. Ik vind het jammer en zonde, maar het is een ongeval.
Om nu te zeggen dat een plant/virus evenveel bewustzijn heeft als een dier, vind ik een beetje kort door de bocht. Maar als ik een plant niet HOEF plat te trappen, ga ik het ook niet doen om stoer te zijn (lijken!).
Het gaat om keuzes, en die kan je maken. Als je te lui bent om daarover na te denken, mij om het even. Maar laat mensen die erover willen nadenken, en er trachten naar te handelen, in hun waarde. Het kost moed en karakter om die keuzes te maken, en langs de zijlijn een beetje staan lachen dat het in de realiteit niet kan, getuigt van disrespect en laksheid.
Het is simpel en pragmatisch. Ik hecht evenveel waarde aan het leven van een dier, en ik denk dat iedereen me er kan in volgen dat ik niet bewust een dier ga dooddoen. Je rijdt inderdaad niet voor de fun over een kat/ekster. Maar om nu te zeggen dat het maar goed is mochten die beesten dood zijn door de aanrijding, is bewust willen dat het dier dood is.
Ik doe de afwas omdat ik er anders zelf nog eens zou kunnen aan overlijden. Dus eencelligen e.d. ruim je uit je weg als ze je eigen gezondheid in de weg staan. Als ik oog in oog met een bedreigde tijger sta, en ik heb een wapen om me te verdedigen, zal ik mij verdedigen. Als die tijger na het (uiteraard volkomen ingebeelde gewonnen) gevecht nog leeft en die tijger ligt uit te hijgen van de messteken/kogelwondes, ga ik op dat moment de tijger niet persé meer willen doden, hij vormt immers geen bedreiging meer.
Ik heb ook al vogels doodgereden met de wagen, tant pis. Ik vind het jammer en zonde, maar het is een ongeval.
Om nu te zeggen dat een plant/virus evenveel bewustzijn heeft als een dier, vind ik een beetje kort door de bocht. Maar als ik een plant niet HOEF plat te trappen, ga ik het ook niet doen om stoer te zijn (lijken!).
Het gaat om keuzes, en die kan je maken. Als je te lui bent om daarover na te denken, mij om het even. Maar laat mensen die erover willen nadenken, en er trachten naar te handelen, in hun waarde. Het kost moed en karakter om die keuzes te maken, en langs de zijlijn een beetje staan lachen dat het in de realiteit niet kan, getuigt van disrespect en laksheid.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®de zwarten schreef:@ iedereen die op Divo afgeeft:
Ook ik maak de keuze om een dierenleven even belangrijk te achten als een mensenleven. Het is een leven, en het maakt niet uit hoe lang het duurt. Ik acht mezelf niet verheven genoeg om daar bewust een einde aan te willen maken. Ik ben god niet.
En áls de keuze zich stelt (ik zeg áls!) kies ik voor mijn medemens, maar als de keuze zich niet opdringt en het gaat louter over de waarde van een dierenleven, dan is dat voor mij evenveel waard en dus ook gewoon te beschermen/respecteren (dat laatste op zijn minst).
Want hij die minder respect heeft voor een dierenleven, heeft dat ook voor (bepaalde) mensenlevens. Vraag je jezelf namelijk af waarom je een dier 'dom' vindt, of waarom het voor jou 'in de weg' loopt. Datzelfde gevoel krijg je snel ook bij bepaalde mensen. Zij die roepen dat het mensenleven toch o zo belangrijk is, vinden meestal wel hun eigen leven, en dat van hun naasten belangrijk, maar de tolerantie naar alles en iedereen dat niet in de directe levenssfeer ligt, is een stuk minder.
Heb me vanacht al genoeg opgewonden.
@de zwarten, je had het niet beter, óók voor mij kunnen verwoorden.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Ik zat even een weekend in Parijs, maar wat een heerlijke terugkomst.
Dit topic is om van te smullen.
Ik gooi het ontstane onderwerp in dit topic al een hele tijd op "evolutie". Wij als mensen zijn nu eenmaal gezegend met een stel hersenen waardoor we "meer" kunnen dan een dier of plant. Wij kunnen naar de maan vliegen en dat lukt de snelst vliegende vogel niet. (maar dat is natuurlijk maar 1 van de vele voorbeelden)
Wij slachten koeien omdat we daar nu eenmaal makkelijk manieren voor uitgevonden hebben en we ze lekker vinden. Stel die koeien hadden hersenen gehad zoals wij, hadden we ze niet zo makkelijk kunnen slachten omdat zij dan allemaal dingen tegen ons gaan bedenken om dat te voorkomen.
Kortom: trek overal de veligheidsstickers vanaf en over een aantal decennia heb je alleen nog maar slimme mensen omdat de domme toch niet overleven, omdat ze niet snappen dat een fohn niet in een volle badkuip hoort of dat je je hamster niet in de magnetron moet laten drogen etc. etc.
Wij nemen imho mensen en dieren teveel in bescherming omdat ze "dom" zijn.
Echter is het wel goed dat er mensen zijn die die bescherming wel op zich nemen, alleen ik ben er niet zo van.
Evolutie.
Ontopic: remmen was natuurlijk de enige goede optie geweest. Katten zijn lief!
Dit topic is om van te smullen.
Ik gooi het ontstane onderwerp in dit topic al een hele tijd op "evolutie". Wij als mensen zijn nu eenmaal gezegend met een stel hersenen waardoor we "meer" kunnen dan een dier of plant. Wij kunnen naar de maan vliegen en dat lukt de snelst vliegende vogel niet. (maar dat is natuurlijk maar 1 van de vele voorbeelden)
Wij slachten koeien omdat we daar nu eenmaal makkelijk manieren voor uitgevonden hebben en we ze lekker vinden. Stel die koeien hadden hersenen gehad zoals wij, hadden we ze niet zo makkelijk kunnen slachten omdat zij dan allemaal dingen tegen ons gaan bedenken om dat te voorkomen.
Kortom: trek overal de veligheidsstickers vanaf en over een aantal decennia heb je alleen nog maar slimme mensen omdat de domme toch niet overleven, omdat ze niet snappen dat een fohn niet in een volle badkuip hoort of dat je je hamster niet in de magnetron moet laten drogen etc. etc.
Wij nemen imho mensen en dieren teveel in bescherming omdat ze "dom" zijn.
Echter is het wel goed dat er mensen zijn die die bescherming wel op zich nemen, alleen ik ben er niet zo van.
Evolutie.
Ontopic: remmen was natuurlijk de enige goede optie geweest. Katten zijn lief!
Toch is de reactie beide handen van het stuur (en remmen) om te klappen niet echt de meest logisch manier om naderend onheil te ontwijken. Als je een kat ziet is het gewoon remmen of in iedergeval handen op de remmen en kijken wat ie doet, zo niet dan ga je ervan uit dat de kat de juiste beslissing voor je gaat maken, da's een beetje omgekeerde wereld. Een bel en geluidruchtige achternaven kunnen ook helpen.
Nou nou wat een discussie laten we aannemen dat de TS zijn post in een emotionele bui geplaats heeft,als het mogelijk was het dier ontwijken had ie het zekers gedaan.
Maar dat geneuzel dat dieren gelijk zijn aan een mens gaat me toch echt te ver,en ja zo'n reactie na een ongeval is toch normaal je zit vol adrenaline dan denk of roep je anders dan normaal.
Maar dat geneuzel dat dieren gelijk zijn aan een mens gaat me toch echt te ver,en ja zo'n reactie na een ongeval is toch normaal je zit vol adrenaline dan denk of roep je anders dan normaal.
I live to ride,I ride Passoni
Amclassic-fan schreef:Verschil is alleen dat kruisingen en stoplichten niet op eens besluiten over te steken vanuit de berm en dat deed die vogel wel. Ik ga er gewoon vanuit dat een vogel de goede kant op vliegt, ik kan niet voor iedere vogel stil gaan staan voor 't geval dat ie de weg op gaat vliegen.
En in een groep fietsen kan ik wel. Als iemand anders vooraan had gereden en die was vol in de remmen gegaan dan had hij 't wel te horen gekregen.
Ik schreef toch ook :
who cares schreef: Onverwachte en dus onvermijdelijke ongelukken daar buiten gelaten , want die gebeuren nu eenmaal ook . Niet alles is te overzien , maar wel de situatie zoals beschreven door de TS
Natuurlijk iets wat in een fractie van een seconde gebeurd is bijna niet te vermijden , wel dingen die je ruim van te voren kunt inschatten .
Als je een poes al 5 seconden ziet zitten , dan kun je daar goed op inspelen met het waarschuwen en dus met het aanpassen van de snelheid van de groep .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Amclassic-fan schreef:Precies net alsof de TS express op de grond wil gaan liggen? Die had echt veel liever om 't beestje heen gereden.
@Divo, een kind heeft al snel een zelf bewustzijn, die poes heeft dat niet. Dat is nogal een groot verschil tussen een kind en een dier. Het kind heeft nog een leven van 80 jaar voor zich, een kat 5-10 jaar ofzo?
Leuk en aardig dat je op wilt komen voor dieren, maar als je dieren boven mensen plaatst ben je de weg toch aardig kwijt. Ben je eigenlijk al veganist? Praat je ook met planten en bomen? Zijn die minder dan dieren of gelijkwaardig?
@jaapio Toen ik over die ekster heen reed reed ik vooraan in een groep van ong 14 met een gangetje van 35 km/h. Zou echt heel verstandig geweest zijn om vol in de ankers te gaan. Dan was het namelijk niet de vraag geweest of er iemand was gevallen, maar hoeveel er waren gevallen. En ik me druk maken over een gemiddelde???
Ik gebruikte dat vergelijk slechts omdat een kind ook een onberekenbaar wezen is. De onberekenbaarheid gekoppeld aan leven, pijn en (levens)rechten.
Je houd er een erg simpele manier van redeneren op na en alles is sterk suggestief. Ik zet geen dieren tegenover mensen dat doe jij. Als jij gewond hebt heb je pijn. Als een dier gewond is heeft het net zo goed pijn. Jij gaat naar een dokter, ziekenhuis of andere verzorging. Een dier achterlaten dat gewond is en pijn heeft en bovendien zonder enige hulp misschien onnodig sterft is volgens jouw gedachtengang helemaal niet belangrijk. Want ach het is maar een dier. Je hebt in je schrijven ook een soort afwimpel tactiek als ondersteuning dat je gelijk zou hebben. Ik vind dat zeer ongenuanceerd. Een kind heeft bewustzijn en kan 80 worden en een kat misschien maar 5-10 jaar. Nee hoor katten worden 2x zou oud als jij opschrijft. Maar het is hier in het verhaal hier helemaal geen enkele issue dat een mens een hoger bewustzijn heeft, behalve dan dat jij niet het bewustzijn hebt dat dieren ook wezens zijn met gevoel gelijk wij bep emoties ervaren, zoals pijn. Dieren hebben net zoveel levensrecht als jij. Dieren zijn ook vaak een stuk intelligenter dan mensen willen zien, mensen willen dat liever niet zien en wegmoffelen die intelligentie om hun onrechtvaardige gedrag tegenover dieren voort te kunnen laten bestaan.
Nog niet zo lang geleden werden gekleurde mensen als minder beschouwd. Nu weten we beter en doen we het anders. Hoe een grote groep mensen momenteel in het algemeen naar dieren kijken en er mee omgaan, rechtenloos, totaal onderdrukkend en zonder enig respect voor hun gevoel en ervaring, zonder respect voor hun levens, is helemaal niet zoveel anders. Ik stel dieren niet boven mensen maar ik heb wel het bewustzijn dat in veel opzichten ze net zoveel rechten hebben als het dier "mens".
Ik heb getracht je inzage te geven door vergelijkingen. Helaas lijk je niet het vermogen te hebben die op de juiste manier te interpreteren. Ik plaats nergens dieren boven mensen, die kolder is geheel ontsproten in je eigen gedachten. Het is een gevolg van dat jij mensen boven dieren plaatst en omdat ik andere gedachten dan jou erop na hou ga je vervolgens alles omdraaien. Zo zit het helemaal niet in elkaar. Denk eens wat minder zwart/wit.
Niet iedereen die inziet dat dieren rechten hebben is ook per definitie veganist of een bomenbabbelaar. Ik ben niet voor dieren. Ik ben voor mensen én dieren en pleit voor een duurzame samenleving waar er harmonie heerst tussen al wat leeft en bestaat.
Cijfers zeggen veel >>
Verkeer rijdt jaarlijks vijf tot tien miljoen dieren dood
1.585 dieren per seconde geslacht
Meestal kan ik het laten om te reageren in dit soort discussies. Ieder zijn mening en als je daarover wilt discussieren dan is een forum daar een prima plaats voor. Als het echter over intelligentie gaat en is zie bovenstaande opmerking dan kan ik de drang om te reageren niet meer weerstaan. Om dieren op deze manier te vergelijken met groepen mensen is niet alleen alles behalve intelligent, maar zelfd onbehoorlijk en in mijn ogen onbeschoft. Dit lijkt echt nergens op.Nog niet zo lang geleden werden gekleurde mensen als minder beschouwd. Nu weten we beter en doen we het anders. Hoe een grote groep mensen momenteel in het algemeen naar dieren kijken en er mee omgaan, rechtenloos, totaal onderdrukkend en zonder enig respect voor hun gevoel en ervaring, zonder respect voor hun levens, is helemaal niet zoveel anders. Ik stel dieren niet boven mensen maar ik heb wel het bewustzijn dat in veel opzichten ze net zoveel rechten hebben als het dier "mens".
Voor wie het weten wil, inhoudelijk is mijn mening redelijk simpel. Ik vind voor de gein (of te wel voor niets/zonder reden) een dier, plant, bloem, eencellige doden niet getuigen van evolutie of intelligentie en zal dit nooit doen, waarom zou ik. Voor eigen gewin, zin in een biefstuk, geen zin om ziek te worden,enz. Ben ik wel bereid andere levende organismen dan mensen te doden. Voor mij maakt het wat minder uit of het een koe is of een bloemkool. Wel snap ik dat dit voor anderen meer verschil maakt. Van mij mogen ze hier anders over denken.
Nog even voor de goede orde volgens vele onderzoeken wordt aan dieren vaak intelligentie toegeschreven daar waar het alleen aangeleerd gedrag betreft en dat is iets heel anders.
Ooit actief als Ophetkantje
Dus jij vergelijkt zwarte mensen met dieren?Nog niet zo lang geleden werden gekleurde mensen als minder beschouwd. Nu weten we beter en doen we het anders. Hoe een grote groep mensen momenteel in het algemeen naar dieren kijken en er mee omgaan, rechtenloos, totaal onderdrukkend en zonder enig respect voor hun gevoel en ervaring, zonder respect voor hun levens, is helemaal niet zoveel anders. Ik stel dieren niet boven mensen maar ik heb wel het bewustzijn dat in veel opzichten ze net zoveel rechten hebben als het dier "mens".
fietsen, da\'s mijn verzetje!
de zwarten schreef: Ook ik maak de keuze om een dierenleven even belangrijk te achten als een mensenleven. Het is een leven, en het maakt niet uit hoe lang het duurt. Ik acht mezelf niet verheven genoeg om daar bewust een einde aan te willen maken.
+1
Ik maak tijdelijk deel uit van deze planeet en probeer dat zo verantwoord mogelijk te doen, waarbij ik mijn omgeving (mens, dier, natuur) zo min mogelijk tracht te belasten.
Beste Zwarten en JanVr,
Denk even na svp dat zou betekenen dat je in het, ik weet het zuiver theoretische, geval je tussen je kind en je hond zou moeten kiezen je een dilemma zou hebben. Dit menen jullie toch niet serieus hoop ik.Ook ik maak de keuze om een dierenleven even belangrijk te achten als een mensenleven.
Ooit actief als Ophetkantje