Dieet en kramp met fietsen
Mentale vermoeidheid weegt bij mij ook vooral wanneer ik te weinig eet en zéker wanneer ik mezelf een streng regime opleg om weinig te eten.
Op aanraden van de diëtist leef ik nu op max 500kcal deficit per dag en sommige dagen zelfs bewust break even eten (de dag van een lange duurtraining vooral). 0,5kg per week lijkt traag te gaan, maar tikt wel aan over een paar maanden en ik kan me niet meer herinneren wanneer ik me echt nog eens "leeg" gevoeld heb. Dat laatste is vooral voor mijn vrouw een plus, want dat betekent dat ik in huis en tuin mezelf niet moet dwingen om het nodige onderhoud te doen.
Op aanraden van de diëtist leef ik nu op max 500kcal deficit per dag en sommige dagen zelfs bewust break even eten (de dag van een lange duurtraining vooral). 0,5kg per week lijkt traag te gaan, maar tikt wel aan over een paar maanden en ik kan me niet meer herinneren wanneer ik me echt nog eens "leeg" gevoeld heb. Dat laatste is vooral voor mijn vrouw een plus, want dat betekent dat ik in huis en tuin mezelf niet moet dwingen om het nodige onderhoud te doen.
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
Ik heb zo snel even niet de artikelen/studiemateriaal dat erbij hoort, maar toen ik nog training gaf, hebben we een sportdiëtist in de arm genomen om met onze rijders naar hun voeding i.c.m. de belasting te kijken. Mijn collega trainer was ook goed thuis in voedingsleer i.c.m. kracht- en duurtraining, dus dat was voor mij als leek heel interessant. Veel rijders aten te weinig en op de verkeerde momenten. Veel rijders (merendeel jonge meiden) waren bang om te zwaar te worden, maar hadden een toenemend vetpercentage en heel weinig toename in spiermassa. Ondanks veel en vaak hard trainen. Bij trainingen klaagden ze ook vaak over kramp, moeheid en pijntjes. En het was geen gezeur, het ging hier om heel gemotiveerde sporters.
Ze bleken veel te weinig koolhydraten te eten en op de verkeerde momenten. Ook eiwitinname was te beperkt en op de verkeerde momenten. Door hun verkeerde voedingspatroon werd spiermassa afgebroken voor lichaamsherstel en werd op andere momenten voeding opgeslagen als vet. Contraproductief en slecht voor je lichaam. We hebben samen met ze een trainings- en voedingsschema opgesteld en al vrij snel nam de spiermassa toe en het vetpercentage af. Zij blij, wij blij. Wat je eet en wanneer, maakt enorm veel uit als je sport.
Wat is blijven hangen (eigen aantekeningen): reken koolhydraatinname uit (online vast tools voor te vinden) en eet vooral na de training. Voor een training slechts licht tot 45 minuten voor aanvang. Tijdens langere trainingen snelle suikers (maltodextrine, sportdrank, reep). Eet 3x per dag eiwitten, 1 gr per kilo lichaamsgewicht met een maximum van 60 gr per keer. Eet bij voorkeur binnen 45 minuten na een training eiwitten en binnen 60 minuten koolhydraten.
Ik zal van de week eens kijken of ik m'n theorie nog kan vinden.
Ze bleken veel te weinig koolhydraten te eten en op de verkeerde momenten. Ook eiwitinname was te beperkt en op de verkeerde momenten. Door hun verkeerde voedingspatroon werd spiermassa afgebroken voor lichaamsherstel en werd op andere momenten voeding opgeslagen als vet. Contraproductief en slecht voor je lichaam. We hebben samen met ze een trainings- en voedingsschema opgesteld en al vrij snel nam de spiermassa toe en het vetpercentage af. Zij blij, wij blij. Wat je eet en wanneer, maakt enorm veel uit als je sport.
Wat is blijven hangen (eigen aantekeningen): reken koolhydraatinname uit (online vast tools voor te vinden) en eet vooral na de training. Voor een training slechts licht tot 45 minuten voor aanvang. Tijdens langere trainingen snelle suikers (maltodextrine, sportdrank, reep). Eet 3x per dag eiwitten, 1 gr per kilo lichaamsgewicht met een maximum van 60 gr per keer. Eet bij voorkeur binnen 45 minuten na een training eiwitten en binnen 60 minuten koolhydraten.
Ik zal van de week eens kijken of ik m'n theorie nog kan vinden.
-
Danny091283
- Forum-lid
Mentale vermoeidheid ben ik mee bezig om aan te pakken en is ook niet van het een op het andere moment opgelost. Stress klachten spelen hier ook een rol bij. Ik fiets juist om me mentaal beter en happy te voelen. Ik fiets 2 a 3x per week en in totaal 150 tot 230km.
Ik heb contact gezocht met een diëtist, waarmee ik heb gemaild.
Overigens liep ik voor het veranderen van mijn voedingspatroon er al tegen aan dat ik best wel lang met vermoeide/zware benen liep na 100km. Had ook vaak iets lichte spierpijn.
Ik heb contact gezocht met een diëtist, waarmee ik heb gemaild.
Overigens liep ik voor het veranderen van mijn voedingspatroon er al tegen aan dat ik best wel lang met vermoeide/zware benen liep na 100km. Had ook vaak iets lichte spierpijn.
Na dit draadje een tijdje meegelezen te hebben kan ik eigenlijk alleen maar denken dat er maar één symptoom is waar hij last van heeft.
-
Danny091283
- Forum-lid
Jullie weten ook niet wat jullie willen.
Diëtist, dokter aiets anders. Echt geholpen wordt ik hier niet
Diëtist, dokter aiets anders. Echt geholpen wordt ik hier niet
- Mehekachtohapi
- Forum-lid
Dan ga je toch lekker ergens anders je gelijk proberen te halen. Simpel.
-
Danny091283
- Forum-lid
Heb nu idd al contact met een diëtist.
Ik zoek geen gelijk, maar een manier om kramp te voorkomen. Dankje voor je hulp
Ik zoek geen gelijk, maar een manier om kramp te voorkomen. Dankje voor je hulp