Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 15010
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jul 2025 11:58

N.eelis schreef: 03 jul 2025 11:17 Op de gravelbike een 2x11 GR800 mechanische groep zitten, recent (+/- 250km geleden) de ketting vervangen en de casette. Nu viel het volgende op:

Als ik de cranks met de hand een zwieper geef loopt dit soepeltjes met de ketting op het kleine blad, maar met de ketting op het grote blad vallen de cranks nagenoeg gelijk stil en de weerstand is ook groter. Waar kan dit aan liggen? Moet de ketting nog wat inslijten op het grote blad bijvoorbeeld?
Welke kant draai je op? En hoe recht staat de ketting.
Draai je achterwiel eens naar achter

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 07 jul 2025 12:26

@wasbeer, ik draai naar achter. Dus "terugtrappen" maar dan met de hand. Ik heb nergens aangezeten vwb derrailleur afstellingen etc en alles schakelt prima ook. De kettinglijn lijkt wat mij betreft recht.

Ik zal straks is naar het achterwiel kijken en draaien, wat zou ik hier mee kunnen uitsluiten/constateren?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5178
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 jul 2025 12:41

Op het grote blad moet de body meer omwentelingen maken dan op het kleine blad. Dat kan een reden zijn. Verder wellicht een schuinere ketting lijn

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 jul 2025 23:29

Per graad omwenteling van de crank en blad maak je een grotere afstand met de ketting en maak je veel meer omwentelingen van de freewheel. De weerstand is dus veel groter op het grote blad dan op het kleine blad.
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 07 jul 2025 23:31

Ramon73 schreef: 05 jul 2025 16:41 Ritje vandaag....
Vooraf Di2 accu gecontroleerd, lampje op derailleur brandt continu dus laden nog niet nodig.
Onderweg stopt de voorderailleur ermee??? Accu niveau op de Edge staat nog op 60% ongeveer. Lampje op achterderailleur blijft uit. Lang indrukken geeft rood knipperend lampje en kan nog met e-tube verbinden. Geen probleem gevonden, accu zou nog minstens 50% moeten zijn (2 streepjes).
Verder gereden, toch vlakke route en voorderrie niet perse nodig. Onderweg gestopt bij een fm om te laden, gaat geen lampje branden op de derailleur. Dan maar door naar huis, even later stopt ook de achterderailleur ermee.....
Fiets maar ineens naar de lbs gebracht, de aanstaande week ben ik de hele week van huis en het weekend wil ik graag weer fietsen.

Wat zou er stuk kunnen zijn? Het is de accu of de achterderailleur (of beide). De versnellings informatie werd op een gegeven moment niet meer getoond op de Garmin terwijl ik wel nog kon schakelen met de achterderailleur. Dat werkte eerst wel gewoon, ook toen de voorderailleur ermee stopte.

Ik ben ivm sluitingstijd ineens door naar de lbs gegaan, niet meer proberen te laden.
Zit er niet ook nog een knoopcelbatterij in je remgrepen? Kan die leeg zijn?
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2025 07:32

Bij Shimano cranks zit er bij de linker crankarm een plastic plaatje (piefje/unit/apparaat/joppertje/jetser/dingetje) tussen de boutjes. Waar dient dit voor?

joridebont
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jan 2013 15:53

joridebont 08 jul 2025 08:15

Dat is soort beveiliging dat valt in de as. In de as zit een gaatje waar je het indrukt.
Canyon Aeroad CF SLX 8, Giant Revolt Advanced 2

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2025 08:16

"Een soort beveiliging" vind ik tamelijk vaag, om eerlijk te zijn :)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6499
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 jul 2025 08:28

Het enige wat ik kan bedenken dat het een "beveiliging" is tegen het er af schuiven van de crank.
Mocht je de crank niet vast genoeg gezet hebben, dan kan hij niet van de as af vallen tijdens het fietsen.
Maar of dit de echte reden is weet ik niet.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 08 jul 2025 08:29

Om te voorkomen dat je de crank onjuist monteert.
De crank moet ver genoeg op de as geschoven worden voordat het palletje in het gaatje valt.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5768
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 08 jul 2025 08:31

kopjethee schreef: 08 jul 2025 08:29 Om te voorkomen dat je de crank onjuist monteert.
De crank moet ver genoeg op de as geschoven worden voordat het palletje in het gaatje valt.
Precies. Een indicator voor juiste montage.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2025 09:40

Ah, dat is het. Dank heren.

Plaats reactie