Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
Patrick VB
- Forum-lid
Patrick VB
16 mei 2025 22:52
Niet meer klimmen is in NL toch geen onoverkomelijke opdracht?

Maar even ernstig, bij mij komt het gekraak niet altijd voor, maar ook 't vaakst bij bergopwaarts.
Dat er blijkbaar klein slagje zit in mijn disc vooraan, zorgt ook al voor herrie bij het op de pedalen lopen.
-
ArVee
- Forum-lid
ArVee
16 mei 2025 23:12
Patrick VB schreef: ↑16 mei 2025 22:52
Niet meer klimmen is in NL toch geen onoverkomelijke opdracht?

Was ook meer met een knipoog.
Volgende maand weekend Sauerland en in september naar de Dolomieten met Wielerbus.
Bikers are not alone
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
17 mei 2025 12:13
Ik ben ook weer over naar de gele platen. Laatste jaren met blauw gereden.
Maar met de nieuwe pedalen en blauwe platen amper beweging. Nu met geel meer beweging, ongeveer gelijk aan de oude pedalen met blauw.
Shimano heeft iets veranderd in of de plaat of het pedaal. Platen ga ik controleren want mijn andere paar heeft nog oude blauwe platen.
Ze zijn ook echt strak, stuk strakker dan ik gewend was en ik reed met 2 clicks en nu met 0.
-
amaryllie
- Forum-lid
amaryllie
02 jun 2025 17:14
Ik heb ook Lake en Leo blade pedalen, kraakje ging wel over met wat kettingwax op mijn pedaal te doen. Nu nieuwe lake schoenen met plaatjes en kraakt het ook weer. Ga dat stukje tape ook proberen
-
ArVee
- Forum-lid
ArVee
20 jul 2025 14:18
Update,
Tijdje dus met Shimano SPD-SL (dura-ace) aan het fietsen. Als het vlak is geen gekraak/geknars. Gaat het omhoog begint het weer.
Erg irritant, tijdens het weekend Sauerland waren de klimmen al zwaar genoeg dan nog dat geluid erbij vergalde mijn plezier.
Ook daar nog nieuwe Northwave schoenen (net te klein) met nieuwe plaatjes geprobeerd, ook die knarsten vrolijk.
Zal zoals gezegd wellicht iets te maken hebben met de manier hoe ik mijn benen (vooral rechts) rond slinger.
Als er dan meer druk (klimmen) op de pedalen komt, geeft dit dan het kraak/knars geluid.
Wel raar dat in 2023 tijdens 6 dagen achter elkaar fietsen rond de Mont Ventoux, geen geluid te horen was.
Ik voel de plaatjes soms schuiven tijdens het klimmen.
Met de Dolomieten reis (eind september) in het vooruitzicht zit ik te denken om (tijdelijk) SPD pedalen te monteren.
Minder pedaal oppervlak maar hopelijk geen geluid meer, de ritten zullen zo al zwaar genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door
ArVee op 20 jul 2025 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikers are not alone
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Swedish Chef
20 jul 2025 22:28
Een oplossing voor het kraken weet ik niet direct, maar je lijkt alles al zo’n beetje geprobeerd te hebben. (Dat het lijkt alsof je plaatjes schuiven is niet goed, maar dat hoef ik niet aan te stippen). Je hebt het in je posts wel eens over mogelijk vreemde slingerbewegingen van benen/voeten. Gedacht om dat eens te laten bekijken door een bikefitter? Misschien doe je wel iets zo afwijkends dat dat juist een soort wringen van schoenen/plaatjes en pedalen in de hand werkt waardoor het kraken ontstaat.
-
ArVee
- Forum-lid
ArVee
20 jul 2025 23:53
Een bikefit meting zou misschien kunnen alhoewel ik die in mei 2022 ook al heb gedaan.
Kan natuurlijk dat sinds die tijd mijn manier van benen ronddraaien is verandert,
ik ben tenslotte al op de terugweg qua leeftijd dan veranderen er gewoon dingen.
Bikers are not alone
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
23 jul 2025 11:14
ArVee schreef: ↑20 jul 2025 23:53
ik ben tenslotte al op de terugweg qua leeftijd dan veranderen er gewoon dingen.
Dat merk ik ook en ben ik de laatste twee a drie jaar ook actief aandacht gaan geven. Los of dat nu met kraken te maken heeft, dat denk ik niet.
Ik ben vooral lager gaan zitten, ongeveer 1cm lager dan 3 jaar terug inclusief 1cm kortere crank, dus eigenlijk 2cm

Bv +4mm pedaal assen omdat het verschil race en MTB zo ontzetten groot begon te worden.
Ik ervaar vooral veel meer stabiliteit en controle door deze twee aanpassingen. Weer van blauwe naar gele platen, gewoon lekker je voet laten bewegen als ie dat wilt.
Maar dat even los van het gekraak...
-
ncornelisse
- Forum-lid
ncornelisse
29 jul 2025 08:15
Ik rijd met normaal Shimano Ultegra pedalen icm rode plaatjes, soms gekraak. Dat gaat weg als ik het plaatje inspuit met WD40 of het pedaal insmeer met dikke kettingolie.
Sinds een maandje met de nieuwe Favero pedalen en ook hier gekraak met de plaatjes. Het zijn niet de pedalen zelf, want als ik probeer mijn voet te bewegen, wat blijkbaar wel lukt met de rode plaatjes, gaat het gekraak weg.
Nu in Luxemburg tijdens een paar ritjes, dus veel klimmen, valt het meer op.