Advies groepset gravelracer
Ik heb een chinees blad alvast erbij besteld. Een 48 tand aero, de sram versie kon ik niet verteren en op deze manier kan je een beetje betaalbaar experimenteren. Ideaal is een tweede crank en ketting voor de wegritten, maar de powermeter is dan weer zon ding.
Ik heb ook net een gravelfiets besteld met SRAM 13 speed XPLR. Heb er twee voorbladen bij besteld: eentje 40, en een 44. Benieuwd wat me best bevalt in mixed omstandigheden. Zo op papier zou de 40 beter uitgebalanceerd moeten zijn voor mijn (gemengd weg-gravel) gebruik (met 10-46 cassette), maar ben wat bang voor gebrek aan top end op de weg (voor gebruik in de Ardennen).

-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja hangt er een beetje af waar je rijd, veel bijtrap afdalingen zou het kunnen, maar ik denk dat je de 40 erop zult laten.
Goed of een 42 -:)
Als je echt wat vaker gravel doet is 40 echt wel beter 40/46 ga je nog best wel wat rijden denk ik.
Goed of een 42 -:)
Als je echt wat vaker gravel doet is 40 echt wel beter 40/46 ga je nog best wel wat rijden denk ik.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5171
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Past een dergelijk groot voorblad wel?
44 zal bij de meeste frames wel kunnen, maar 48 is wel heel groot als enkel blad. Naast het feit dat ik niet snap waar die voor nodig is. 48 voor en 10 achter is een serieus groot verzet.
44 zal bij de meeste frames wel kunnen, maar 48 is wel heel groot als enkel blad. Naast het feit dat ik niet snap waar die voor nodig is. 48 voor en 10 achter is een serieus groot verzet.
40x46 -> Dat denk ik niet. Op mijn gravelfietsen kwam ik altijd al toe met een 1 op 1 overbrenging. Wordt het steiler en technischer, dan is het voor mij MTB territorium.wasbeer2006 schreef: ↑25 nov 2025 18:46 Ja hangt er een beetje af waar je rijd, veel bijtrap afdalingen zou het kunnen, maar ik denk dat je de 40 erop zult laten.
Goed of een 42 -:)
Als je echt wat vaker gravel doet is 40 echt wel beter 40/46 ga je nog best wel wat rijden denk ik.

Rijd zelf ook met een 48 voorblad, op het platteland ideaal icm een 11-30 cassette en in het heuvelland goed te combineren met een 10-45.
Genoeg versnellingen heuvel op en naar beneden altijd de mogelijkheid om goed door te trekken.
Genoeg versnellingen heuvel op en naar beneden altijd de mogelijkheid om goed door te trekken.
Het blad zou net moeten passen en anders geen man overboord, dat is ook de reden voor de aliexpress bestelling. Dat blad is dan echt voor door de polder met wielsetje van een wegfiets.
Gravel zou ik inderdaad nu kiezen voor een 44 maar ik ga tijdje de 40 proberen. Waar ik regulier rijd kom ik nooit hoog op de casette. Ga ik weekendje naar mn ouders in het heuvelland, heb ik liever de 40.
Gravel zou ik inderdaad nu kiezen voor een 44 maar ik ga tijdje de 40 proberen. Waar ik regulier rijd kom ik nooit hoog op de casette. Ga ik weekendje naar mn ouders in het heuvelland, heb ik liever de 40.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
48...... ik vind het nog groot voor de racert. Als je vaak op glooiende stukken naar beneden rijd is het wel lekker om relaxed te kunnen bijtrappen.
Maar 44 moet echt wel volstaan zeker met een 45 of 50mm bandje.
Maar 44 moet echt wel volstaan zeker met een 45 of 50mm bandje.