Re: E-koersfiets
Geplaatst: 14 jun 2025 20:57
Welk systeem van Mahle heb je?
Zou een middenmoter minder wrijving hebben?
Zou een middenmoter minder wrijving hebben?
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Een getrainde fietser rijdt toch makkelijk 100-120km met ca 30-32 gemiddeld? Zeker in een groepje. En dat zijn dan geen Strava cowboys die 'Wout en Mathieu'spelen op zondagochtend en alleen maar geΓ―nteresseerd zijn in gemiddelde snelheid. Gaat mij erom dat als iemand fysiek niet meer in staat is z'n sociale contacten op de fiets te onderhouden, ik er totaal geen moeite mee heb om een e-racer wat harder te laten lopen zodat die persoon (en vorig jaar ikzelf) niet alles solo hoeft te doen. Asociaal gedrag kan zowel op electrische als akoestische fietsen; dat keur ik allebei af. Sterker nog: het aantal randdebielen dat op zondagochtend alles aan de laars lapt en meent dat de weg van hen is zit veelal op een normale racefiets en draagt clubkleding met daarop de naam van de lokale slager/bakker/grootgrutter.Jans schreef: β12 jun 2025 10:34 Hendrik, je schrijft er nogal wat neer. Een ongetrainde, gezonde, fietser rijdt volgens jou makkelijk meer dan 25km/uur. hoe lang kan hij/zij dat volgens jou dan wel volhouden? Je hoeft bij die Mahle ook niet je accu te wisselen, maar een accu er bij steken, in de bidonhouder. Heb je die twee systemen beiden uitgeprobeerd?
Misschien kun je dan ook uitleggen waarom een middenmotor veel praktischer is? Ook bij de motor in het wiel heb je de accu in de onderbuis. Hij kan er alleen niet uit. Maar ik was toch niet van plan zo een accu extra mee te nemen.derxx schreef: β17 jun 2025 11:28 Als ik ooit zou overstappen dan zeker geen systeem waar de motor in het wiel zit. Middenmotor is een stuk praktischer en gezien de grootte van de BB bij sommige fietsen zonder motor (alhoewel....) niet eens meer zoveel groter. Accu in de onderbuis en klaar. Denk wel dat ik de opbergruimte die ik daar nu heb in mn BMC zou gaan missen
![]()
Ze zijn gewoon lelijk met een middenmotor het merendeel denkt altijd dat ik op een gewone racefiets zit. Die nieuwe orbea's zien er weer prachtig uit ook de willier. Ik gebruik ook geen tweede accu wat ik al eerder schreef 80+ is makkelijk tedoen.Jans schreef: β17 jun 2025 11:42Misschien kun je dan ook uitleggen waarom een middenmotor veel praktischer is? Ook bij de motor in het wiel heb je de accu in de onderbuis. Hij kan er alleen niet uit. Maar ik was toch niet van plan zo een accu extra mee te nemen.derxx schreef: β17 jun 2025 11:28 Als ik ooit zou overstappen dan zeker geen systeem waar de motor in het wiel zit. Middenmotor is een stuk praktischer en gezien de grootte van de BB bij sommige fietsen zonder motor (alhoewel....) niet eens meer zoveel groter. Accu in de onderbuis en klaar. Denk wel dat ik de opbergruimte die ik daar nu heb in mn BMC zou gaan missen
![]()
"onverzekerd je maten in gevaar brengen"Ernie C. schreef: β17 jun 2025 11:51 Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.
Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.
Als je een e-bike ook nog moet gaan opvoeren ga dan jeux de boules spelen.Ernie C. schreef: β17 jun 2025 11:51 Achterwielmotor scheelt je wel kettingen en cassettes vervangen. Bij een achterwielmotor wordt de extra kracht pas na de aandrijflijn toegevoegd. Imho is de achterwielmotor technisch het beste systeem.
Een opgevoerde ebike is een onverzekerde brommer en die wil ik niet in mijn wiel hebben hangen. Het sociale aspect van onverzekerd je maten in gevaar brengen ontgaat mij een beetje.
Ga dan in je eentje fietsen of met mede-overtreders, maar beter ontwikkel je het besef dat een bepaalde vorm van sporten niet meer voor jou is. Of nog beter: heb fietsmaten die hun tempo aan jou willen aanpassen.